Avatar billede Bootcamp Nybegynder
28. august 2014 - 16:45 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Problemer med firefox og pdf.

Hej.
Jeg håber, at der er nogen, der kan hjælpe mig. Er desværre ingen ørn til pc.
Efter jeg havde downloaded en fil(pdf) fra nettet, fik jeg problemer.
Når jeg vil åbne filen, kommer dialogboksen frem - "Hvad skal Firefox gøre med denne fil"(dette gør den altid):
Jeg kan vælge:
Åbne med Firefox
gem fil

Uanset hvad jeg vælger, kommer den samme dialogboks frem og det ser ud som om, at den faktisk downloader igen. Men jeg kan hverken åbne eller gemme filen. Den samme dialogboks kommer frem i et nyt vindue.

Og problemer har bredt sig til word - dvs. hvis jeg ønsker at lave en word fil om til pdf, opstår samme problem. Dialogboksen kommer frem og selvom jeg vælger åben med firefox, sker der intet, udover at den igen åbner en ny dialogboks og nyt vindue.
Håber der er en, der kan hjælpe.
På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede Bootcamp Nybegynder
28. august 2014 - 18:22 #1
Hej.
Problemet er løst - var heldig at kende en skrap person til IT, som kunne løse det.
Avatar billede Talder Nybegynder
29. august 2014 - 07:58 #2
Det ville være nyttigt, hvis du skrev hvad løsningen var, så andre folk med samme/lignende problem, kunne bruge din løsning.
Avatar billede Bootcamp Nybegynder
29. august 2014 - 19:33 #3
Hej Talder.
Desværre har det vist sig, at problemer stadigvæk ikke er løst.

Når jeg ønsker at åbne en pdf fil, kommer der en dialog boks frem med to valgmuligheder.

Hvad skal Firefox gøre med denne fil:
Åbn med (her kan jeg søge)
Gem fil.

Og igen - vælger jeg åbn med kan jeg vælge mellem nogle forskellige, men IKKE åbn med Adobe Reader, som jeg har brug for. Jeg ved ikke, hvordan jeg får tilføjet programmet i valgmulighederne. Adobe Reader er ellers installeret på min pc.
Avatar billede bvirk Guru
30. august 2014 - 08:19 #4
I firefox er det muligt at sætte indholdstype handlinger op.
Du skal vide hvor exe filen der starter adobe reader ligger - ofte i mappe under c:\programmer\adobe
I firefox:
  menulinien (tast f10 hvis den skjult)->tools->options->applications

på linien portable document format (pdf) i rullenedboksen tilhøjre:
  use other ...->browse->vælg exefil der starter adobe reader.

Det er dog underligt at firefox har mistet grebet efter du angiveligt har downloadet en pdf fil!
Avatar billede Bootcamp Nybegynder
30. august 2014 - 10:32 #5
Hej.
Det jeg har gjort er:
I dialogboksen kan jeg nu vælge:
Åbn med (søg)
Gem fil
Og nederst står der - Gør dette automatisk med filer som denne fremover.

Jeg har valgt - Gør dette automatisk med filer fremover.
Derefter viser den - Klik på Programmer under menupunktet Indstillinger i Firefox for at ændre indstillingerne. Dette har jeg gjort.
Jeg har fundet på linien portable document format Pdf og jeg har valgt Adobe Reader - men jeg kan ikke se/finde exefil
har ledt under programmer.
Hvordan finder jeg exefil - håber du kan hjælpe.
Avatar billede Bootcamp Nybegynder
30. august 2014 - 10:35 #6
Sorry - fik sendt for hurtigt
potable document format pdf har jeg valgt Adobe Reader -C:\Program Files (x86)\Adobe\Reader 11.0\Reader\AcroRd32.exe.
Har jeg valgt den forkerte..??
Avatar billede bvirk Guru
30. august 2014 - 12:07 #7
Det ser sansynligt ud med det filnavn, men jeg kan ikke vide det sikkert.

Jeg har intet kendskab til om man kan se i firefox, hvad stinavnet er på tilknyttede programmer - eller om det overhovedet gemmes i firefox - det kan i princippet også gemmes i en del af windows der har med relationen mellem programmer og filtyper eller indholdstyper at gøre.

Det jeg var inden på i #4, var explicit at lave en ny indholdstype samenhæng:
https://sites.google.com/site/amailuser/home/ffApp.jpg
Avatar billede Bootcamp Nybegynder
30. august 2014 - 12:20 #8
Alt det har jeg gjort - og så åbner filen sig som pdf, MEN næste gang jeg skal åbne en ny pdf skal jeg gøre nøjagtige det samme. Den husker ikke indstillingerne til trods for at jeg vælger anvend og derefter ok.
Jeg forstår det ikke.
Avatar billede bvirk Guru
30. august 2014 - 12:39 #9
OK - er det også sådan, hvis du åbner Firefox indstillinger igen, så står der 'anvend adobe ...' i pdf linien?
Sagt på en anden måde - der kan være 2 ting i spil - et at tilføje en indholdsrelation - noget andet at vælge den.
Avatar billede Bootcamp Nybegynder
30. august 2014 - 16:27 #10
Hvis jeg vælger indstillinger, programmer står den på adobe reader.... pdf - jeg tror, at jeg ikke har tilføjet en indholdsrelation.
Jeg har taget print screen, man desværre ved jeg ikke, hvordan jeg får sat det ind her. Derved kunne du se, hvad jeg har gjort og sikkert også, hvad jeg har gjort galt.
Avatar billede bvirk Guru
30. august 2014 - 20:56 #11
Hej Bootcamp
Hvis du vil vise billeder skal de først oploades til et sted (picasaweb - google docs - whatever) og den fulde url der vises i browserens adresseline når alene billedet vises skal så kopieres ind i indlæget som tekst.

Synes jeg har været lidt omkring en feature i firefox jeg ville påpege

Måske andre kan bidrage
Avatar billede Bootcamp Nybegynder
30. august 2014 - 23:32 #12
Det har du bestemt også. M.h.t. løsningen er jeg tæt på via dine svar og hjælp.