Avatar billede per2edb Praktikant
24. august 2014 - 19:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laves Kontrolelementer nedtonet grå og deaktiveret indtil record er oprettet

Jeg har en Form med en række Kontrolelementer, primært tekstfelter, bundet til tabeller.

Jeg ønsker de er nedtonet grå og deaktiveret indtil record er oprettet fra et dertil benyttet kontrolelement.

Kan i hjælpe med at indstille egenskabsarket så det sker så vidt muligt uden koder.
Aktiveret under Data sat til nej mangler at blive deaktiveret automatisk når recorden er opretted, så der skal mere til.

Kan det ikke laves i egenskabsarket alene kan i så oplyse simpleste Koder i VBA
Avatar billede fdata Forsker
25. august 2014 - 13:41 #1
Du har to hændelser på formularen, FørIndsættelse og EfterIndsættelse (BeforeInsert/AfterInsert). Det er - ud fra din formulering - lidt uklart hvilken, der kunne være den bedste til at aktivere dine kontrolelementer; men strukturen vil være noget i stil med:

Private Sub Form_BeforeInsert(Cancel As Integer)
  Me.DitFelt1.Enabled=True
  Me.DitFelt2.Enabled=True
  'osv.
End Sub
Avatar billede per2edb Praktikant
25. august 2014 - 14:36 #2
Tak for svaret

Jeg vil bruge dine VBA koder hvis der ikke på egenskabsarket er en mulighed for automatisk at aktiver såvel som jeg kan deaktivere
under Data.
Findes den ikke?

Årsagen til jeg helst vil have det i egenskabsarket er jeg har ca 200 kontrolelementer med vidt forskellige navne.

Findes der evt en der kan lave Enabled=True for hele formen på engang, noget a la Form.Enabled=True
Avatar billede fdata Forsker
25. august 2014 - 15:16 #3
Ahaa.

På egenskabsarket for kontrolelementerne ligger der på fanen Andre en egenskab ved navn "Mærke".
Hvis du f.eks. sætter den til "Skjul" (du kan jo markere en masse kontrolelementer i ét hug), kan du bruge følgende lille snedighed (ikke testet):

Private Sub Form_BeforeInsert(Cancel As Integer)
  Dim Ctl as Control

  For Each Ctl In Me.Controls
    If Ctl.Tag="Skjul" then Ctl.Enabled=True
  Next Ctl
End Sub
Avatar billede fdata Forsker
25. august 2014 - 15:16 #4
... og Nej. Du kan ikke styre det udelukkende vha. egenskabsarket. Der skal kode til.
Avatar billede per2edb Praktikant
25. august 2014 - 15:30 #5
Det lyder som en rigtig god løsning. Jeg prøver
Avatar billede per2edb Praktikant
25. august 2014 - 17:56 #6
Det virker - Tak
Vil du lave det så du kan få point

Lige en anden lille ting der er opstået
Nu jeg Enabler viser det sig der er enkelte Etiketter og kontrolelementer der ikke er linket sammen.
Hvordan gør man det?
Avatar billede fdata Forsker
25. august 2014 - 21:50 #7
1. Markér etiketten og klip (Ctrl-X)
2. Markér kontrolelementet og Sæt ind (Ctrl-V)
3. Flyt etiketten på plads