Avatar billede gree Nybegynder
15. august 2014 - 21:18 Der er 18 kommentarer

Statisk strøm

Hejsa.

Jeg vil gerne spørge, om hvor langt statisk strøm kan løbe i en 0.75 ledning. Altså en alm. jordledning i et hus.
(hvis jeg står 20m/200m fra tavlen, kan det så løbe i ledningen og nå til jord?)

Jeg kan ikke se formålet med at bruge jordledningen til statisk strøm. Også fordi at der er mange "buk" på ledningen.

Her tænker jeg specielt på de "buk" som er i stikkontakten og hvor den bliver ført vidre.

Er jordledningen et godt bud, på at føre statisk støm væk?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2014 - 07:34 #1
Der er flere måder at aflede på. Jordledningen er et af dem, men om det er bedre end at jorde til en radiator det ved jeg ikke. Det bedste for dig er jo at undgå at statisk elektricitet opstår. Det kan være en ubehagelig oplevelse at få stød hver gang man rører et eller andet der jorder den oplagrede spænding du har fået i kroppen.
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCQQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.rm.dk%2Ffiles%2FRegionshuset%2FHR-afdelingen%2FFysisk%2520Arbejdsmilj%25C3%25B8%2520Horsens%2FUdgivelser%2FR%25C3%25A5d%2520om%2520statisk%2520elektricitet.pdf&ei=eOruU-WTKYvmyQOD9IC4Cw&usg=AFQjCNFOPcnawyD3zP_-V8zaYV3g95xGlA&bvm=bv.73231344,d.bGQ
Avatar billede gree Nybegynder
16. august 2014 - 11:29 #2
Nu er spørsmålet fra mig, ikke om hvordan man undgår det, men hvor langt en statisk strøm kan løbe i en 0.75 ledning.

Og et vandrør er ikke en løsning.
Avatar billede Antlars Novice
16. august 2014 - 15:13 #3
For at starte med det første:
Der er ikke noget som hedder "statisk strøm".-Det hedder "statisk elektrisitet",-hvilket er en ophobning af meget høj spænding (V) uden nogen særlig milliampere bagved. Derfor er den ikke livsfarlig.

1: "Jeg vil gerne spørge, om hvor langt statisk strøm kan løbe i en 0.75 ledning. Altså en alm. jordledning i et hus".

Den alm. jordledning i et hus (faste installation) har samme dimension som resten af installationen, nemlig 1,5 kvadrat.
0,75 kvadrat bruges til forlængerledninger over kort afstand.

2: "(hvis jeg står 20m/200m fra tavlen, kan det så løbe i ledningen og nå til jord?)".

Sagtens.

3: "Jeg kan ikke se formålet med at bruge jordledningen til statisk strøm. Også fordi at der er mange "buk" på ledningen.

Her tænker jeg specielt på de "buk" som er i stikkontakten og hvor den bliver ført vidre."

Formålet med at bruge jordledningen er at den er du sikker på har en meget lille overgangsmodstand til jord (udmålt af installatøren).
Buk på en ledning har ingen indflydelse på ledningsevnen. -Strøm og i dette tilfælde,spænding, er jo ikke noget som skal "krybe gennem" ledningen, men noget som bevæger sig på ydersiden af en leder.(Det er ikke ligesom når man lukker vand gennem et rør).

Håber du kunne bruge lidt af det.
Avatar billede gree Nybegynder
16. august 2014 - 15:40 #4
Omkring buk, så ved jeg godt at det ikke skal løbe som i en slange. Men 10.000V i en ledning, som er klippet og køre tilbage. Kan man få 10.000V til at ændre retning, sådan lige?
Avatar billede Antlars Novice
16. august 2014 - 16:48 #5
Strøm (spænding)er til stede overalt i en leder, lige så snart den er tilsluttet en energikilde.
220V vekselspænding ændrer sig 50 gange i sekundet (50 Hz).
Strøm (spænding) er jo ikke en fysisk ting med vægtfylde.
Avatar billede gree Nybegynder
16. august 2014 - 17:50 #6
Hvad har det med de 230V (som det er i dag) med de 10.000V at gøre?

Jeg snakker 10.000V og ikke 230V
Avatar billede Antlars Novice
16. august 2014 - 17:58 #7
Læs "Elektricitetens Historie".
Avatar billede Antlars Novice
16. august 2014 - 18:00 #8
PS. Lukket herfra
Avatar billede gree Nybegynder
16. august 2014 - 18:21 #9
Hvis jeg nu siger, at jeg er uddannet elektriker for flere år tilbage, også derfor at jeg roder lidt rundt i begreberne og også derfor at jeg skrev 230V, for jeg siger også stadigt 220V og bliver rettet.

