Avatar billede BaconBaronen Nybegynder
06. august 2014 - 20:58 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Fra XP til Windows 7 eller 8?

Jeg har besluttet mig for at opgradere fra Windows XP, til Windows 7 eller 8, men hvad skal jeg vælge?
Pt. har jeg Windows XP Professional Version 2002 Service Pack 3.
Det er en ældre maskine, som nærmer sig de 8-9 år efterhånden....

Af hardware er der følgende:
Bundkort: ASUS P5LD2
CPU: Intel Pentium 3,4 Ghz (tror der sidder 2, når man kikker i Device manager??)
RAM: 2 GB
HD: 250 GB
Grafikkort: NVIDIA GeForce 7600 GS

Opgraderingsassistenten til Win 8 kunne jeg ikke få til at virke, men den til Win 7 virkede, og meldte at jeg godt kunne køre Win 7 i 32 og 64 bit.

Hvad er jeres anbefalinger?
Avatar billede kurtba Ekspert
06. august 2014 - 21:42 #1
Jeg synes, at du skal tænke på, at intet af dit nuværende udstyr er beregnet  til at bruge hverken win 7 eller win 8.
Så selv om den kan køre med win 7 vil intet af udstyret være perfekt til det. Der er ikke 2 cpu.er i din pc, medmindre man har sat en ekstra fast med et søm :-), men det er nok en dualcore processor du har, hvilket betyder at den har 2 kerner og kan køre 64 bit.
Det er jo svært at anbefale win 8, hvis den ikke kan køre det, men det har du jo ikke fået testet. Ellers ville jeg anbefale win 8, da den helt klart har fordele i forhold til win 7, bl.a. er den mindre resourcekrævende.
Under alle omstændigheder bør du dog opgradere til mindst 4 gb ram.
Kan man ikke lide win 8 brugerfladen, kan man installere classicshell og så få den til at  ligne win 7.
Desværre kan man ikke altid stole på opgraderingsassistenterne. Har lige haft et tilfælde med en pc, som blev opgraderet med win 7. Det gik fint lige indtil den en af de sidste  opgraderingspakker blev installeret. Så vil den ikke starte mere. Har prøvet flere gange og den går i stå samme sted.
Da det er en ud af 95 opdateringer er det ikke lige til at finde ud af, hvilken der fejler.
Tænk på hvor meget pc kan man få for ca. 3000 kr. incl. styresystem osv. inden du kaster dig ud i at opgradere - selv om det er ærgerligt at give slip på noget, som man ellers er glad for. Men IT-udstyr som er 8 år gammelt har overstået sin glansperiode.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. august 2014 - 21:44 #2
du vil have lettest ved en win7, 32bit - der bør alt virke hvis du kan finde drivere (det kan/skal du tjekke på forhånd).

Men hvorfor ikke blive til du alligevel skal have ny maskine - det kan ikke tage ret lang tid ?
Avatar billede BaconBaronen Nybegynder
06. august 2014 - 21:55 #3
Tak for de gode input! :-)

Nyt styresystem ligger i 800-900 kr, plus ram som foreslået..så det løber selvfølgelig hurtigt op kan jeg godt se.....og ny pc havde jeg ikke lige med i overvejelserne, men hvad vil I foreslå  i den retning til en billig penge?

PC'en herhjemme bliver kun brugt til Office og internet, altså ingen spil, blot "almindeligt" hjemmebrug om man vil.
Avatar billede BaconBaronen Nybegynder
06. august 2014 - 22:28 #4
5 minutters søgning på Proshop med nogen enkle kriterier gav følgende:

http://www.proshop.dk/Stationaer-PC-og-Mac/ASUS-Eee-Box-EB1036-2438686.html

http://www.proshop.dk/Stationaer-PC-og-Mac/ASUS-Vivo-PC-VM60-2440116.html

Mine krav er egentlig ikke så store:

- Skal kun bruges til at arbejde i Officepakken, surfe på nettet, samt opbevare billeder/minimal billedbehandling fra mit Canon EOS 700D
- Støjsvag!
- Behøver ikke indeholder Windows 7/8/8.1, dette kan jeg godt købe ved siden af hvis det er billigere alt i alt
- Skal indeholde lydkort (til afspilning af diverse MP3)
- Minimum 2 USB udgange, gerne mere
- CD/DVD drev/brænder
- Helst min. 500 GB HD
- Minimum 4 GB RAM (jeg tænker det er bedst set i forhold til Win 8?

