Avatar billede OleMo Juniormester
31. august 2014 - 17:02 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Microsoft Office Excel

Jeg bruger selv: Microsoft Office Excel 2007

Til en vagtplan i en kalender i Excel ville jeg gerne kunne markere hver 3. weekend, dvs hver 3. lørdag og søndag.

Årets første vagt-weekend er fx lørdag og søndag i uge 2.

Dvs næste vagt-weekend bliver uge 5, uge 8 o.s.v.

Jeg bruger denne til beregning af ugenumrene:
=AFKORT((B1-DATO(ÅR(B1+3-REST(B1-2;7));1;REST(B1-2;7)-9))/7)

Jeg ville fx gerne kunne lave en kolonne, hvor der ud for hver lørdag og søndag kommer til at stå hhv Fri eller Arbejde.

Da jeg gerne vil kunne bruge udregningen fremover, skal følgende kunne indsættes til en start:
Årstal:
Årets første vagt-weekend er uge nr:
Jeg skal arbejde hver: ___. weekend (her skal indsætte fx 2. eller 3. osv)

Håber nogen kan hjælpe mig.

På forhånd tak.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. september 2014 - 11:40 #1
Et ikke perfekt forslag, men du kan prøve at se, om du kan bruge det.

http://gupl.dk/713833/
Avatar billede OleMo Juniormester
02. september 2014 - 16:10 #2
1000 tak for dit hurtige svar.
Det ser rigtig godt ud - umiddelbart er jeg stødt på et lille "problem" - jeg kan ikke rette ugetallet i Årets første vagt-weekend. Men det er et rigtig godt udgangspunkt, så vil jeg forsøge at arbejde videre på det.

Det er min første gang her på Eksperten.dk, så jeg er ikke helt med på "pointgivning" - håber jeg gør det rigtigt.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. september 2014 - 18:01 #3
Egentlig skal jeg sende et svar (og ikke en kommentar) som du så skal acceptere,hvorved jeg får point. Men jeg er her ikke for at få point, så du kan roligt bare acceptere det svar du selv har afgivet  i meddelelæse #2.

Hvis jeg finder ud af noget til at gøre formlen generelt anvendelig vender jeg tilbage, men jeg er ikke alt for optimistisk hvad det angår.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. september 2014 - 06:15 #4
Prøv den her i stedet for.
(Jeg har ikke testet nævneværdigt).

http://gupl.dk/713869/
Avatar billede OleMo Juniormester
07. september 2014 - 18:58 #5
Sorry sorry - det er først i dag, jeg har haft tid til at arbejde videre "på sagen" (konfirmation i går)

Det er bare helt perfekt nu - jeg har til dit regneark tilføjet ugedage og ugenumre (småting) så nu er det lige nøjagtigt, hvad jeg havde brug for.

Du har været en meget stor hjælp. 1000 tak.
Avatar billede OleMo Juniormester
07. december 2014 - 14:34 #6
Igen 1000 tak for hjælpen med et super regneark, som jeg har stor gavn af.
Nu nærmer vi os jo 2015, og jeg har prøvet at skifte årstallet nogle år frem. Ved år 2017 må der være en lille fejl - den viser ordet: "Week-end" på alle hverdage.
Jeg har derfor "cyklet" lidt rundt i årstallene, og samme fejl viser sig i flere andre årstal.
Kan du måske hjælpe med at rette det?
På forhånd tak.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. december 2014 - 10:27 #7
Måske det her er bedre.

http://gupl.dk/717193/
Avatar billede OleMo Juniormester
09. december 2014 - 18:25 #8
Super, super - igen mange tak for hjælpen.
Det er en stoooor hjælp.
Avatar billede OleMo Juniormester
14. november 2018 - 17:39 #9
Hej xl-Enthusiast

Så er jeg her igen.
Jeg har stadig stor gavn af ovenstående løsning, men har nu brug for en lille tilføjelse.

Det er stadig "det gamle" regneark med ca. 30 medarbejdere (nedad) og 51 uger (udad)
I grove træk ser det sådan ud:
I Kolonne A står deres navne.
I Kolonne B står et tal for om de arbejder hver 2. eller hver 3. osv weekend
I Kolonne C står ugenummeret på hver medarbejders første arbejdsweekend

og med dette udfyldt kommer der et x i alle de respektive uger, hvor vedkommende skal arbejde.
Alle cellerne under ugenumrene er låste.

Så langt så godt.

Nu kommer mit nye spørgsmål:
Hvordan kan man manuelt markere (med fx en farve eller skravering) de uger, hvor vedkommende holder ferie, UDEN at det er nødvendigt at låse de pågældende celler op?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. november 2018 - 08:08 #10
Kan du ikke sende filen?
Jeg kan overhovedet ikke huske, hvad det drejer sig om, og jeg kan ikke downloade noget fra nogen af de links der findes her på siden. Giv eksempler i filen på de resultater, du ønsker.

hans.knudsen@mail.tele.dk
Avatar billede OleMo Juniormester
15. november 2018 - 08:22 #11
Sorry - jeg har i nattens løb løst problemet. Jeg har skrevet en privat besked til dig.