Jeg kender godt til strøm. Og da du begynte at skrive som om jeg var et barn, så blev jeg sku sur. Og også det, at du blander 230V med 10A ind i det. Når jeg snakker 10.000v med få mA. Og hvad jeg slet ikke forstår, er at du blander de 50HZ ind i det. For hvor mange HZ er der i statisk elektrisitet?

Jeg har efterhånden fundet ud af hvorfor dette forum hedder "eksperten". Det er fordi folk ønsker at snakke om det de "ved" noget om. Og ikke at svare på spørgsmålet.

Man kan se nogle af de andre spørgsmål jeg har læst.
Avatar billede Antlars Novice
16. august 2014 - 20:47 #10
Som man spørger får man svar.
Nu forstår jeg bedre hvorfor du har alle de point ude.
Avatar billede gree Nybegynder
16. august 2014 - 22:38 #11
Jeg giver altid 200 points da det ikke siger mig så meget.

Og jeg stiller et spørgsmål, men ønsker også et svar som jeg kan bruge til noget. Derfor også de mange points.

Og at du går ud fra 230V - 10A og tror at de opføre sig som 10.000V og få mA. Tja.

Jeg håbede på en ekspert og ikke bare en wannabe.

Jeg vil så spørge dig.

Hvis du sender 5V - 200mA gennem.
Vil du så modtage dem over 200m på en 0.75/1.5 kvadret?
Og hvad hvis du sender 5V - 2A derefter.

Hvor stort et spændingsfald?

Derfor - 10.000V med få mA
over 200m

Så glem dine 230V og 10A og bløde kurver.
Jeg snakker tab og få mA

Points eller ej.
Sandheden eller wannabe's
Avatar billede Antlars Novice
17. august 2014 - 09:01 #12
Undskyld, men jeg prøvede bare at hjælpe (#3), da åbningsspørgsmålet lød som var det skrevet af én som var totalt uvidende om strøm og spænding, -og som behøvede hjælp.

At vedkommende så viser sig (påstår) at være faguddannet elektriker (#9), siger jo så noget om vedkommende.

PS. Jeg samler ikke point, men ville blot gøre opmærksom på at du har 1060 point ude (nogle helt fra 01/02-2008).
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2014 - 10:01 #13
Jeg er helt enig i #3. Har fået bekræftelse fra min nabo som arbejder som elektriker i det daglige.
Så #3 er det korrekte svar på det du har spurgt om :-)

I øvrigt har jeg lige her for 1,5 måneder siden fået ødelagt en masse i mit hus pga lynskader, og lyn er jo i høj grad statisk elektricitet. Husets lofts dåser kom der blå lyn ud af (har fået at vide det er kolde lyn jeg oplevede), og HFI relæet smadrede, så jeg er heller ikke i tvivl om #3's rigtighed.

#11 Med hensyn til afstande, så vil den mængde volt og ampere jo altid falde en smule med en længere ledning, da ledningen har en fysisk modstand. Og volten er det det går værst ud over.

Eksempel: Du kan jo prøve at sætte en stor vinkelsliber på, og begynde at skære med den. Med den korte ledning helt henne ved kontakten trækker den jo meget bedre end med 200 m forlængerledning.
Du kan sågar brænde den af på grund af spændingstabet med den lange ledning, hvis du ikke er sød med maskinen.
Har set dette fenomen i virkeligheden, så jeg ved jeg taler sandt. Her var det amperen der brændete maskinen af.

Det er jo også grunden til at elselskaberne først sender strømmen ud som højspænding og transformerer den ned til 230 volt. Det er for at holde volten så højt som mulig inden den transformeres ned til det vi skal bruge i husene. Volt tabet er jo procentvis mindre på en høj spænding end på en lav spænding.
Avatar billede gree Nybegynder
17. august 2014 - 13:48 #14
Jeg håber da, at du ved, at der findes mange former for elektrikere. Og ikke bare ham som laver el i huse.

Der er Tele/data, Automatik, Styring og Regulering, El-montør, Alarm-montør, der til kommer alle svagstrøms-folkene.
Ja, min var 4½ år og kun de 7 første uger, var om el i huse. Siden da har jeg ikke rørt noget i huse. Og jo, jeg har også arbejdet med en megger. Men igen, det er ikke noget jeg har brugt i det daglige.

Og da det er mange år siden, da jeg har skiftet branche, så roder jeg lidt rundt i det, det ved jeg godt.

Omkring points, så kommer jeg her ikke så tit. Og jeg vil ikke give mig selv de points, hvis jeg ikke mener jeg har fået et svar jeg kan bruge. Og give dem til en som ikke har svaret, vil jeg heller ikke. Bare man kunne smide dem ud, så ingen fik dem.

