Avatar billede folj Forsker
01. september 2014 - 12:20 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvem skal på sejrs-skamlen ?

Nikolaj
Peter
Katharina
Niels
Morten
Brian

Jeg har listet en række deltagere i en konkurrence i excel...
I næste kolonne har jeg deres tider registreret.

Kan jeg lave en smart funktion der finder navnet på hhv. nummer 1, nummer 2 og nummer 3.

Jeg vil bruge det til at opbygge en slags sejrsskammel i excelarket, hvor navnene så skal komme til at stå.

Det vil glæde mig hvis det overhovedet kan lade sig gøre og der der nogen der kender funktioner til det?
Avatar billede claes57 Ekspert
01. september 2014 - 12:29 #1
Den nemme er at sortere. Vælg brugerdefineret sortering, kolonnen med tider, stigende orden.
Avatar billede finb Ekspert
01. september 2014 - 12:31 #2
=PLADS()
Avatar billede folj Forsker
01. september 2014 - 12:46 #3
Jeg havde nu drømt om noget hvor navnene autmatisk blev udskiftet til dem med de bedste tider osv...
Avatar billede folj Forsker
01. september 2014 - 13:05 #4
Forslaget med PLADS() lyder som det jeg har prøvet med funktionen RANK(), da min excel er den engelske version.

Det sætter ganske rigtigt nogle tal fra 1 til X, hvor X er antal deltager.

Men jeg vil gerne have navnene på sejrsskamlen til at skifte...
Avatar billede claes57 Ekspert
01. september 2014 - 13:03 #5
Efter plads(), så kan du lave en lookup funktion på de 3 felter i skammelen.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2014 - 13:34 #6
Med navne i A1:A6 og tider i B1:B6

=INDEX($A$1:$A$6;RANK(B2;$B$1:$B$6;0)+COUNTIF($B$1:B2;B2)-1)
Avatar billede folj Forsker
01. september 2014 - 13:53 #7
Jeg forstår ikke helt hvad du vil med COUNTIF() i denne sammenhæng, men jeg har mine navne listet i kolonne A, Placeringen udregner jeg med RANK() i kolonne L.

Forsøgte først med VLOOKUP, men den returnedere det forkerte navn til 2.pladsen - fandt ikke hvad den fejlede på, men skrottede det, og gik over til INDEX og MATCH i kombination.

=INDEX(A4:A18;MATCH(1;L4:L18;0)) ' returnerer navnet på 1.pladsen
=INDEX(A4:A18;MATCH(2;L4:L18;0)) ' returnerer navnet på 2.pladsen
=INDEX(A4:A18;MATCH(3;L4:L18;0)) ' returnerer navnet på 3.pladsen
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2014 - 13:55 #8
Rettelse:

I C1:

=INDEX($A$1:$A$6;RANK(B1;$B$1:$B$6;0)+COUNTIF($B$1:B1;B1)-1)

Kopier nedad.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2014 - 14:03 #9
Det ser jo ikke rigtig ud til at du er interesseret, men hvis jeg tager fejl, så se:

http://gupl.dk/713815/
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2014 - 15:17 #10
Glem venligsrt #9. Den dur ikke.
Men #7 virker vel også kun hvis der ikke er to eller flere med samme tid.
Avatar billede folj Forsker
01. september 2014 - 16:18 #11
den situation hvor der er to eller flere med samme tid, har jeg ganske rigtigt ikke tænkt ind. Jeg forstår blot ikke helt hvad den så gør ved 2 deltagere med samme tid. då bliver den der står listet øverst udråbt til vinderen, eller hur?

Håndtering af den situation ligger egentlig også udenfor mit behov,og jeg anerkender ikke helt din løsning for nu har jeg lige ændret tider for Brian og Morten så de begge er registreret til 11, og så rabgerer den nr. 1, 2 og 3 forkert.

Nikolaj  10 Morten
Brian    11 Nikolaj
Morten  11 Brian
Peter    3 Peter
Kathari  2 Katharina
Niels    1 Niels

som du ser så er Morten nu sat øverst og udråbt til vinder...

Hvis du pinder helt ud hvad det er du gør med COUNTIF(), altså så trækker den 1 fra et eller andet, eller hvad det nu er, så venligst post forklaringen i et svar, så jeg kan give dig andel i points.

Jeg må indrømme at jeg arbejdede om kap med Jer der var på banen for selv at finde frem til en løsning, og hvis ikke din løsning/forklaring er bedre end min, så tilfalder pointsene mig selv...
Avatar billede folj Forsker
01. september 2014 - 16:22 #12
Der var noget korrektur der ikke helt lykkedes i min kommentar, men jeg præciserer lige...
rangerer den nr. 1, 2 og 3 forkert.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2014 - 17:55 #13
Så du ikke hvad jeg skrev i #10.

Jeg samler ikke på point så tag du dem endelig selv.

Men hvis det skulle have interesse så er her en fil som skuller opføre navne i korrekt rækkefølge, også hvis der er to eller flere med samme tid.

http://gupl.dk/713819/
Avatar billede folj Forsker
01. september 2014 - 19:06 #14
Det med dit forslag der var trukke tilbage overså jeg lige...
Ja, og det med hvis der er to eller flere med samme tid, behoves jeg slet ikke at tage højde for, de det ligger udenfor mit behov...

Vil du have andel i points, så er det muligt (smid et svar), om ikke andet så tjent på dit engagement.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2014 - 19:33 #15
Som sagt, jeg samlert ikke point, så accepter du bare dit eget svar i #7.

Men der kunne være andre der læste med, som havde brug for en løsning der kan håndtere flere med samme værdi - det kunne være meget andet netop tid. Derfor mit forslag.