Avatar billede tzinck Novice
27. august 2014 - 16:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Næsten død pc

Min søns PC er pludselig holdt op med at fungere. Det er en stationær fabriksbygget Fujitsu.

Når man tænder starter strømorsyning blæser og frontblæser. CPU'en er forsynet med en passiv køler, der afkøles af kabinetblæseren.

Kabinetblæseren (der jo også fungerer som cpu køler) starter langsomt op, og øger hastigheden indtil den er ved at lette. Det kunne jo tyde på et overophedningsproblem... med HVAD ???

Alt ser ud som det skal, og det er ikke en maskine der har været rodet med tidligere.

Kan det være CPU'en der er stået af ?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2014 - 17:42 #1
Prøv at fjerne strømmen fra den, og tryk på startknappen og hold den inde i 30 sek. Tag siden af og fjern det lille bios batteri. Tryk igen på startknappen og hold den inde et øjeblik. Lad den stå i 10 min, og monter herefter bios batteri. Tilslut strøm, og se om den vil starte op.

PS når man laver dette indgreb vil tiden ikke længere være rigtig, og man skal sikkert ind og indstille boot rækkefølge i bios, som du kommer ind i lige som du tænder computeren.
Avatar billede tzinck Novice
03. september 2014 - 17:55 #2
Hej 220661. Det hjalp desværre ikke noget :'(
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2014 - 18:20 #3
Prøv at fjerne ikke nødvendig hardware som dvd drev fra bundkortet.
Prøv evt også kun at starte med en ram klods i ad gangen.
Det må være den hardware test som computeren forsøger at gennemføre der fejler. Det kan være alt den hardware der er monteret på bundkortet, eller bundkortet selv der er defekt.
Hvis det ikke hjælper at fjerne dvd drevet, så fjern alle harddiske bagefter. Er det systemdisken der er problemet, så bør den starte op i en sort skærm, og skrive "Insert system disk".
Avatar billede tzinck Novice
14. september 2014 - 22:35 #4
Nå. jeg fik en til at teste den. Bundkortet er færdigt. Tak for gode forslag. kom med et svar. så du kan få point.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2014 - 17:57 #5
Ok. Hermed svar. Tak for point.