Avatar billede zion Juniormester
21. august 2014 - 21:00 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Router er pludslig blevet langsom - defekt ?

Hejsa!!

Jeg begyndte at opleve, at min Iphone 5S blev langsom når jeg surfede på nettet derhjemme (wifi) og til tider skiftede den til 3G da det måske virkede mere optimalt/hurtigere.

Jeg besluttede mig derfor, at lave en reset af router, men det hjalp ikke.

Jeg fandt efterfølgende et speedtest program for at undersøge hastigheden når jeg henter og sender. og det gav lidt underlige resultater.

Først testede jeg 3G

Downlad: 6.99 Mbps
Upload : 0.94 Mbps

Derefter testede jeg Router (D-link DAP 1522)

Download: 2.83 Mbps
Upload: 0.62 Mbps

Blev noget overrasket over, at 3G var hurtigere da jeg har en fibernet forbindelse på 60/60.

Har tilfældigvis en ekstra D-link DAP 1522 som jeg pillede fra og monterede samme sted som den anden stod og lavede speedtest igen

Ekstra Router (D-link DAP 1522)

Download: 18.25 Mbps
Upload: 4.19 Mbps

http://cdn.imghack.se/images/6cbb640cf32786d40a912f3775a38b95.jpeg

Så mine spørgsmål er følgende:

Kan router være defekt siden den ikke levere bedre resultater eller er der noget jeg overser ?

Hvis jeg skal anskaffe mig en ny (må gerne kunne sende WIFI signalet kraftigt ud i huset) hvad skal man så vælge ?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. august 2014 - 23:35 #1
Er der ikke en fiberboks foran routeren?
Er der noget der bruger internettet fx torrent programmer?

Årsagen er at du skriver du har 60/60 men du får kun 18/4 ud af din forbindelse i hvertfald på den måde du gør det på.

Tp-link n750 er en god router, har selv en og forinden havde jeg en ea6900, men linksys er ikke min sag mere..

Hvis du tilslutter en pc til routerfn og tester forbindelsen og derefter tilslutter pcen direkte til fiberboksen hvad siger den så? Brug gefne speedtest.net
Avatar billede puren Ekspert
22. august 2014 - 00:12 #2
Blueeyez >> har en fiber fra energifyn min firewall får WAN ip 82.143.XXX.XXX der godt nok router i fiberboxen men den er sat i briged mode

i mine øre lyder det som en defekt router...

jeg bruger en TP-Link TL-WR1043ND som switch/access punkt med en PFsense foran til lege router her en speedtest fra i dag
http://www.speedtest.net/my-result/3704962596

(har kun en 50/50)
Avatar billede puren Ekspert
22. august 2014 - 00:13 #3
min TP-link box og det var et svar
Avatar billede zion Juniormester
22. august 2014 - 07:41 #4
Blueyez --> Jeg har testet fra computeren og hastigheden er her (kablet)

Download: 63.30 Mbps
Upload: 64.38 Mbps

Der er en fiberbox som den første boks. Det eneste jeg har gjort ved den er at slukke og tænde den.

Kan se i er enige om mærket på en evt. ny router :-) Så vil jeg læse lidt om de 2.

Smider du også et svar så deler jeg den imellem jer medmindre du selvfølgelig ikke mener den er defekt men der kan gøres noget andet ?
Avatar billede Blueeyez Mester
22. august 2014 - 08:54 #5
#2  er ikke et sekund i tvivl om der er noget galt, men der er stadig en boks foran routeren der kan fejle os.

I dette tilfælde lyder det dog som d-link routeren der fejler.. Og da du har prøvet at nulstille den er jeg ret sikker på det er hardware relateret..

Et par tricks hvis du gider:

Opdater firmware i dlink routeren.
Nulstil routeren (hold reset knappen nede i 30 sek)

Se hvad der sker nu :-)