Avatar billede roz Nybegynder
14. august 2014 - 13:53 Der er 8 kommentarer

Videofil skrympet efter SD kort blev fjernet

Hej folkens!
Prøvede forleden at lægge sommerferiens videooptagelser ind på computeren fra mit kamera.
Da jeg satte USB kablet i kameraet og prøvede at kopiere filerne, holdte programmet dog op med at svare og det var ikke muligt at "skubbe disken ud". Det endte med jeg tog USB kablet ud og herefter fungerede det hele fint igen (fik selvfølgelig beskeden at disken ikke blev skubbet ud korrekt).
Herefter smed jeg SD kortet (microSDHC) i kortlæseren i stedet og kunne sagtens kopiere filerne over. Det viste sig desværre at de 3 første videofiler var skrympet i størrelse og ikke længere kunne afspilles.
Med skrympet mener jeg de før var 100-150 mb store og nu fylder den første 0 kb, og de to andre mellem 50 og 60 kb.

Filtypen er .avi og jeg sidder på en macbook pro med nyeste OS. Jeg har også bootcamp med windows 7 til rådighed. Jeg har sikkerhedskopieret hele SD kortet men ellers ikke forettaget ændringer på det siden det skete.

Nogen der har erfaringer eller ideer til at fikse filerne?? :)

Mvh.
Rune
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
14. august 2014 - 17:18 #1
Hvad er det for et videokamera?

AVI er et komprimeringsformat fra Microsoft anno 1992 og det indikerer, at kameraet måske kunne have nogle år på bagen ... Ældre kameraer kan have en proces, hvor de fordrer, at man manuelt 'normaliserer' optagne film / billeder til mpeg / jpg. Hvad siger manualen om det?

Har du prøvet at importerer filmene via det til kameraet tilhørende importprogrammel?
Avatar billede roz Nybegynder
14. august 2014 - 17:56 #2
Tak for indlægget!

Det er egentlig et almindeligt kamera (bruger det bare mest til film) af typen Olympus uTough. Det er vist en 4-5 år gammelt så har da et par år på bagen, men fungerer normalt fint. Det er dog anden gang jeg oplever dette problem, men første gang var det kun en enkelt film på 10 sekunder det gik ud over, så der gjorde jeg ikke den store indsats for at redde filmen.

Manualen nævner ikke noget om dette (eller mit problem i det hele taget), og jeg er heller ikke selv helt sikker på hvad du mener med en proces der normaliserer optagne film?

Har desværre ikke noget tilhørende importprogram, normalt kopierer jeg bare film og billeder direkte over - eller bruger ImageCapture fra MacOS.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
14. august 2014 - 18:14 #3
OK, så det er et stillbilledekamera - helt i orden :-)

Normalisering af medier på flytbar disk i givet kamera var en teknologi, der blev brugt for vel senest ca. 8 år siden. Glem det :-)

Manualen må nævne noget om overførsel fra kamera til computer ... måske herunder hvilke forholdsregler der skal tages, når et Windows-format overføres til Mac?

Jeg forstår godt meningen med blot at betragte kameraet som en ekstern HD og så blot via filhåndtering flytte indhold. Sådan gør jeg også med flere af mine kameraer, dog alene til PC.

Hvad sker der, når du kobler kameraet til din win7?
Avatar billede roz Nybegynder
14. august 2014 - 18:19 #4
Okay hermed glemt :)

Manualen nævner intet omkring brug af Mac, tror det er fra før de blev generelt udbredt. Den beskriver godt nok hvordan man overfører til windows ved hjælp af den medfølgende software (som jeg ikke længere har og formentlig heller ikke ville virke på windows 7).

Præcis det samme som på OS X, filerne er samme størrelser, de kan alle kopieres, med de 3 første kan stadig ikke afspilles.

Any ideas? :)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
14. august 2014 - 19:09 #5
AVI-formatet består populært sagt af en billedside og et lydspor. D.v.s. to elementer der er / skal synkroniseres og hvis bare ét af dem er korrupt, vil der opstå fejl, når de overføres mellem medier.

Jeg er mægtig ked af at skulle nævne det, men jeg tror, at missæren er opstået ved dels, at du prøver på at overføre en (proprietær) filtype til et væsentligt anderledes system og dels ved ikke tidligere, at have kunnet fjerne kortet via (Windows)standarden 'skub ud'.

Kan du i win7 se egenskaber for de individuelle videoer på den 'eksterne harddisk'?
Og hvad sker der når, du i win7 blot bruger copy / paste mellem harddiskene?
Avatar billede roz Nybegynder
14. august 2014 - 19:17 #6
Men hvordan giver det mening når alle de andre .avi filer (både fra denne omgang og tidligere) overføres uden problemer?

Normalt unmounter jeg selvfølgelig også kortet eller kameraet først - men denne gang var det ikke muligt og pillede det derfor til sidst bare fra.

Ja kan jeg, samme egenskaber på både de filer der kan afspilles og dem der ikke kan. Eneste forskel er filstørrelsen.
Den kopierer filerne som normalt, begge veje.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
14. august 2014 - 21:06 #7
Ja, det er kryptisk :-/

Hvis du i Windows Media Player kan åbne vidoerne direkte på kameraet kan det være, at du har muligheden derigennem for at gemme dem lokalt - da de så er overført til din chace på computeren.

Ellers er jeg ret meget skakmat og foreslår en formatering af hukommelseskortet, men så mister du dine film. Til gengæld burde du i fremtiden kunne flytte / kopierer dem (til din win7).

Jeg er ked af, at jeg ikke kan hjælpe mere, end blot det ...
Avatar billede roz Nybegynder
16. august 2014 - 12:37 #8
Problemet er ikke at gemme videoerne (eller kopiere dem for den sags skyld) - men at afspille dem. Så kan ikke helt se ideen med at formatere kortet. Har forsøgt afspilning direkte fra kortet uden held.
Men tak for forsøget :)

Er der andre der har ideer til at reparere videofilerne? Eller ved om det i det hele taget er muligt?