Avatar billede Slettet bruger
11. august 2014 - 14:16 Der er 4 kommentarer

VOB fil kan ikke åbnes/konverteres uden IFO & BUP?

Jeg har fået filerne på flere gamle DVD'er med hjemmevideo af en ven. Indholdet kan afspilles i 'VLC-player' hvis IFO filen åbnes med menu og det hele. Lideledes kan mange af VOB filerne åbnes enkeltvist, men den første VOB fil tilhørene til DVD'en (kaldet VTS_01_1.VOB) kan ikke afspilles direkte, men kun igennem menuen.
Jeg vil gerne konvertere det hele DVD'en til mp4, men den første af VOB filerne kan ligeledes ikke indlæses af konverteringprogrammet (Jeg bruger 'Freemake Video Converter').
Jeg har også prøvet at skrive filerne ned på en DVD og så rippe denne, men DVD'en kan ikke læses.
Er der en nem måde at konvertere VOB filerne til mp4 uden at bruge IFO og BUP filerne?
Avatar billede Antlars Novice
11. august 2014 - 15:35 #1
Avatar billede eurositi Ekspert
11. august 2014 - 19:34 #2
Du kan forsøge, om XMedia Recode (gratis og malware-frit) vil læse VOB-filerne. I så fald kan du gemme dem i et andet format, men det er ikke den rigtige måde at gemme DVD video på.

Umiddelbart burde VOB filen svare fuldstændig til en MPG-fil, så spørgsmålet er, om problemet med at afspille filen kan skyldes kryptering?

Freemake er hurtig, men programmet kan ikke læse krypterede diske.

Et andet - og måske bedre - forslag:
Hent og installér den gratis (tabsfrie) DVD/Blu-ray ripper MakeMKV (www.makemkv.com).
Prøv at indlæse Video_TS.IFO filen og se, om MakeMKV opfatter indholdet som en rigtig DVD. Hvis den gør, kan den også dekryptere indholdet og gemme hovedfilm osv. som videofiler (MKV).

Hvis dit foretrukne afspilningsudstyr er for primitivt til at afspille MKV-filer, kan du tabsfrit flytte dem til en MP4-fil ved at vælge "Copy" i stedet for "Convert" i XMedia Recode.
Husk også at kopiere undertekstfilerne med over.

Generelt vil jeg anbefale dig at benytte MakeMKV eller evt. HD Decrypter til dén slags DVD-til-fil projekter.
Avatar billede eurositi Ekspert
11. august 2014 - 19:37 #3
Hmmm. Overså, at der var tale om hjemmevideo. I så fald er det næppe krypteret. En VOB-fil burde kunne omdøbes til MPG.
Kan du afspille den med VLC?
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2014 - 01:17 #4
Tak for de gode forslag.
Det endte med at jeg fandt følgende løsning:
Jeg slettede alle de oprindelige IFO og BUP filer, så der kun var VOB tilbage. Herefter lavede jeg nogle nye med VobEdit og IfoEdit.
Jeg benyttede denne guide:
http://www.isobuster.com/tips/how_to_re-create_a_dvd_from_one_or_more_vob_files_on_my_hard_drive
Herefter kunne VOB filerne nemt konverteres til mp4 med 'wondershare video converter'.