Avatar billede kimsand Nybegynder
25. august 2014 - 08:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Omdøbning af objekter

Hvis jeg har en forespørgsel, form eller rapport, og jeg så omdøber den, så bliver den ikke fuldstændigt omdøbt...

Jeg forsøger at kalde evt. forespørgslen med det nye navn, men får at vide den ikke eksisterer. Når jeg så vælger at se Objektegenskaberne for forespørgslen, så kan jeg se den stadig har det gamle navn, men jeg kan ikke komme ind nogen steder og ændre det...

I objekt vinduet til venstre står det nye navn, men et eller andet sted i systemet står det gamle.

andet eksempel.

jeg har eksporteret en forespørgsel og en rapport til en anden frontend. ændret på navnet på forespørgslen, men når jeg så trykker på knappen vil den makro der er lavet til knappen ikke bruge det nye navn, selvom jeg også har ændret navnet i makroen.
Avatar billede fdata Forsker
25. august 2014 - 13:35 #1
Klip SQL-koden ud af den dumme forespørgsel, opret en helt ny (tom) og sæt så SQL-koden ind.
Avatar billede bvirk Guru
26. august 2014 - 10:14 #2
Det er mystisk - den slags burde virke.
Ikke at jeg ved det gør en forskel, men har du prøvet 'reparer og komprimer database'

Navne ligger i den skjulte tabel: MSysObjects - dette burde afspejle dine omdøbninger:

Jeg bruger af og til denne forespørgsel, når jeg har glemt hvad jeg tidlige har rodet med af forespørgsler:

SELECT name, datecreate, dateupdate
FROM MSysObjects
WHERE type=5 and not name like '~*'
ORDER BY datecreate;

Denne tilsvarende for formularer:

SELECT name, datecreate, dateupdate
FROM MSysObjects
WHERE type=-32768
ORDER BY datecreate;

Det kan måske bruges til at grave lidt i hvad der sker, til brug for yderligere  googling.
Avatar billede kimsand Nybegynder
26. august 2014 - 18:31 #3
Hey der med jer... tak for input...

fdata det er præcist det jeg er blevet nød til, men det er den ondenlynemig mærkeligt :)

prøve at gøre det nogle gange i jeres egne ting, og se om i får samme resultat...
Avatar billede fdata Forsker
26. august 2014 - 21:59 #4
Af og til må man bare erkende, at man ikke kan få svar på hvorfor diverse software tilsyneladende pludselig får en hjerneblødning.

Jeg opretter/omdøber forespørgsler daglig, og har ikke oplevet problemet. Det er jo en ringe trøst for dig; men måske bare et bevis på at - som sagt - selv det mest respekterede software ikke er fejlfrit. Suk!

Hvilken Access version bruger du i øvrigt?

Tak for point :O)
Avatar billede kimsand Nybegynder
08. september 2014 - 08:27 #5
Ja det har du ret i :), skulle bare pludseligt omdøbe en hel røvfuld tickbokse og da jeg kom til de sidste fik jeg ikke lov mere... meget mærkeligt.

Jeg har faktisk oplevet det et par gange nu, eks. har jeg ændret på navnet på en form, og så har jeg ændret koden så det passer til..

Dernæst har jeg eksporteret formen til en anden DB, og så virker koden pludseligt ikke, fordi på en eller anden måde så vil formen kun hedde det den oprindeligt hed :)

så er det ind og ctrl a hele formens indhold lave en ny med rigtigt navn, indsætte indholdet og så kører vi igen...

Det er garanteret et eller andet helt smart som Microsoft tænker at de lige vil styre for os eller hjælpe os med, men det er virkeligt forstyrrende.

Jeg bruger Access 2007.