Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 18:27 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Windows CHKDSK versus Sentinel

Windows CHKDSK påstår, at en af mine HDD er helt i orden, men Harddisk Sentinel påstår, at der er 104 dårlige sektorer.
Sentinel giver de 2 andre HDD i maskinen fine karakterer.
Hvad skal man tro?
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 18:27 #1
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 20:16 #2
Har kørt HD tune pro i 1 time 14 min. Ingen røde felter, alt var grønt. Men alligevel sod der "Reallocated sector count" Warning.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2014 - 20:18 #3
Godt spørgsmål.

Jeg havde nok prøvet et andet tilsvarende program, for at sammenlige de to tests.
Har du Hirens boot cd, ligger der flere af disse programmer. Har før selv brugt HDTune som test program.
Der findes også programmer der er fra harddisk producent. Så kender du navnet på disken, kunne du evt prøve med deres eget program hvis du kan hente det. Ved der ligger enkelte af disse på Hirens.
Held og lykke
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2014 - 20:23 #4
Hvilke indstillinger kørte du med i chkdsk?
Tjekkede du begge af så den undersøgte grundigt, og også diskoverfladen?
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 20:23 #5
Takker :-) Der skrev vi nok samtidig igen.
Det er desværre en Seagate, som måske ikke er et af de bedste mærker?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2014 - 20:29 #6
Hmm Jeg har kørt med Seaget før uden problemer, men har også hørt der kunne være problemer med dem. Nu bruger jeg en hitachi disk. Den er meget lydløs, og det er dejligt når man sidder lige ved siden af computeren :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 20:30 #7
Nej jeg glemte /r /f  cmd leder nu efter bad free cluster.
Fint du mindede mig om det.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2014 - 20:34 #8
Ok. Det vil lige give en bedre sammenligning :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 20:40 #9
Ja det vil det vel, men det tager lang tid. Ca. 20 % foreløbig:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2014 - 20:49 #10
Jamen vi har vel tid nok?
Jeg er nok ikke på i morgen, så jeg må få resultatet på fredag, hvis den ikke bliver færdig her i aften :-)
Fik du solgt den der bærbar forresten, eller er det den du skriver fra?
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 21:07 #11
Ja man må væbne sig med tålmodighed.
Nej jeg satte slet ikke min bærbar til salg.
Jeg ville prøve om jeg kunne bruge min win8 opgradering, som jeg ikke bruger mere fordi, computeren røg til IT skrald, med bundkort fejl. Det er en DVD, som kan bruges både til install. af win8, og til opgradering. Så jeg lagde en win7 pro ind fra nettet, og kørte win 8 opgradering. Til min forbavselse skulle jeg ikke bruge nøglen. Install. kørte bare igennem, og bagefter stod windows som aktiveret.
Det må være fordi, at den PC er "født" med windows 8 pro, og det kan åbenbart registreres automatisk. Jeg har senere opgraderet til 8.1 og det kører rigtig fint.
cmd skal nu nok blive færdig i aften, den har kørt 61%
Men jeg må snart samle mig sammen til at gå neden under, i en nedlagt butik jeg lejer, og knokle på min motion cykel. Man har jo også selv et ansvar for sit helbred:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2014 - 21:11 #12
Er der ikke noget med at nøglen ligger lagret i bios på de nye Windows 8 med Efi Bios?
Måske derfor den gik glat igennem?
Ja kroppen skal man passe på, så det kan du jo gøre medens den tjekker disk :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 21:29 #13
Jo det er da nok mulig, ellers kunne det vel næppe lade sig gøre.
Ja passer man ikke på kroppen, så er man, med vore dages oplysning
meget naiv. Det var noget andet i mine forældres generation. Når man var 67 indstillede man sig på at være gammel, rørte sig mindre og mindre, i en ond spiral. Men for mit vedkommende kan det godt vente 20 år endnu, hvis jeg lever så længe:-)
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 21:48 #14
Scanning med cmd er forbi. Der blev ikke fundet problemer, og nu aner jeg ikke hvad jeg skal tro. Sentinel finder 104 closterfejl,
HD tune pro skriver "Reallocated sector count" Warning, og windows skriver at der ikke blev fundet fejl. Jeg tør sgu ikke bruge den disk. I morgen kan jeg prøve Seagates eget program.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2014 - 21:56 #15
Ja det bliver spændende at se om den kommer med det samme resultat som de andre. Der vil tiden vise.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. august 2014 - 21:57 #16
Har haft sentinel i nogle år og det har fejlfundet mindst 20 harddiske og den nævner ikke fejl der ikke eksistere.. Jeg skifter mine diske når deres helbred er under 100% for hvis harddisken har skader så vil din pc ikke køre optimalt og dine data derpå er i risiko for at gå tabt.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. august 2014 - 22:00 #17
Du kan dog sende en disk rapport til sentinel udviklerne og så vil de da hjælpe dig. Dette gør du i sentinel.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 22:08 #18
#15 Kunne ikke vente, så har hentet Seatools. Kort test viste ingen fejl, men nu kører jeg en lang test.

#16
Tak for dine indlæg. Ja jeg har da også regnet med at programmet er OK, og det er det forhåbentlig.
Grunden til at jeg testede den disk var, at den sommetider var længe om at åbne. Det er en ekstra intern disk til backup.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2014 - 22:20 #19
Til backup er den ikke egnet når den viser fejl.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 22:32 #20
Det er jeg enig med dig i. Der står IT skrald på den.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 23:39 #21
Congratulations, your Seagate product has passed an important diagnostic test.
Det samlede svar må så være, at HDD er god nok, den dur bare ikke:-(
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2014 - 15:26 #22
De som har lyst, læg venligst et svar:-)
Avatar billede Blueeyez Mester
28. august 2014 - 18:22 #23
Windows og seagate vurderer blot at der ikke er fatale fejl. Fatale fejl afhænger af diskens funktion. Hvis den sad i en server ville den jo nok ikke blive brugt og hvis ville det køre i et backup system og så er al data på flere diske.

Jo mere skadet en disk er jo dårligere ydeevne vil den levere.

Dette er os noget sentinel udvikletne nævner enten i deres faq eller på hjemmeside!

Jeg har haft en disk der virkede ifølge windows, men lavede jeg en.normal formatering af disken (ikke ekspres) så ville det fejle. Den bedste test er at lave en normsl formatering!
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2014 - 18:44 #24
Jeg har nedlagt alle partitioner og formateret disken. Nedlagt alle partitioner igen og lavet disken om til GPT, resultatet er det samme.
Det skete flere gange, at når jeg gik over på den HDD, stod der at den var tom. Derefter kørte der langsomt en grøn linie frem for oven, og så kom programmerne frem, så jeg tør ikke stole på den.
Den nye disk jeg har sat i vurderer Sentinel som fremragende 100% sundhed.
Det undre mig bare at min Samsung 840 Evo, som også er fremragende, kun får 94% sundhed, den er ret ny.
Avatar billede Blueeyez Mester
28. august 2014 - 20:12 #25
Ville nok sende en rapport til udviklerne og finde ud af mere.

Men en ssd fungere os på en helt anden måde end mekaniske diske.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2014 - 21:10 #26
Ja ok, det er jeg godt klar over, men den har stået som 100% . OS ligger på den, og det kører fint.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2014 - 10:34 #27
Springer over her.