Avatar billede Soalik Nybegynder
14. august 2014 - 11:22 Der er 24 kommentarer

Hvordan får jeg en 2G telfon til at virke?

Den 7. juli 2014 købte jeg en mobiltelefon, der kun bruger 2G. Jeg ønsker ikke en der bruger 3G eller 4G. Fordi jeg ønsker ikke at den kan alt muligt internet, spil og andet som gør at man kan blive slave af den, og den kan blive dyr at bruge, f. eks. roaming i udlandet. Derfor skal den være 2G og kun kunne de vigtigste funktioner.

Jeg forsøgte først med Oister. Men de bruger ikke 2G.
NU i august forsøger jeg mig med Fullrate, der oplyste mig at alle deres abbonementer kan bruges med 2G.

Men problemet er der stadig. Først troede jeg at det skyldes at jeg ikke kunne indtaste PUK. Men jeg har fået at vide, at det skal man ikke, medmindre at jeg har tastet adgangskoden forkert tre gange efter hinanden.

Der skal stå øverst i displayet, at der er signal. Men det gør der ikke. Hvis man ringer til dens nummer får man nogle underlige toner, der kommer når nummeret ikke kan ringes op.

Telefonen er Kazam Life B2.

Den er ny og ikke låst på telefoni.

Det desværre anden gang jeg forsøger at få en 2G telefon til at virke. For 2 år siden købte jeg en, som viste sig at være låst på telefoni. Den var ny, men der ingen der kunne oplyse mig, hvilket nummer der kunne låse den op. Samtidigt havde jeg et dyrt bundet abbonement.

Derfor er spørgsmålet ret simpelt: Hvordan får man en 2G telefon til at virke?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2014 - 12:05 #1
er den købt i danmark? importerede telefoner kan være bygget til andre frekvensområder.
Avatar billede chalde Seniormester
14. august 2014 - 12:11 #2
Hvordan får man en 2G telefon til at virke?

Kort: Følger telefonens og udbyderens instruktioner. Sæt simkort i, tænd, tast pinkode.

Telefonen kører GSM 900/1800 og Fullrate benytter TDC's netværk som ligeledes råder over GSM 900/1800.

Men har du talt med fullrate?
Avatar billede Soalik Nybegynder
14. august 2014 - 13:02 #3
Det eneste svar jeg har fået er, at man ikke skal indtaste PUK medmindre man har trykket forkert pin kode tre gange.
Avatar billede Soalik Nybegynder
14. august 2014 - 13:08 #4
Der er i Avancerede indstillinger:

Startside:

https://mmsct.dc.dk.8002

Forbindelsestype:
HTTP

Brug Proxy:
Ja

Proxyadresse:
inetproxy.tdc.dk

Proxyport:

Proxybrugernav:
-

Proxyadgangskode:
-

Primær DNS:

Sekundær DNS:

IP-adresse:

Subnetmaske:

Men det er da ikke TDC?
Eller er Fullrate et datterselskab af TDC?

Jeg har kigget på TDCs side, men den står ikke.
Avatar billede Soalik Nybegynder
14. august 2014 - 13:10 #5
Hvis jeg bare kunne sætte punktummet rigtigt:

Startside:

https://mmsc.tdc.dk.8002

Ja den er købt i Danmark.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2014 - 13:11 #6
Fullrate er TDC. Ligesom bla telmore.
Avatar billede Soalik Nybegynder
14. august 2014 - 13:12 #7
Undskyld det bliver ved med at være forkert.

Hvorfor kan jeg ikke rette et indlæg jeg har sendt?

Startside:

http://mmsc.tdc.dk.8002
Avatar billede Soalik Nybegynder
14. august 2014 - 13:16 #8
Jeg var inde på den side før. Nu ved jeg ikke hvorfor linket ikke virker.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2014 - 13:27 #9
Avatar billede chalde Seniormester
14. august 2014 - 13:28 #10
Du skal ikke rode med indstillinger til data mv. for at få telefonen til at gå på GSM.
Ellers er det som sagt at smide simkortet i, tænde den og følge anvisningerne fra hhv. manualen til telefonen og evt. dem der fulgte med fra Fullrate for aktivering af simkort.
Avatar billede Soalik Nybegynder
14. august 2014 - 13:52 #11
Jeg ved godt jeg ikke skal indtaste nogle tal de steder.

