Avatar billede le104 Novice
27. august 2014 - 12:58 Der er 8 kommentarer

Fjerne Linux Mint

Har installeret Linux Mint 17 Cinnamon men er blevet træt af den.
Jeg har overskrevet Windows ved installationen. Mærke Asus, som normalt har en recovery funktion med F9, men den virker ikke.
Jeg vil gerne kunne installere Windows igen uden Linux.
Kan jeg formattere eller ?
Avatar billede henrik_40 Juniormester
27. august 2014 - 13:23 #1
Det er kedeligt at høre!

Linux Mint er ellers en meget fed Linux-distro.

Linux Min har oprettet partitioner på din harddisk. Når du installere Windows.. får du da ikke muligheden for at fjerne partionerne?
Avatar billede le104 Novice
27. august 2014 - 13:35 #2
Nej, jeg booter med en Win disk, eller rettere prøver på det, og Linux starter som den plejer.
Jeg har ikke tjekket i bios, men det prøver jeg lige. Mener at den booter i DVD-drev.
Jeg har Linux på en anden maskine som parallel, så jeg er ikke gået helt væk fra den. Den er godt nok anderledes, så det tager tid at vænne sig til termerne der. Og mit mobile 4-G bredbåndsmodem kan ikke bruges med Linux.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 13:51 #3
Det er normalt, at man ikke kan installere windows oven i Linux.
Du er nok nød til at overskrive Linux med f.eks gparted. 1 gang er nok. Det er en Live-CD, som du booter op på, og derfra kan du slette og overskrive Linux. Om du derefter kan bruge den recovery som ligger på disken, eller om du skal have en windows DVD, ved jeg ikke, men det vil ikke undrer mig hvis recovery ikke virker, når der er lavet om på partitionerne. Du har forhåbentlig nedskrevet windows nøglen. http://gparted.org/download.php
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 13:54 #4
Ps. Du kan også lave en Hirens Boot-CD den indholder gparted plus en masse andre programmer. http://www.hirensbootcd.org/download/
Avatar billede henrik_40 Juniormester
27. august 2014 - 14:01 #5
Ja du skal ændre boot-rækkefølgen i BIOS, til at starte boot på dvd-drevet.

Jeg kender ikke så meget til Windows, men jeg er næsten sikker på at du så kan slette partitionerne, ellers kan du alternativt bruge en linux-distro. Slette alt uden at installere linux efterfølgende.

Windows XP kan slette partioner, så hvis du har en gammel xp liggende, kan det gøres på den måde.
Avatar billede le104 Novice
27. august 2014 - 14:31 #6
Tak for jeres svar.
Til info kan jeg fortælle, at ved at ændre i bios kunne jeg uden problemer starte en nyinstallation op af Windows 7.
Blot skulle partitionerne slettes. Nu er den i gang med installationen. Regner med, at det kører.
Det jeg så gerne vil derefter, er at dele op i to partitioner. Hvilket gratis program bruger jeg til det?
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 14:39 #7
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2014 - 16:53 #8
Hvis din installation lykkedes er du snyde heldig :-).
Mange gange mister man nemlig forbindelsen til recovery delen når man installer et nyt system. Har du de der recovery diske, som man kan lave selv?