Avatar billede FaMeQui Juniormester
27. august 2014 - 18:23 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hvordan formaterer jeg min windows xp?

Hej jeg er kommet i den heldige men dog uheldige situation at jeg fik en bærbar, men den har stadig det gamle windows xp kørende på sig, uanset hvad skal den godt nok formateres.
Men jeg er slet ikke sat ind i windows xp og kan bare ikke finde nogen guide på hvordan det gøres som virker.
Jeg havde tænkt mig at bruge usb-pind til at formaterer den.
Men intet af det jeg har prøvet har virket indtil nu og jeg har brugt 3 timer på at finde ud af noget.
Håber at der er nogle erfarne windows xp brugere herinde som kan hjælpe mig.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 18:42 #1
Du har formodentlig en nyere windows DVD 7 eller 8 ? Du kan formatere harddisken med en windows DVD.
Avatar billede FaMeQui Juniormester
27. august 2014 - 18:59 #2
Nej den windows jeg har er på usb.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 19:03 #3
Det gør ingen forskel, du kan bare boote op på den, så får du muligheden. Du kan også køre installationen fra XP, som update, men det vil jeg fraråde. Slet XP fundstændig. Vælg "Gem intet"
Avatar billede FaMeQui Juniormester
27. august 2014 - 19:04 #4
Hvordan gør jeg helt præcist det?
Fordi har godt nok prøvet en helt del ting efterhånden...
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 19:08 #5
Enten kan du vælge boot mulighederne fra F7 eller F8, under opstart, eller du skal i bios og sætte USB som 1.ste boot.
Avatar billede FaMeQui Juniormester
27. august 2014 - 20:03 #6
der sker ingenting når jeg trykker F7 eller F8.
Avatar billede FaMeQui Juniormester
27. august 2014 - 20:12 #7
min ven sagde jeg sku prøve F9 og F10 der sker heller ingen ting.
Men der sker noget når jeg trykker F12, jeg får følgende valgmuligheder.
1. +HDD
2. CD/DVD
3. FDD
4. Lan
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 20:12 #8
Så bliver du nød til at gå i bios. Det er som regel "Delete" eller "F2" under opstart. Gå ind under Boot og vælg USB som 1.ste boot.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. august 2014 - 20:14 #9
Du kan hoppe og springe. Men xp kan ikke køre fra usb - installationen understøtter ikke usb. Du skal lave et image af usb og brænde det til en cd, og køre der fra.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 20:20 #10
Nå det var da godt at nogen vidste det. Da jeg i sin tid kørte XP, var det altid fra en CD. USB stick var vist ikke engang opfundet?
Avatar billede FaMeQui Juniormester
27. august 2014 - 20:22 #11
Det rigtigt nok der er ikke noget under boot som hedder USB eller noget liggende desværre :/
Men skal man virkelig bruge det for at formaterer den?
Har aldrig prøvet før prøvet at formaterer en pc, det er derfor jeg har nogen lidt dumme spørgsmål.
Jeg troede man kunne "like" bare slette det gamle system og det hele, og så installerer det nye, men ikke at man skulle bruge det nye for også at slette det gamle?
Ment med at jeg troede jeg ku slette det nuværende windows XP uden fx. at putte min windows 7 CD i.
Avatar billede FaMeQui Juniormester
27. august 2014 - 20:24 #12
Kort sagt spørg jeg bare om der virkelig ikke er andre løsninger end at jeg anskaffer mig en windows 7 CD for at formateren den?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. august 2014 - 20:39 #13
Men xp er support jo stoppet, så du kan heller ikke hente sp1,2 og 3, samt de 100+ opdateringer der kom bagefter. Det vil være hullet som en si, og ikke brugbart på nettet.
Køb en win7.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 20:48 #14
Det er ikke dumme spørgsmål. Meningen med Eksperten er jo hjælp til det man ikke ved. Du skal have læst din USB stick over på en DVD, så kan du formatere derfra. Det må vel så være, at lave en Iso fil, som kan brændes over på en DVD. Eller at låne en en Windows 7 DVD helt magen til den du har nøgle til.
Jeg ved ikke hvordan, men vil gerne finde ud af det for dig.
Avatar billede hjolsen Ekspert
27. august 2014 - 20:51 #15
Jvf # 7 : Da der er et "+" ved HDD vises USB'en så kke hvis du vælger det ?

- og en lille side bemærkning . XP kan man godt installere fra USB (har gjort det mange gange ) det kræver en specielt tilpasset usb nøgle/installation !
Avatar billede FaMeQui Juniormester
27. august 2014 - 20:53 #16
claes hvorfor tror du at jeg gerne vil formaterer den til windows 7?
Sorry hvis det lyder lidt offensivt men det er jo netop det jeg beder om hjælp til, fordi jeg ikke gider havde en bærbar med windows XP.

geron jeg er bare glad for der er en som prøver at hjælpe her det er skønt :)
Jeg har dog skrevet lidt rundt og håber at hører nogen har en windows 7 liggende jeg må låne.
Avatar billede FaMeQui Juniormester
27. august 2014 - 20:53 #17
hjolsen det er ikke XP jeg vil installere med windows 7.
den kører med windows XP på nuværende tidspunkt og det gider jeg ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. august 2014 - 21:03 #18
#16 - du har ikke på noget tidspunkt nævnt, at det var en win7 på usb du havde - du har kun snakket om xp. Derfor.
En win7 korrekt langt ind på usb skal kunne boote selv - men der er altså en opskrift der skal følges før det dur. Man kan ikke bare kopiere en cd over på usb.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 21:18 #19
Avatar billede FaMeQui Juniormester
27. august 2014 - 21:26 #20
Skriver det ikke decideret nej men ligger op til at jeg ikke kan lide windows XP "men den har stadig det gamle windows xp kørende på sig, uanset hvad skal den godt nok formateres."

kigger lidt på det geron tak :)
28. august 2014 - 06:50 #21
Du kan (=SKAL) hente alle opdateringer (SP1+2+3) + MANGE efterfølgende fra WindowsUpdate ...
M$ udgiver bare ikke flere BYE opdateringer ..
28. august 2014 - 06:51 #22
BYE -> NYE
28. august 2014 - 06:51 #23
Du skal have 100% styr på
* Driversoftware der passer til din Hardware
* Opdateringer + Servicepack1+2+3 + flere opdateringer fra WindowsUpdate
* Seriøst Sikkerhedsprogram + opdatering af samme
* ...
* http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/ (Diverse tillægsprogrammer)
* ...

Nærlæs iøvrigt her ->
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation-side2.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-opsaetning.htm

http://www.eksperten.dk/artikler/1104

---

Såååå - det er ikke bare lige gennemført på ~1 times tid; reserver >8 timer PC tid til 'øvelsen' !!! Også hvis du HAR styr på ovenstående 'detaljer' ...
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2014 - 11:07 #24
@ karise_larry
Du har misforstået problemet. Spørger vil ikke have XP på computeren.
Den skal væk med en formatering, så windows 7 kan installeres.
Problemet er, at spørger kun har win7 på USB, og det giver problemer.
Avatar billede FaMeQui Juniormester
30. marts 2015 - 13:39 #25
lukker