Avatar billede kennethv Nybegynder
28. august 2014 - 09:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Delphi program uden mainform

Hej.

Hvordan opretter jeg et projekt uden at have en mainform?

Jeg skal lave et program som skal tjekke nogle foldere, og have dem flyttet til et andet sted. Når programmet er færdigt skal der ikke vises nogen form.

Dette tjek skal ske 1 gang om dagen og havde tænkt mig at bruge det indbyggede TaskSchedule som findes i windows.

Når det så er sagt, hvordan sætter man selve processen igang når der nu ikke er nogen form med en knap på?

Håber I forstår mit spørgsmål.
Avatar billede kroning Nybegynder
28. august 2014 - 10:02 #1
En enkelt metode.
Sæt showmainform=false i din project fik og kør koden i din mainforms oncreate, eller kør koden i en timer der er sat til 1 sekund
Avatar billede kennethv Nybegynder
28. august 2014 - 10:20 #2
Ok.

Jeg vil høre om man gør sådan som jeg havde tænkt mig eller om der var andre måder at gøre det på?
Avatar billede kroning Nybegynder
28. august 2014 - 11:23 #3
Jo der er andre måder, du kan lave en consol app. eller en service og der er sikkert mange andre måder. Måden med at blot skjule Main formen plejer jeg at bruge når det drejer sig om et program der bare skal startes udfører en opgave og så lukke igen.
Avatar billede kennethv Nybegynder
28. august 2014 - 12:37 #4
Ok. Så er jeg helt galt på den. :)

Hvis jeg nu kunne tænke mig at der vises et lille ikon nederst højre hjørne som indekere at der sker noget.

Hvordan klares den?
Avatar billede kroning Nybegynder
28. august 2014 - 13:09 #5
Du henter en gratis komponent til den slags, jeg har en som er utrolig let at bruge og den kan det meste, kan dog ikke huske hvad den hedder, er ikke ved min computer lige nu.
Avatar billede kroning Nybegynder
28. august 2014 - 13:15 #6
CoolTrayIcon hedder den, den er gratis og koden medfølger
Avatar billede kennethv Nybegynder
28. august 2014 - 13:38 #7
Super.

Du må lige ligge et svar.
Avatar billede kroning Nybegynder
28. august 2014 - 13:58 #8
Svar