Igen blive æbler og bananer blandet.
At sammenligne et lyn med statisk elektrisitet, er det samme som at sammenligne en Trabant med en 40 ton lasbil - jo de er jo begge biler.
Et lyn et 100 gange kraftigere og kan derfor ikke sammenlignes.

Og jo, vi var igennem strømtab på skolen. Alt fra en hæksaks efter 4 kabeltrumler, over til en server som stod 100m fra strømkilden til et 12V kamera som stod 200m fra strømkilden med eller uden IR.

Men det er stadigt ikke de ting spørgsmølet går på.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2014 - 17:07 #15
Så skulle du måske lige læse hvordan lyn opstår:
http://da.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Sp%C3%B8rgehj%C3%B8rnet/Hvorfor_opst%C3%A5r_lyn%3F

Jeg har på intet tidspunkt skrevet at man kan sammenligne lyn med den statiske elektricitet man selv kan generere. Det er måden at det opstår på der er ens. Det kan du så lære noget om ved at læse linket. Men det gider du jo sikkert ikke.

Gider ikke bruge mere tid på sådan en ubehagelig spørger, som HAR fået svar på det der oprindeligt blev spurgt om.
Afmelder tråden.
Avatar billede gree Nybegynder
17. august 2014 - 18:07 #16
Du har ret, jeg gider ikke læse om det. Det var ikke det som var spørgsmålet. Jeg ved godt hvordan det opstår.

Og ja, jeg er ubehagelig, når jeg gerne vil have svar på spørgsmålet og alt andet bliver rodet ind i det.

Man kan ikke overbevise mig om at 10.000V med få mA opføre sig på samme måde som 230V 10A 50HZ. For det har jeg meget svært ved at tro på.

Men du har ret. Lad os lade den ligge.
For jeg tror ikke vi kommer længere nu.
Og jeg tror heller ikke, at der er andre der vil blande sig.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2014 - 19:23 #17
Nej og det kan jeg da godt forstå der ikke er flere der vil byde ind i.

I indlæg #3, der bliver der jo ikke rodet rundt med noget som helst!!

Han svarer jo direkte på hvad det er du spørger om i #0.
Og fra min nabo der har mere end 30 års erfaring som elektriker han bekræfter også det som der skrives i #3.

Hvilket svar havde du så forventet at få, når der ikke er noget at beregne ud fra?

Du snakker om buk på ledninger hvor 10000 volt ikke vil finde ud af at fortsætte videre fra.
Men hvordan er det nu et elektrisk hegn til at holde kreaturer virker. Ja det kører jo også på højspænding med ca 10000 volt. Dette har jo ingen problemer med at sende spændingen videre selvom der laves snørkler om klokker og løse samlinger flere steder. Dette kan virke med mange hundrede meter hegn uden problemer, så der vil en smule statisk elekticitet også gøre i en husinstallation gøre over jordledningen.
Har man et apparat der udvikler meget statisk elekricitet kan den komponent der lavet det jordes separat.

Nej du. Jeg vil anbefale du bare ligger et svar og lukker den her. Den debat er vist udtømt.
Avatar billede jens48 Ekspert
17. august 2014 - 22:41 #18
Jeg skal gerne forsøge at give en forklaring, men først lige et par generelle bemærkninger. Som Antlars rigtigt skriver er der ikke noget der hedder Statisk strøm. Du kan have statisk spænding, men det øjeblik der begynder at løbe en strøm er den jo ikke statisk mere.
Det kræver normalt kun en meget lille strøm (milli- eller mikro-Ampere) for at aflede en statisk spænding. Størrelsen af legemet der skal aflades bestemmer dets ladning (målt i Coulomn. 1 Coulomn = 1 Ampere × 1 sekund). Din opstilling af problemet i #11 (10.000 V og nogle få mA) er ikke rigtigt formuleret fordi strømmen udelukkende afhænger af den påtrykte spænding og nullederens modstand. Og her kommer vi til kernen i dit problem. Ifølge http://www.nktcables.com/dk/support/~/media/Files/NktCables/download%20files/dk/Teknisk-katalog-2009.ashx har et 1,5 kvadrat kabel en modstand der svarer til 1 ohm pr 86 meter. Skal vi lægge lidt overgangsmodstand til og sige at 200 m kabel har en modstand på 3 ohm, så vil der naturligvis ikke forblive en spænding på 10.000 V, når der aflades gennem nullederen. Spændingen vil falde til nogle få millivolt (3 ohm × afledningsstrømmen på få milliampere). Med andre ord der er intet problem i at have en jordledning på 200 m, hvis det kun drejer sig om at aflede statisk elektricitet.