Avatar billede richardjensen Seniormester
02. september 2014 - 15:13 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Partitionering, MBR / GPT

Jeg føler næsten som jeg har malet mig selv op i et hjørne !
Min hd er på ca. 2 gb og er delt i en E-part Ca. 100 mb, som rummer recovery (win7), og og resten fungerer som alm. C-drev.
Jeg ville gerne have C delt i flere mindre partitioner, - og det var let nok med 'partition-tool' .. Men ..  nu har jeg et mindre C-drev og en unallokeret partition, som jeg ikke kan få allokeret/benævnt o.s.v. fordi MBR ikke kan give plads til flere , - hvilket jeg er overrasket over. Forsøg på at komme tilbage ,udvide C til oprindelig
virker først som om det er ok,men når jeg ser efter, ser jeg 'at operationen ikke er lykkedes'
Kan nogen her hjælpe mig ud af kniben ?
Er løsningen at konvertere til GPT ? eller er jeg nødt til at 'bide i det sure æble', - tømme C-drevet og formattere/installere o.s.v.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. september 2014 - 15:23 #1
der skal være plads til 4 primære partitioner. Du må se efter, om der ligger nogle meget små rester, som kan slettes.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. september 2014 - 19:02 #2
Du kan kun have 3 Primære Partioner der efter hedder de logiske drev
http://gratisupload.dk/vis_billede/713847/
Avatar billede richardjensen Seniormester
04. september 2014 - 10:49 #3
Har fået C: tilbage til oprindelig størrelse,og nu har jeg så problemet med, om jeg tør slette partition 1, (eller partition 4 ?)
http://gratisupload.dk/vis/713934/
Når/hvis jeg så kan komme helskindet ned på 3 partitioner,vil det så være fordelagtig at bruge GPT fremfor MBR på en nyoprettet fjerde partition ?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. september 2014 - 11:08 #4
du skal lade resten være som de er. dem på hver side af c er til gendannelser - og den sidste er bare en afrunding (spildplads da hver partition skal indeholde et helt antal sektorer).
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2014 - 11:11 #5
Sådan et billede siger jo ingenting jeg kan kun se der står 1GB
nu kan det vel være ligegyldig med denne slat!!
Avatar billede richardjensen Seniormester
04. september 2014 - 14:47 #6
claes57> Mener du,jeg med sindsro kan slette både part. 1 og 4.
Jeg vil jo så få plads til 2 partitioner, og der må vel i den ene kunne anvendes enten MBR eller GPT.Og hvis GPT anvendes da mulighed for opdeling af part i flere mindre områder (logiske drev).
Jeg er helt uden erfaring på området.(hvilket nok allerede er klart)

poko1>Naturligvis kan man ikke lære alle sangteksterne ved at kigge i registret!.Men mon ikke billedet giver en fornemmelse af situationen, - mere detailjeret kan om nødvendigt leveres !
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2014 - 15:51 #7
Problemet er jo jeg ser ingen Drevbogstav eller formaterings format Hvis det er MBR kan du i Princippet slette alt bortset fra din Chrasdump og de 100MB hjælpefilen før.
Og hvis din Disk er MBR og du konverterer til GPT så skal de 100Mb være en EFI Hjælpefil ellers starter din Pc ikke op!
Avatar billede richardjensen Seniormester
06. september 2014 - 13:36 #8
Jeg har været i gang med en mere detaljeret visning, og det virker fint, men jeg har kludret noget med at få det på 'gratis upload'.
Ved ikke hvordan man nemt og direkte uploader. Har prøvet med 'en mellemlanding' i Word, men det giver x.doc filer, som gratis upload ikke rigtig vil håndtere. Har også prøvet at affotografere skærmen og uploade billedet, men det virker trægt og utilfredsstillende.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. september 2014 - 17:09 #9
Prøv om dette hjælper dig med upload
http://gupl.dk/714024/
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. september 2014 - 10:50 #10
#9: Ja,det hjalp -da jeg omsider fandt 'saksen'- den var ret godt gemt !
Men jeg fumler stadig noget med partitioneringen.
Måske skulle jeg få afsluttet her og senere starte nyt spgm.
Har nogen af jer ønske om points , så læg svar.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. september 2014 - 11:00 #11
Jeg samler ikke point:-)
men ville dog godt se et upload af din disk::??
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. september 2014 - 15:13 #12
Tilgængelig på 'gratis upload' som:
Udklip-G.png & Udklip-H.png
(i øvrigt tak for hjælpen,- den med saksen havde jeg ikke gættet)
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. september 2014 - 15:27 #13
Åben_G.png viser G mere detaljeret.
Er mest for sprog.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. september 2014 - 15:38 #14
Hvad f skal jeg trykke for at se????
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. september 2014 - 15:57 #15
I fillisten kan du finde de 3 nævnte.
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. september 2014 - 20:49 #16
Du skal måske have anden indentifikation ?
Filerne ligger på 'gratisupload.dk/vis7140xx*
hvor xx er 30, 31 eller 47
Avatar billede poko1 Ekspert
07. september 2014 - 21:01 #17
Nej disse fremmed programmer siger mig ikke noget Jeg bruger kun Windows eget værktøj. og som vist i #2 kan du ikke udvide yderlige uden først at nedlægge De (Logiske drev)
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. september 2014 - 23:36 #18
r prøvet med prg fra computeradministration :  http://gupl.dk/714072/
Avatar billede richardjensen Seniormester
17. september 2014 - 14:02 #19
Har fået påmindelse om 'ikke-lukkede' spørgsm.
Lukker