Avatar billede maddog_em Nybegynder
13. august 2014 - 12:10 Der er 6 kommentarer

A href="excel.xlsx" attributer ???

Hej Alle

Jeg sidder med et lille problem til noget lokalt intranet.
Der er nogle Excel filer som brugerne skal kan åbne op læse og rette i, for så derefter at kunne klikke på gem - så den gemmer filen online igen.
Problemet er at filerne åbnes skrivebeskyttet, og kan der med ikke gemmes på samme sted igen.

Jeg syntes at der er styr på rettighederne på den mappe hvor i filerne skal kunne gemmes, er faktisk gået så vidt at give IUSER "Full Control" men det ændre ikke på at filerne stadig er skrivebeskyttet når de åbnes

håber I kan hjælpe
Avatar billede keysersoze Guru
13. august 2014 - 12:13 #1
Hvis filerne ligger på et shared drev og altså åbnes derigennem er du helt uden for IIS - så taler vi formentlig noget AD-rettigheder eller lignende i stedet. Ligger de i dit website skal du nok nærmere over i Google Docs, eller hvis det lidt større, noget SharePoint.
Avatar billede maddog_em Nybegynder
14. august 2014 - 07:14 #2
Hej keysersoze

vi har selv vores egen webserver, og derfor kan jeg selv sætte rettighederne på de enkelte mapper.

det er meningen at uanset hvor man befinder sig i verden, skal man kunne skrive i Excel filen, uden brug af vpn mm. Derfor er det ikke et AD problem - havde det da bare været det... :-)
Avatar billede keysersoze Guru
14. august 2014 - 08:15 #3
Men det er heller ikke nogen du kan løse gennem IIS, for filen kører ikke under den men bliver derimod downloadet og eksekveret på klienten. Så enten må du lave en upload-formular brugerne kan uploade til igen når de er færdige, hvis det er et simpelt dokument så udstille det og læse og skrive dertil som var det en SQL database, skifte til SharePoint eller også må du finde en online løsning som fx Google Docs.
Avatar billede keysersoze Guru
14. august 2014 - 08:28 #4
Eller, det vil sige at når SharePoint kan gøre det kan du selvfølgelig også men det er ikke bare en attribut på et link. En ting du kunne prøve at kigge på var WebDav.
Avatar billede at_dk Nybegynder
31. august 2014 - 18:26 #5
Jeg brugte engang denne ASP kode til at ændre skriverettighederne på diverse fil-typer.
Måske den kan inspirere dig?!

<%
Set fso = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set theFile = fso.GetFile(path)

IF theFile.attributes AND 1 THEN
    IF w="" THEN theFile.attributes = theFile.attributes - 1
ELSE
    IF w="on" THEN theFile.attributes = theFile.attributes + 1
END IF
%>

/A
Avatar billede keysersoze Guru
31. august 2014 - 19:10 #6
Filrettigheder vil stadig ikke ændre på noget brugeren downloader og åbner lokalt.