Avatar billede Masi99 Nybegynder
25. august 2014 - 19:26 Der er 6 kommentarer

Hvordan undgår man dårlig billedkvalitet?

Hej eksperten.dk
Jeg har et problem med billedkvaliteten på min hjemmeside. Det er en webshop, og produktbillederne har en lidt ringe kvalitet.
Jeg får billederne fra en professionel fotograf, og når billederne kommer er det størrelser lignende 2530 × 4212, dette er selvfølgelig alt for stort til hjemmesiden og når jeg i photoshop gør billederne mindre, mister det kvaliteten. Er der en måde man kan undgå dette?
Bruger photoshop CS6 ext.
Håber der er nogle der kan hjælpe.
Avatar billede Masi99 Nybegynder
25. august 2014 - 19:28 #1
...er det størrelser lignende...2530 gange 4212 pixels
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2014 - 19:43 #2
du skal typisk bruge billeder i 2 opløsninger - en lav til en hurtig oversigt på siden, og en høj (original) til hvis kunde vil zoome ind og se detaljer.
Med fx irfanview kan du enkelt lave thumbnails til formålet, og resten er så op til din sides kode at placere det rigtige billede.
Avatar billede Masi99 Nybegynder
25. august 2014 - 21:47 #3
Er det ikke muligt at få billederne ned i en mindre størrelse uden at kvaliteten bliver dårligere?
Avatar billede madklub Guru
25. august 2014 - 23:57 #4
Nej.
Jo flere pixels, des højere kvalitet.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. august 2014 - 03:48 #5
Hvis billeder er i fx tiff-format, så konvertere (gem som) jpg og de komprimeres noget.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
26. august 2014 - 07:22 #6
Photoshop giver valgmuligheder, når et billede skal ændre størrelse.
I menuen nederst, vælg ændringsmetode: Bikubisk skarpere, bedst til reduktion.
Hvis du gemmer som ny jpg fil, vælg trin 12 som forringer kvaliteten mindst muligt. Hård jpg kompression får billederne til at fylde mindre på disken, men de åbner ikke hurtigere af den grund. Hvor hurtigt de åbner afhænger af antal pixel.