Avatar billede jO_Mors Novice
29. august 2014 - 22:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

VBA hent data fra Excel til makro i Word

Hej

Min Excelfil "Liste.xls" er en simpel navneliste:
medlemsnr.    navn    tlfnr.
10        Peter     1234
20        Alice    5678
osv.

Min Word-makro beder brugeren om et medlemsnr. (som gemmes i en variabel: medlemsnr).

Hvordan får jeg nu min Word makro til at åbne Excelfilen, hente det tilhørende navn og tlfnr. og lagre værdierne i to nye variable, som jeg kan arbejde videre med i Word makroen?

Jeg forestiller mig, at det må være en simpel opgave for de som kan, men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan.
Avatar billede kabbak Professor
29. august 2014 - 23:04 #1
Ok, jeg prøver.

Navngiv din liste i regneark som MelemsNr

I Word skal du sætte reference til Microsoft Excel i tools

Public Sub HentMedlem()
Dim medlemsnr As Long, Navn As String, Telefon As Long, Liste As Variant
medlemsnr = Val(InputBox("indtast medlemsnummer"))
Workbooks.Open ("Liste.xls")
Liste = Range("medlemsnr")
For i = 2 To UBound(Liste)
If Liste(i, 1) = medlemsnr Then
Navn = Liste(i, 2)
Telefon = Liste(i, 3)
Exit For
End If
Next
If i > UBound(Liste) Then MsgBox "Ikke fundet"
End Sub
Avatar billede jO_Mors Novice
31. august 2014 - 21:14 #2
Tusind tak for hjælpen.
Virker præcis som ønsket
(da jeg lige fik styr på, at kolonneoverskrifter ikke skal med i listen i regnearket  :-) )
Avatar billede kabbak Professor
31. august 2014 - 21:16 #3
Når du kan bruge det, tager men ikke selv point, du burde bede mig om et svar. :-((
Avatar billede jO_Mors Novice
20. februar 2016 - 16:11 #4
Fik aldrig fulgt ordentlig op på denne....
Det var en begynderfejl, at jeg selv tog point for dette.

Bruger kun sjældent siden, og er ikke klar over, om der er mulighed for at rette op på fejlen?

Kan jeg evt. oprette et "dummy" spørgsmål direkte til dig, så du kan få dine velfortjente point.
Avatar billede kabbak Professor
20. februar 2016 - 16:25 #5
"Kan jeg evt. oprette et "dummy" spørgsmål direkte til dig, så du kan få dine velfortjente point"

netop opret et spørgsmål, med overskriften "Point til kabbak", og indsæt et link til denne tråd.