Avatar billede janni66 Nybegynder
16. august 2014 - 17:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Bærbar med slettet XP styresystem - problemer med at installere Windows 7

Har fået til opgave at installere Windows 7 på en bærbar med tidligere XP.
Jeg prøvede at installere Windows 7, slettede desværre alle partioner, så der kun er en tilbage, problemet er bare at
Windows 7 kun starter på 1. led af installationen, og fryser faktisk.
Lavede efterfølgende en ISO-fil af Windows 7 cd'en til USB-
nøgle og ville boote fra denne, men får følgende fejl:

Windows kunne ikke starte, fordi denne fil, er beskadiget
eller mangler :
<Windows-rod>\system32\hal.dll.
Geninstaller en kopi af ovenstående fil.

Hvordan kommer jeg videre i denne proces, for at kunne fuld-
føre Windows 7 installationen.

NB: Ejeren af denne Bærbar har hverken back-up eller origi-
nale CD'er mhp. recovery.

Mvh.

Janni
Avatar billede jjbirk Nybegynder
16. august 2014 - 17:19 #1
Hvor befinder du dig ??
Kan måske hjælpe, men bor i midt jylland.
Vil nok kræve maskinen her hvis jeg skal kunne hjælpe.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. august 2014 - 18:04 #2
du skal slette harddisken totalt - evt data må du gemme på andet medie. Ingen partitioner overhovedet.
Og så du'r det ikke med en win7 update - der skal der være en xp/vista på maskinen i forvejen. Men har du en 'hel' win7, så kan den selv oprette partitioner og formatere efter behov.
Avatar billede janni66 Nybegynder
16. august 2014 - 18:07 #3
Hej bor på Sjælland
Æv, men måske, hvis vi på en eller anden måde kunne
maile frem og tilbage mhp. en guide.
Jeg er ikke tungsindet og er meget lærenem og er IT-superbruger
på mit job, blot ikke lige i denne kategori.

Hvis du evt. starter guiden...........
Sender jeg evt. billeder af skærmbilledet.......
osv.

Hvad siger du?

Mvh.

Janni
Avatar billede janni66 Nybegynder
16. august 2014 - 18:18 #4
Hej Claes57

Jeg ville installere Windows 7, kom ind og slettede alle partioner og trykkede næste, for at Windows 7 kunne overtage.
Alt gik også fint, indtil standardsiden med du indhentning af oplysninger med flueben i venstre side.
1. løb hurtig igennem 100% med flueben
2. kører og kører i flere timer med 00% (CD'en arb., men 00% effekt.

Afbryder installationen og gør nøjagtig det samme hver gang med CD'en.
Prøvede med en ISO-fil af CD'en, men så kom ovenstående fejl som jeg har skrevet i mit oprettede spørgsmål.
Kan ikke få lov til at starte maskinen op overhovedet. Der lå XP før men der skriver den mangler dll.fil?????

Mvh. Janni
Avatar billede claes57 Ekspert
16. august 2014 - 18:25 #5
Hvis der er læsefejl på cd, så vil samme fejl komme på iso. Prøv at se, om du kan låne en kopi af en eksakt samme version (fx win7 dk home sp1) versionen skal passe 100% med din licensnøgle.
Avatar billede janni66 Nybegynder
16. august 2014 - 19:43 #6
Har en uoriginal Win7 dansk version, aktiveret. Har ikke nogen mulighed for at låne en kopi af den ægte.
Har prøvet 2 forskellige Win7, den fra CD'en + samme ISO-fil.
Har ligeledes prøvet en Win7 eng. version som jeg har på USB som ISO, denne har virket tidligere. Hvordan ved jeg om der evt. er fejl på disse? Findes der et program der kan kontrollere for fejl?

Mvh.

Janni
Avatar billede claes57 Ekspert
16. august 2014 - 19:58 #7
Du skal starte med et legalt licensnummer. Det passer så fx til win7 dk home sp1, og så skal du finde en cd med den version. Alt andet virker ikke. Du vil måske få det installeret, men win7 skal også aktiveres inden 30 dage, og det går ikke hvis ikke version og licens er den samme.
Den enkle måde er at køre ubuntu ind. Det er lige så nemt i brug, og gratis.
Avatar billede janni66 Nybegynder
17. august 2014 - 08:13 #8
Hej Claes57

Tak for oplysningen, den vil jeg så købe.
Har fundet nedenstående produkt. Det kan ikke findes billigere
nogen steder vel?

Microsoft Windows 7 Home Premium w/SP1 (Dansk) (Licens)
SoftwareOperativsystem
Mine produkter
Version Home Premium w/SP1 / 1 PC / OEM / Pc / 1 stk.
677 kr

Mvh.
Janni
Avatar billede claes57 Ekspert
17. august 2014 - 09:00 #9
Det lyder meget rimeligt mht pris.
Når du har lagt win7 ind, så gå først til Microsoft.dk og hent viruskontrol (Microsoft Security essentials) og derefter køre Windows Update til alt er på plads. Så har du en færdig rå Windows, og så er et image en god ting - så kan du altid komme her tilbage.
Avatar billede janni66 Nybegynder
17. august 2014 - 10:12 #10
Hej Claes57

Varen er bestilt og leveres 1-2 dage hos mig.
Jeg kontakter dig nok på daværende tidspunkt, håber det er OK.
Skal jeg ved opstart trykke F2 og ændre bootopsætningen? eller
er det OK at trykke F12 og boote fra CD'en?

Endnu en gang tusind tak for hjælpen.

Mvh.

Janni Poulsen
Avatar billede claes57 Ekspert
17. august 2014 - 11:01 #11
Bare F12. Held og lykke med projektet.