Avatar billede Kenzix Nybegynder
12. august 2014 - 18:45 Der er 4 kommentarer

Fjern en line via BATCH

Hej eksperter.

Efter har googlet i flere timer bliver jeg nød til at spørger her.

Så.. jeg leget lidt med et Batch "program" hvori man blandt andet kan lave en txt fil med flere linjer..

Men mit problem er at jeg gerne ville have at man kan fjerne en linje igen hvis man har lyst.

Feks ser txt filen først sådan her
bla
blabla
blablabla

Så hvis jeg gerne ville fjerne linje 2 nu. så den kun er
bla
blablabla

Tilføje nogle flere linjer evt, og så senere hen fjerne linje 5 eksemplevis.

Kan dette lade sig gøre?

Håber jeg har beskrevet det ordenligt :D
Avatar billede acore Ekspert
12. august 2014 - 21:29 #1
Det korte svar er JA.

Der er mange muligheder. En løsning er "sed" - en stream editor opfundet til UNIX, men findes til de fleste OS inkl Windows. Kan både slette, rette og tilføje.
13. august 2014 - 06:50 #2
... under hvilket Styresystem ?
Avatar billede Kenzix Nybegynder
13. august 2014 - 17:05 #3
Windows 7.

Jeg ved dog det er muligt at slette den sidste linje eller den første linje i en txt fil.

Men hvis flere personer skal have adgang til BATCH filen og jeg bruger sed, skal de alle så have sed installeret?
Avatar billede acore Ekspert
14. august 2014 - 15:24 #4
Nej, kun de der skal ændre den har brug for sed