Avatar billede OKS Novice
31. august 2014 - 21:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skifte ODBC-forbindelse

Hej.
Jeg har hentet et antal tabeller ind i Excel fra en database via en ODBC-forbindelse.
Nu vil jeg gerne lave regnearket om, så det henter nogle tilsvarende tabeller fra en anden database. Den anden database har jeg forbindelse til via en anden ODBC-forbindelse.
Spørgsmålet går altså på hvordan jeg skifter ODBC-forbindelse. Jeg har prøvet at gå ind i Data / Forbindelser, markere forbindelsen, klikke på Egenskab, klikke på fanen Definition og ændre Forbindelsesstrengen til navnet på den nye ODBC-forbindelse. Desværre uden held.
Nogen, der har en anden og bedre idé?
På forhånd tak.
/ OKS
Avatar billede prhan Juniormester
01. september 2014 - 10:13 #1
Har du prøvet at ændre forbindelsesstrengen inde i definitionen?

F.eks.

DSN=OBDC_forbindelse;Description=Adgang til databasen;UID=prhan;Trusted_Connection=Yes;APP=Microsoft Office 2010;WSID=PC801944;DATABASE=DatabaseNavn;UseProcForPrepare=0

Jeg vil tro at du kan ændre:
DSN=OBDC_forbindelse
DATABASE=DatabaseNavn
Avatar billede OKS Novice
01. september 2014 - 10:40 #2
Hej Prhan.

Ja. Jeg har prøvet at ændre forbindelsesstrengen inde i definitionen, men det er som om, Excel ikke læser denne information i forbindelse med en opdatering, måske fordi tabellen allerede er oprettet.

Min forbindelsesstreng er meget simpel, men den virker fint med den første database. Den hedder blot:

DSN='navn på ODBC-forbindelse';

Skal jeg mon gøre noget andet for at tvinge Excel til at læse og bruge den nye forbindelsesstreng?

/ OKS
Avatar billede prhan Juniormester
01. september 2014 - 10:54 #3
Ok, har du prøvet at gøre det inde i kontrolpanelet? Hvis du altså har mulighed for at ændre den der.
Avatar billede prhan Juniormester
01. september 2014 - 11:14 #4
Det virker umiddelbart fint hos mig med at ændre både databasen og ODBC i forbindelsesstrengen.

Har du prøvet med den forbindelsesstreng som jeg har skrevet og opdateret dit setup?
Avatar billede OKS Novice
01. september 2014 - 17:52 #5
Hej igen.

Jeg går ud fra, at du med "inde i kontrolpanelet" mener at jeg skal ændre i ODBC-forbindelsen, som findes under ODBC Administration.
Det er netop en ny ODBC-forbindelse, som jeg har oprettet til en anden database, som jeg gerne vil "pege" mit excel-ark hen på. Så det er ikke lige den løsning jeg er ude efter.
Avatar billede OKS Novice
01. september 2014 - 18:00 #6
Nu har jeg fundet ud af, hvad der driller mig.
Min SQL-sætning indeholder en henvisning til databasen, som jeg havde glemt alt om, så den havde jeg ikke rettet.
Åbenbart kunne den overstyre forbindelsesstrengen. Sikkert fordi begge databaser ligger på samme server.

Til prhan: Selv om jeg selv fandt løsningen, synes jeg, at du skal have point alligevel, som tak for din gode indsats. Send mig et svar  :-)
Avatar billede prhan Juniormester
02. september 2014 - 07:25 #7
Ok, tak