Avatar billede nomex Nybegynder
20. august 2014 - 19:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Søger program/sprog til konvertering/formatering af rådata (.txt)

Har en stor bunke .txt filer med rådata som jeg gerne vil konvertere til et mere læseligt format. Håber på at finde et program eller sprog som kan håndtere alle dokumenterne automatisk efter opsætning.

Rådata består mange linier med dato, tekst, beløb osv. På hver linie har data faste positioner, hvilket jeg ser som simpel indput, der er sågar specieltegn til sideskift mv.

Eks.: 20140820191252 skal ændres til Dato: 20-08-2014 Kl. 19:12:52

Vil også gerne kunne lave beregninger fra rådata og gengive resultater, f.eks. i bunden af nyt dokument a'la en faktura. Eller tælle hvor mange gange er ord figurerer i hvert enkelt datasæt.

Jeg er ikke bange for at prøve kræfter med et simpelt programeringssprog men er WYSIWYG program vil naturligvis være nemmeste løsning (så længe det ikke koster en formue).

Er der nogle forslag som kan lede mig på sporet af en løsning?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. august 2014 - 19:27 #1
lav en makro i word, der sætter en <tab> ind mellem hvert felt (pil ikke ved linjeskift).
makro skal gå til start på linje, opdele i felter, og gå ned på næste linje. Lav den, så du fx kan kalde den med alt+q - og så bare hold alt+q nede til alle linjer er behandlet, og gem filen.
Så kan du bagefter importere filen i excel med et felt pr kolonne og lave beregninger.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2014 - 19:29 #2
Det er en opgave som langt de fleste generelle programmeringssprog fint kan loese.

Saa hvis du kender et i forvejen, saa vaelg det.

Hvis du ikke kender et, saa vaelg det som bruges af dem du vil konsultere med de forskellige smaa problemer som du formentligt vil loebe ind i.
Avatar billede nomex Nybegynder
20. august 2014 - 19:32 #3
Tak for de hurige svar; Word og Excel, dem vil jeg gerne undgå hvis jeg kan. Programeringsporg, kan kun HTML fra de gode gamle Ineternet dage.
Avatar billede nomex Nybegynder
31. august 2014 - 09:51 #4
Jeg er gået i gang med Python, så må jeg se om det lykkes.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. august 2014 - 14:32 #5
Hmmmm.
Avatar billede nomex Nybegynder
03. september 2014 - 23:17 #6
Fortæl fortæl Arne, er det pointene eller beslutningenr du kommenterer?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2014 - 04:00 #7
Pointene.

Spoergsmaalet var stillet meget aabent. Og med den baggrund synes jeg at vurderingen bag pointtildelingen er haard.