Avatar billede usepc Praktikant
20. august 2014 - 03:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Harddisk-plads fra C-drev forsvinder, uden jeg ved hvordan

Hej.

Jeg har en pc. Bruger Windows 7.

På min pc er der disse to harddiske:
- OS (C:): 915 GB (der er nu 6,64 GB tilbage).
- HP_RECOVERY (D:): 15,6 GB (der er nu 1,94 GB tilbage).

På 'OS (C:)' er der, som nævnt før, blot 6,64 GB tilbage (ud af de 915 GB). Dermed er der brugt rigtig mange GB, når det gælder 'OS (C)'.

Det er som om, at der for hver dag, der går (automatisk) bliver mindre og mindre GB på c-drevet. For jeg gemmer ikke de helt store filer på c-drevet. Jeg gemmer naturligvis diverse filer (små videofilm, billeder, dokumenter etc.) på c-drevet. Men jeg gemmer langt fra meget (så der bør være langt mere end blot 6,64 GB til rådighed på C-drevet).

Kan det dreje sig om, at min pc på en eller anden måde - uden jeg er klar over det (da jeg ikke har det store kendskab til indstillinger på min pc) - er sat til, på automatisk vis, at tage sikkerhedskopier af filer (for ofte) og/eller oprette gendannelsestidspunkter (for ofte), hvilket medfører, at c-drevet hurtigt får mindre og mindre plads? Eller er det noget andet, der gør sig gældende?

Jeg kan naturligvis gemme vigtige filer på en ekstern harddisk og herefter gendanne min pc til fabrikstilstand - og på den måde igen få en masse GB på c-drevet. Men gør jeg dette, er det stadig nødvendigt, jeg har tjek på, hvordan jeg indstiller min pc, så den ikke automatisk er indstillet til at tage for mange/unødvendige backups/sikkerhedskopier og/eller oprette gendannelsestidspunkter for ofte (således, at min pc efter gendannelsen til fabrikstilstand, hurtigt igen løber tør for GB på c-drevet).

Vil høre, om nogen kan hjælpe.
Avatar billede conz Juniormester
20. august 2014 - 18:19 #2
Prøv at hente og køre WinDirStat, som kan fortælle dig hvilke filer det et, der fylder så meget på din harddisk. Så kan du holde øje i løbet af nogle dage, hvad det er, der bliver ved med at vokse.

https://windirstat.info/
Avatar billede usepc Praktikant
18. september 2014 - 17:27 #3
Update:

@ karise_larry: CCleaner installerede jeg og kørte. Det slettede omkring 1 GB.

@ betalyte: WinDirStat hentede jeg og kørte. Det viste mig, at der nogen steder på pc'en var godt fyldt op med GB. Men jeg kunne ej lige gennemskue, hvad der blev ved med at vokse.

Jeg siger mange tak for jeres tips - altid godt med det :-)

Jeg havde til sidst så lidt GB på min pc, at jeg blev nødt til at gendanne min pc til fabrikstilstand.
Avatar billede conz Juniormester
18. september 2014 - 18:18 #4
Husk at lukke spørgsmålet =)
Avatar billede usepc Praktikant
11. marts 2015 - 08:38 #5
Ok, spørgsmålet vil jeg lukke.