Avatar billede rasmus131998 Nybegynder
30. august 2014 - 23:59 Der er 10 kommentarer

Hvilken forstærker skal jeg bruge

Jeg har købt 2 Cerwin XLS-215 og kigger efter en forstærker der kan levere 500 Watt pr. højtalere men via bi-wire med bi-amping så ca. 250 Watt pr. udgang så jeg vil gerne høre hvilke forstærkere der kan bruges jeg ved godt at man ikke kan bruge 500 Watt konstant men man kan skrue op I korte perioder.
Avatar billede rasmus131998 Nybegynder
31. august 2014 - 00:01 #1
Undskyld min fejl der skulle stå Cerwin Vega I stedet for bare Cerwin
Avatar billede Beach Mester
31. august 2014 - 04:02 #2
Du skal lige være OBS på at når du læser dette på dine nye højtalere: Power Capacity: 500 watts (Peak )
Skal du ligge rigtig meget vægt på det sidste ord PEEK!
Her menes (specielt med CV speakere) at de kan tåle få millisekunder med et meget rent signal på 500W.

Samtidig så har CV i alle år haft det med at oplyse data på deres højtalere lidt på samme måde som med biler og deres benzinforbrug. Det er i et laboratorie muligt at opnår disse resultater, men i den virkelige verden så holder det ikke en meter:-(

Hvis du skal finde en Amp (forstærker) til at trække dine højtalere så se efter en der Amp der kan levere grundige 100-150 rene watt. Når jeg skriver "rene" watt så hentyder jeg til at det ikke hjælper at finde en forstærker / et effekttrin i en biks, der på papiret kan kaste flere tusinde watt af, og som koster 999,- på tilbud. Der vil ikke gå mere end et par timer så har du ikke mere højtaler tilbage.
Ved godt det til at starte med virker lidt demotiverende at læse alt det her, men med det rigtige valg af Amp kan du godt få noget ganske fornuftigt ud af dine nye højtalere. Du skal bare glemme alt om at tænke i watt og i stedet tænke på hvad hvilke signaler du vil hælde ind i dine højtalere.

Jeg kan ikke komme med direkte anbefaling til hvad der vil være et fornuftigt køb i dit tilfælde, det kommer helt an  på hvordan du vil bruge dem, rummets størrelse, musiksmag osv osv osv.

For at sætte det lidt på spidsen så kan jeg finde en 20W Amp der giver bedre, flottere, federe og større musik -oplevelse end hvis du finder en 500W disko-klods til få kroner men som papiret kan en helt masse....

//B
Avatar billede 220661 Ekspert
31. august 2014 - 09:36 #3
Hvis Cervin Vega stadig har den samme måde at opbygge højttalere på, som i gamle dage da jeg havde dem, skal du have en strømstærk forstærker bag dem. De kan levere utrolige lydtryk, men de kræver noget af forstærkeren. Jeg havde i 80erne Cervin Vega D8E som 2 NAD forstærkere drev (3140/2140). Der var knald på, men jeg kunne også se på lyset at de virkelig trak effekt ud af NAD forstærkerne. Lyset blikende nemlig i takt med musikken ;-)
Så Mit råd er en strøm stærk forstærker på minimum 150 watt og gerne kraftigere. Spil så musikken lyder rent. Så går du ikke galt i byen.
Forvrænget lyd kan ødelægge både enheder og forstærker.
Før var Cervin Vega sikret i diskanten, men det ved jeg ikke om denne model er. Men passer man ikke på kan man alligevel ødelægge dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. august 2014 - 09:54 #4
Kan se her https://www.hifiklubben.dk/Products/cerwin-vega-xls-215-gulvhojttaler-28501/ at de er sikret for hele højttaleren, og ikke kun for diskenten som mine gamle D8E var.

Men det ændrer ikke på noget af det jeg har skrevet i #3 :-)

Jeg har læst tester før i tiden (HIFI Og Elektronik), hvor en Dali 7 højttaler blev testet med en proff forstærker på "rene" 500 watt. Højttaleren her er beregnet til at kunne holde til 150 watt kontinuerligt, men kunne holde til 500 watt fordi forstærkeren var stabil. Det er nemlig de urene signaler der ødelægger enhederne.
Avatar billede rasmus131998 Nybegynder
31. august 2014 - 11:04 #5
Tak for alle svarene jeg vil sige at jeg har fået noget ud af det og jeg kan begynde at kigge efter en god forstærker som levere godt men ikke ekstremt så jeg når PEEK punktet for højtalerende så jeg tror at jeg vil kigge efter en forstærker der kan levere 400 MAKS!! og spille omkring de 200 - 300 Watt når jeg spiller op så både forstærker og højtalere holder i lang tid så jeg kan få en masse gode år ud af mine højtalere.

Mvh Rasmus P.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. august 2014 - 12:20 #6
Hvis du scroller lidt ned i det link jeg lagde kan du under "ekspertvurderingen" læse følgende under begrænsninger:

    fylder godt i landskabet
    kræver en del effekt for at yde maksimalt

Og det bekræfter stadig at de kræver noget af din forstærker.
Så du skal ikke spare på kvalitet af forstærker

Har du råd og vil købe ny forstærker vil denne her https://www.hifiklubben.dk/Products/cerwin-vega-cxa-8i-effektforstarker-70323/ være et godt match til dine højttalere. Husk blot du kun skal køre i stereo med den. Den yder 350 watt per kanal i 8 ohm.

