Avatar billede ELLE_KLJ Nybegynder
29. august 2014 - 23:09 Der er 12 kommentarer

Fremmede filer på min computer.

Hej

Jeg har fået nogle fremmede filer ind på min computer, filerne er i billede og video format. Jeg har ikke selv været aktiv, med hensyn til at få dem på min pc. Derved syntes jeg det virker en del uhyggeligt for mig.
Jeg vil gerne høre om der er nogle der kender noget til sådane problemer, eller har hørt noget om noget med det.

Hilsen en meget forvirret person.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. august 2014 - 00:46 #1
Hvis der ikke er andre end dig, som har brugt din PC, og hvis ikke den er en del af et hjemmenetværk, hvor familie/venner har mulighed for at gemme filer i mapper på din PC, ja så kan du starte med at undersøge, datoen i feltet "Ændringsdato" på nogle af de mystiske billed- og videofiler.

Når du har fundet datoen, hvor filerne er blevet gemt på din PC, kan du åbne din internetbrowser og gå til "Historik". Bladr tilbage til den pågældende dato og se, hvilke hjemmesider, du har besøgt den pågældende dag.

Hvis filerne slet ikke passer sammen med noget af dette, må man jo tro, at en hacker har været inde på din PC. Det er ubehageligt - og du bør i så fald straks ændre dine vigtigste adgangskoder.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. august 2014 - 09:50 #2
du kan have lagt noget fildelings-software på pc - fx µtorrent - så bliver din pc en del af et netværk som mellemlager.
Avatar billede ELLE_KLJ Nybegynder
30. august 2014 - 20:59 #3
Jeg har fat utorrent på min pc men har det ikke mere og det er sket efter at jeg har slettet det. Kan der stadig  være adgang fra netværket.. Ja hvis der er en anden der har hacket sig ind er det skræmmende.. hvilke koder skal man ændre.. Bank og sådan er jeg med på min hvad med koden til at logger på min pc skal man også ændre den..?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. august 2014 - 21:17 #4
filerne ligger sikkert i en enkelt mappe fra µtorrent - bare slet den - det er rester, der ikke kan bruges mere.
Fildelingstjenester er en speciel ting - og som sådanne giver du tjenesten en blanko-check med adgang til din pc og dens lan-forbindelse.
Før du skifter koder, så skal du sikre, at der ikke er en key-logger eller andet, der lytter med.
http://housecall.trendmicro.com/ hent, kør den komplette test - det tager tid (natten over).
kør også http://free.antivirus.com/us/rootkit-buster/index.html
Så skulle maskinen være ren, og du kan skifte adgangskoder - primært maskinen selv, bank og andre vigtige ting. Hvis du har brugt samme kode flere steder, så skift også dem.
Avatar billede ELLE_KLJ Nybegynder
30. august 2014 - 23:09 #5
Hvilket vil være mest oplagt, som jeg har været udsat for?
Er der andre ting som det kan være, er ikke så skide klog på dette område, men meget nervøs for hvad det er og hvad det kan bringe med sig.
Avatar billede ELLE_KLJ Nybegynder
30. august 2014 - 23:25 #6
Hvis jee nu har sat mit net op til hjemmenetværk på mit uddanelsested, hvordan får jeg så det lavet om til ikke at være et hjemme netværk???
Avatar billede ELLE_KLJ Nybegynder
30. august 2014 - 23:40 #7
claes57

Kan du give en beskrivelse af hvordan jeg henter de programer for det kan jeg ikke se mig ud af. :(
Avatar billede claes57 Ekspert
31. august 2014 - 09:45 #8
begge sider har en download - klik på den vil hente en fil. Den fil skal du så dobbeltklikke på for at installere/køre.
Men mon ikke du skulle få en kyndig forbi til at rense ud på maskinen.
Avatar billede ELLE_KLJ Nybegynder
31. august 2014 - 14:49 #9
Hvad skal jeg sige han skal rense ud i??
Avatar billede claes57 Ekspert
31. august 2014 - 15:00 #10
Rester fra torrent, og så en komplet skanning efter vira, bots, keyloggere og trackere. Derefter kan du rette adgangskoder i ro og mag uden at andre følger med.
Avatar billede ELLE_KLJ Nybegynder
31. august 2014 - 19:05 #11
Mange tak det vil jeg prøve..
Avatar billede claes57 Ekspert
31. august 2014 - 19:17 #12
Bare klik på accepter svar ud for et svar, så spg lukkes.