Fullrate skrev ikke andet end PIN og PUK koder.
Avatar billede Soalik Nybegynder
14. august 2014 - 13:55 #12
claes57

Jeg har været på den side og den telefon står der ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2014 - 14:04 #13
det er jo android, så bare tag en lignende - det burde være ens mht opsætning. Men som jeg forstår det, så har du ikke signal til alm telefoni heller? Det skal på plads før du kan sætte andet op.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2014 - 14:07 #14
Avatar billede chalde Seniormester
14. august 2014 - 14:26 #15
det er jo android,
Nej. Det er en yderst simpel non-smart phone med proprietær OS.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2014 - 14:42 #16
De bruger android-logo, så det er nok en tilpasset version
http://www.kazam.mobi/products/phones/life/life-b2/
Avatar billede Soalik Nybegynder
14. august 2014 - 14:50 #17
claes57

Men som jeg forstår det, så har du ikke signal til alm telefoni heller?

Det er faktisk det jeg prøver på at sige.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2014 - 15:08 #18
manualen http://www.kazam.mobi/wp-content/uploads/2014/01/UM_UK_B21.pdf
ned på side 6.
Dobbelttjek lige, at simkort sidder korrekt, og at det fylder hele pladsen (det skal være den rigtige størrelse)
Avatar billede chalde Seniormester
14. august 2014 - 15:43 #19
#16 Umiddelbart er det er fordi de bare har sakset fra deres andre telefoners specs. De fleste steder angiver proprietær system (eget udviklet). Kernen kan potentielt godt være androidbaseret, men vejledninger til generisk android kan ikke bruges (hvis du tager et kig på systemets opbygning i videoer). Dog forholder jeg mig yderst kritisk til om det er overhovedet er android, idet specifikationerne ikke engang når Android 1.5's minimum.

#17 Har du prøvet simkortet i en anden telefon?
Og igen: Kontakt fullrate, hør dem om simkortet overhovedet er aktiveret.
Avatar billede Soalik Nybegynder
14. august 2014 - 15:44 #20
Jeg har den manual. Den kan man gemme. Der står også at hvis der forebindelsde vil det står øverst i dispayet.
Avatar billede Soalik Nybegynder
14. august 2014 - 15:45 #21
Simkortet kan kun sidde på en måde på grund af det afskårne hjørne.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2014 - 15:49 #22
Nogle gange modtager man simkortet, og får så en mail eller brev med pinkode + dato for hvornår nummer overflyttes fra tidligere udbyder til fullrate. Og det er først på den dato, at simkortet vil virke.
Avatar billede Soalik Nybegynder
14. august 2014 - 15:51 #23
Det er ikke muligt at afprøve det i en anden telefon.

Det skulle være aktivt fra fredag den 8. august.
Avatar billede Soalik Nybegynder
29. august 2014 - 06:18 #24
Det havde jeg glemt at meddele. For nylig fik jeg svar fra Kazams danske hjemmeside.

Jeg skulle gå ind i indstillinger og finde et punkt med nulstille fabriks indstillinger, og trykke adgangskode, som de oplyste mig i mailen. Så virkede den. Det er ikke et man bare lige får at vide, for så kan det bruges til at åbne en stjålet telefon.

Men den viden kunne jeg også åbne en fransk produceret telefon, jeg købte for to år siden. Det var ikke samme nummer som Kazam bruger. Men ved at søge på nettet fandt jeg efter noget tid frem til det. Der var både franske og italienske hjemmesider, da den er mest kendt i de lande. Jeg fandt nummeret på en fransk side som denne, hvor folk spørger om hjælp til elektronik.
Men jeg havde faktisk nærmest opgivet den. Men efter jeg havde trykket nummeret, skete der først ikke ret meget. Den stod stille noget tid på kun en funktion: Ring SOS, for at få hjælp. Den trykkede jeg på, og så hørte jeg en der svarrede Hallo. Men jeg havde ikke lyst til at tale med ham, nu var det jo løst. Lige efter virkede den som den skulle. Jeg ved ikke havde sprog han talte. Hvis han var franskmand, havde han vel sagt Allo!

Nej, de hemmelige numre stod i ikke i deres brugsanvisninger.

Men alligevel: Hvorfor ved de internetbutikker ikke det, når de sælger dem? Og så give kunden det hemmelige nummer.