Avatar billede Smitche Praktikant
23. august 2014 - 00:20 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Overføre Blu Ray samling til Netværks Harddisk for at kunne blive afspillet på Apple TV

Jeg er netop i gang med overføre DVD'er over til min Netværks Harddisk (Western Digital My Cloud), for at kunne afspille mine film via iPad, til mit Apple TV, ved hjælp af en app udviklet af WD (WD My Cloud). Alt dette kører vel og uden problemer. Men har problemer med at få Blu Ray til at virke.

Jeg benytter en MacBook Pro fra 2011, MakeMKV, Handbrake samt et Samsung Blu Ray Drev (SE-506CB). Jeg ønsker at få mine Blu Ray til at ligge på ca. 3-4 GB, da appen ikke kan afspille filer større end dette, og NAS'en ellers også hurtigt kan blive fyldt op :)

Men synes ikke at kunne se hvordan man styrer outputtets størrelse - eller for den sags skyld se et estimeret output? Jeg har forsøgt med at benytte forskellige presets som fx Normal og Apple TV3. Jeg har dog to problemer med disse, filerne er for store ca. 10 GB og 7 GB, desuden kan fx VLC ikke afspille disse film.

Er der evt. nogen der har et tip eller godt råd til indstillinger i Handbrake for at få Blu Ray til at fylde enten 4 GB (for 1080p) eller 2 GB (for 720p)? Må lige tilføje at lyd- og videoformater, kodeks og hvad der nu ellers måtte høre til dette område ikke er min stærke side, eller noget jeg har meget viden om.

Så vil derfor påskønne gode tips til at gøre Blu Ray samlingen digital for at kunne blive afspillet på mit Apple TV.
Avatar billede Blueeyez Mester
23. august 2014 - 08:57 #1
Mig bekendt vil du ødelægge kvaliteten i dine bluray film ved så lav en størrelse..

Bruger dog kun dvd film i min samling for netop at undgå plads problemet, men os for at gøre det nemmere.. Og så bruger jeg makemkv os :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
23. august 2014 - 11:31 #2
Du kan ikke undgå at miste lidt kvalitet, hvis du komprimerer Blu-ray film ned til 2 gb, men det kan gøres, så det ser rimelig pænt ud. Dog er det grundlæggende umuligt at holde 1080p film under 4 gb uden synligt kvalitetstab, så jeg foreslår, at du evt. laver en bevaringsversion og en brugsversion af dine rippede film, hvis du har lagerplads til det.

I Handbrake eller XMedia Recode (http://www.xmedia-recode.de/):
Brug indstillingen "Constant Quality" (også benævnt "Constant Quantizer"), der fungerer lige som Handbrake - blot med flere presets og bedre formatunderstøttelse. Sæt den som udgangspunkt til "20" og se, hvilken filstørrelse og billedkvalitet, du får. Du bør prøve at lave både en 1080p og en 720p version. (Jeg har ikke selv erfaring med andet end DVD'er)

Jeg har skrevet en længere guide: http://www.eksperten.dk/guide/1607

Angående formater:
Videoformat: Vælg altid H.264 (x264)
Lydformat: Bevar originalformatet (DTS) eller konvertér til AC3 (surround) eller AAC/Vorbis (Alm. stereo) afhhængigt af dit hjemlige lyd-setup.
Filformat: MKV (bevaringsformat), MP4/M4V (AppleTV m.m.)

VLC burde umiddelbart kunne afspille alle de nævnte formater - kører du 64-bit versionen af programmet?

Bemærk:
Når de nye videokompressioner kaldet H.265 ("HEVC") og VP9 er mere modne, vil du kunne spare masser af plads og samtidig gemme (Ultra)HD film uden synligt kvalitetstab... Men de er ikke klar endnu.
Du kan dog eventuelt teste HEVC, hvis du downloader Hybrid (http://www.selur.de/), som er helt gratis (donationware) og fri for skrammel.