Jeg har tastatur og skærm (Samsung 940BF) som fungerer upåklageligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. august 2014 - 15:29 #5
Du kan slet ikke køre Windows 8 på den, da det sikkert er en Pentium 4 cpu du har i den. Jeg har selv prøvet at installere Windows 8 på sådan en, og du vil rimelig hurtigt have fået en fejl a la denne:
https://optimizewindows8.files.wordpress.com/2013/01/error_code_0x0000005d.jpg
Så skel du opgradere er det Windows 7 du skal bruge.
Og Windows 7 kører ganske udmærket på en pc i den alder. Har selv Window 7 Entreprise 32 bit på den nævnte maskine jeg har fra 2006.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. august 2014 - 15:30 #6
Det er sikkert også derfor din test med upgrade advisor til Windows 8 fejler.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. august 2014 - 15:51 #7
I øvrigt er det korrekt at Windows 8 bruger en smule mindre ram for at køre, men med 2 gb vil du ikke få problemer. I idle så lander min Windows 7 på ca 700 mb loadet ram, hvor Windows 8 maskinen med Amd processor lander på godt 600 mb. Så der er ikke de store udsving.
Begge computere er indstillet til kun at starte det nødvendigste.
Avatar billede kurtba Ekspert
07. august 2014 - 23:07 #8
Jeg er ikke så imponeret af de 2 pc.er du peger på.
Celeron cpu er ikke lige min kop te og den anden med I3 dualcore i 3 generation.
Til den pris kan man få I5 med quadcore og i 4 generation.
F.eks. er der et udvalg her
http://www.edbpriser.dk/computer/stationaer-faerdigsamlet.aspx?type-processor=%5BCore+i5%5D&count=10&sort=TotalPrice&rlm=List
Avatar billede BaconBaronen Nybegynder
09. august 2014 - 00:18 #9
Tak for linket.

For lige at specificere det lidt nærmere:
- minimum 500 gb harddisk
- minimum 4 gb ram
- støjsvag!
- Skal kun bruges til at arbejde i Officepakken, surfe på nettet, samt opbevare billeder/minimal billedbehandling
- Behøver ikke indeholder Windows 7/8/8.1, dette kan jeg godt købe ved siden af hvis det er billigere alt i alt
- Skal indeholde lydkort (til afspilning af diverse MP3)
- Minimum 2 USB udgange, gerne mere
- CD/DVD drev/brænder
- pris gerne under 3000kr

Er der nogen oplagte kandidater med de krav?
Avatar billede BaconBaronen Nybegynder
09. august 2014 - 00:20 #10
Og kabinettet skal være så lille som muligt, jeg er træt af det skrummel vi har pt....
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2014 - 08:00 #11
Hmm. Synes at tråden har drejet sig fra det den oprindeligt var oprettet i??

Spørgsmålet var som jeg ser det, vedr opgradering til nyt system på samme pc. Det var så det jeg prøvede at vejlede dig i (indlæg #5 og #6).

Nu er det så gået over på nykøb af pc, og her står jeg så af og afmelder overvågningen af tråden.

Det er yderst sjældent du kan købe Windows billigere ved siden af end som når du får det som en pre installeret version på computeren.

Det er som regel kun ved opgraderings versioner man kan finde de gode tilbud med en fin pris. Den Windows 8 jeg kører med her gav jeg 449 kr for i marts måned på tilbud, og til det brug jeg har på computeren, har det været alle pengene værd. Jeg har nemlig ca de samme behov som du har til computeren.
Jeg har dog ikke set et så godt tilbud til Windows 7 som jeg fik til Windows 8. Og opraderer du skal du bruge Windows 7. Jeg tror nemlig ikke din cpu er kompatibel med Windows 8.

Men held og lykke med dit nykøb.
Avatar billede BaconBaronen Nybegynder
09. august 2014 - 09:17 #12
Helt enig!

Og jeg er blevet klogere, planen er at købe en ny stationær, med Windows 8.
Så vejledningen herinde har været helt perfekt, tak for det!
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2014 - 13:14 #13
Velbekomme :-)