Som brugt kunne en NAD forstærker som også er strøm stabil være et godt valg.
Avatar billede Beach Mester
31. august 2014 - 22:14 #7
Er ikke helt enig i det som #3+4+6 skriver, men at man bare kan hælde power i dine højtalere bare det er rene watt.
Selvfølgelig er vi enige om at udgangspunktet er rene signaler der er støvsuget for snask. Alt andet snask vil kaste alle højtalere for løverne.

Problemet for mig er bare at jeg i mine unge dage 2 gange har prøvet at kaste store watt i CV højtalere og begge gange gik signalet uden om sikringer at blæste basserne af. Nøjagtig de samme "signaler" for jeg fra alle leder og kanter både i HiFi kredse og i min egen verden af prof. lyd hvor nye folk vil starte op med en højtaler med et flot design og en billig discobox til at føde dem.
De kan ikke holde til alt det de skriver, tror mig eller prøv det:-)

Men min med-kommentator er ikke helt enig, respekt for det. Det ser også ud som om han har prøvet det af, men det direkte modsatte resultat som vi havde. Vi kastede rigtig HiFi ind i kasserne med nogle dengang store effekter (Luxmann/1982) og det kunne de ikke kapere. Det var på det tidspunkt noget af det fineste man kunne købe for penge.

NAD som 220661 snakker om er også en Amp som kan levere power med ganske flotte kurver, og de Amps de laver i dag kan faktisk også levere det de lover.

Men alt kommer jo an på hvad, hvor og hvordan du skal bruge dem!

Hvis du bor i nærheden af en god HiFi pusher så smut ned og sig det som det er- Bed om at låne lidt forskellige Amps hjem og test dem af i det miljø hvor du skal bruge dem. Pres lyden til det ikke lyder godt mere og skru så lidt ned igen. Lad dem spille nogle timer for fuld skrald og vurder så hvad du syntes om lyden. En god ide er at forlade lyden (gå en lang tur) og så kom tilbage og lyt....
HiFi (og det er det her altså ikke!) skal altid testes i det miljø hvor det skal bruges. Det er ikke en option at lytte til ens lydgrej i et lydstudie som ikke ligner ens eget. Dette kan ikke diskuteres.

//B
Avatar billede 220661 Ekspert
31. august 2014 - 23:20 #8
Den nævnte test var et eksperiment de lavede på lige denne højttaler for at mærke og måle hvordan den reagerede på belastningerne.
Varme udviklingen på svingspolerne var større med en lille forstærker der klippede end på 600 watt forstærkeren der spillede et rent signal. Faktisk var men mere bange for at kantophænget skulle gå i stykker før at spolerne gjorde det ved den store prof forstærker..

Jeg er enig i at man ikke skal hælde mere watt i end at højttaleren er designet til på sigt.

Men jeg vil i alle tilfælde altid anbefale en forstærker til et system, hvor man ikke hele tiden skal køre den på grænsen af hvad der er dens ydeevne, for at få den tiltænkte effekt.
Det var derfor jeg anbefalede Cervin Vegas egen forstærker og Nad forstærkerne, da jeg ved de er strøm stabile og vil være et fornuftigt match til de højttalere han har her.

Man bør ALDRIG spille højere end at lyden er ren.

Det kan intet udstyr holde til i længden. Hverken højttalere eller forstærker
De bør være afstemt til det udstyret skal bruges til.
Og det har vi jo ikke fået svar på?
Formoder det er rum størrelser på 100+ m2 dette skal bruges til.
Ellers er der ingen mening at have så store højttalere.
Avatar billede rasmus131998 Nybegynder
01. september 2014 - 08:49 #9
Jeg har læst alle jeres svar og har fundet ud af at de højtalere jeg har købt egner sig til formålet rummet de normalt står i er 20 m2 men jeg har lavet nogle kasser med håndtag og gummi indlæg til dem så de er nemme at få rundt da jeg skal køre mobilt diskotek med dem og da jeg har fundet ud af at 50-200 er rigeligt beholder jeg den forstærker jeg allerede har i noget tid det er dog kun en klasse H forstærker men den virker som den skal og der kommer ingen skratte lyde

senere vil jeg dog købe en god NAD forstærker som kan levere nogenlunde samme Watt mængde som er omkring de 200 Watt og måske en subwoofer hvis det er det folk kan lide når jeg kommer ud til dem og spiller jeg ved godt at en subwoofer ikke er nødvendigt med disse højtalere da man bare kan køre bi-wire og skrue op for bassen og så får man den effekt.

jeg regner med at have disse Cerwin Vegaer i mange år da jeg ikke spiller mere end RMS punktet som er det punkt hvor højtalerende kan spille konstant.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2014 - 15:47 #10
Ok. Skal vi begge bare lægge et svar så du kan lukke tråden igen så?