Avatar billede bas Forsker
24. august 2014 - 15:28 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Windows XP og Java

Hej

Hvad er den seneste version af Java, som fungerer 100 %
på Windows XP?

På forhånd tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2014 - 16:05 #1
Nu har jeg ikke selv kørt med XP efter at man stoppede med opdateringer til den. Men jeg mener den sidste version der virker er version 7 update 60, som jeg har fundet her:
http://javatester.org/version.html
Mener at skillelinjen er den 15 juli 2014 hvor de ændrer på det.
Avatar billede klaudi Ekspert
24. august 2014 - 19:37 #3
Seneste java det er 7 update 67, den har jeg på en xp og den virker ok!
http://www.java.com/en/download/manual.jsp
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2014 - 22:18 #4
#3 Ok. Og du kan bruge bruge den til netbank og borger.dk?
Det modsiger jo helt #2??
Avatar billede bas Forsker
25. august 2014 - 12:58 #5
Hej

Tak for jeres indlæg.
Nogen der vil have points?
Jeg mener det er version 7.60 der er på den pågældende PC.
Vi oplevede nogle fejl med at hente og installere den nye version,
og vi havde derfor ikke lige mod på at gå videre mede det.
Måske skulle man bare prøve at afinstallere den nuværende Java og derefter hente og installere den seneste version af Java til XP.

PC'en har igennem lang tid været meget sløv, og den kommer ind imellem med forskellige fejlbeskeder. Måske er tiden bare ved at være moden til at købe en ny PC med Windows 7 eller Windows 8.1.

Tillægsspørgsmål:
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/how-to-get-an-easy-transfer-cable står der, at man ikke kan bruge et almindelige USB kabel til Windows' Let overførsel.

Hvad hedder det kabel man skal bruge, og hvor kan det købes?

På forhånd tak.
Avatar billede klaudi Ekspert
25. august 2014 - 16:38 #6
Ja, jeg kan bruge både netbank og borger.dk!

Ang. USB kabel, der kan du bruge dette

USB 2.0 PC Net Link Kabel - Bridge cable - PC
http://www.av-cables.dk/usb-pc-link-kabel/usb-2-0-pc-net-link-kabel-bridge-cable-pc.html
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2014 - 16:46 #7
Det der menes her må være at hvis du sætter dem sammen over usb kan du ikke bruge et almindeligt kabel.
Men så vidt jeg ved så bør du kunne gemme det på en ekstern disk, og overføre til Windows 7 maskinen bagefter.
Man burde også kunne oprette et netværk mellem computerne over lan porten, hvis man har et krydset lan kabel.
Men de fleste bruger vel eksterne harddiske i dag til backup?

Det kabel du spørger om må være dette:
http://www.avxperten.dk/pc-kabler/usb-specialkabler/usb-2.0-datalink-kabel.asp
Her er et der er billigere:http://www.papkassen.dk/computere/computer-tilbehoer/sandberg-usb-2-0-data-link-kabel-800316.htm
Avatar billede bpb Seniormester
25. august 2014 - 19:12 #8
I dag, for et par timer siden, meddelte Avast Software Updater, at min Java version 7 update 65 er forældet, og opfordrede til at opdatere til version 8.0.20.26.

Et besøg på www.java.com/en, og klik på "Do I have Java?" resulterede mærkværdigvis i en meddelelse om, at Version 7 Update 65 er den seneste version.  "Congratulations" og alting.

Et forsøg på at lade Avast opdatere Java mislykkedes.  Boksen fra Avast viste "Downloading" i en times tid.  Derefter ophørte al aktivitet.

Det var på en computer med Windows 7.  På en anden computer, som kører Windows 8.1, kom Avast med samme meddelelse.  Men dennegang bad jeg ikke Avast om at opdatere.

Man har jo altid den mulighed at afinstallere den gamle Java, og så downloade og installere den nye manuelt.  Og håbe, at NemId virker med den nye version.

Min gamle Windows XP computer bruger fortsat Version 7 Update 60.  Jeg har undladt at opdatere Java på XP computeren, netop af hensyn til NemId.  Men oplysningerne i ovenstående kommentarer er interessante.
Avatar billede klaudi Ekspert
25. august 2014 - 20:00 #9
Seneste version er 7.67 efter det på deres hjemmeside

Java Downloads for All Operating Systems
Recommended Version 7 Update 67
og den kan hentes her.
http://www.java.com/en/download/manual.jsp
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2014 - 20:01 #10
8,0 får jeg også tilbud om med Update Checker. Jeg kører dog selv videre på version 7, da jeg går i kontrolpanelet og vælger at tjekke for opdateringer gemmen Java's eget program. Den viser ikke der er en 8,0, så derfor holder jeg mig fra den.

Ja jeg synes også det er mærkeligt der annonceres noget, og man måske alligevel skal kunne køre de nyere versioner i visse tilfælde??
Avatar billede bpb Seniormester
25. august 2014 - 22:21 #11
Opklaret!  Forklaringen står på en af Javas FAQ sider,
http://www.java.com/en/download/faq/java8.xml

De siger, at Java 8 er frigivet for udviklere, for at de værste fejl kan blive rettet inden den frigives til slutbrugere.  (Men andre må gerne prøve den, hvis de har lyst.)

De siger også, at Windows XP brugere ikke vil kunne installere Java 8.

Angående Java 7 Update 65 i Windows XP, så var der her i sommer en melding fra en Mac-bruger om, at Java ikke kunne sende et beløb via Netbank.  Alt gik fint indtil den afsluttende godkendelse.  Java godkendte ikke betalingen.  I stedet loggede Java af fra Netbank.

Så hvis man vil være på den sikre side, så har man ikke afprøvet Java før man har prøvet om den kan betale en regning.

Og det kan man med Java Version 7 Update 60 under Windows XP.  I hvert fald på min computer ...

P.S.:
Hvis nogle mener, at Java mere ligner en hvid elefant end et praktisk værktøj, så er jeg enig et langt stykke hen ad vejen.
Og forresten, så kan Mac-brugerens historie findes her,
http://www.eksperten.dk/spm/995106
Avatar billede bpb Seniormester
25. august 2014 - 22:30 #12
Rettelse:
Angående Java 7 Update 65 i Windows XP, læs:
Angående Java 7 Update 67 i Windows XP.
Avatar billede bpb Seniormester
25. august 2014 - 23:30 #13
Rettelse til #8:
Update 65, læs:
Update 67
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
29. oktober 2014 - 17:08 #14
#5 ja jeg tror også det er på tide at købe en ny.

Man kan godt installerer den nye version af Java på Windows XP ved at gå bagvejen, men det gør jo ikke computeren hurtigere, så jeg tror ikke rigtig det kan betale sig.