Avatar billede SofiePlet Nybegynder
04. september 2014 - 08:18 Der er 6 kommentarer

Koder til mapper?

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Min arbejdsplads arbejder på at blive papirløs, så derfor vil vi oprette en mini E-boks, hvor vi kan smide de ansattes lønsedler og andre vigtige dokumenter ind.
Mit spørgsmål er så: Er det muligt at lave en masse mapper, f.eks. 30 styk, med koder på, så vi i administrationen og den ansatte mappen omhandler, kan åbne den?
Det skal være sådan at vi i adm har alle koder og hver enkelt ansat kun har koden til deres mappe..
Er det overhovedet muligt?
Det er lige meget hvor meget der skal gøres og om der skal oprettes drev og sådan, bare det kan gøres :)

På forhånd tak
Avatar billede sonalias Seniormester
04. september 2014 - 08:38 #1
Hej Sofie!
Man kan desværre ikke lave koder på mapper i Windows (Antager du taler om Windows). Du har herefter 2 muligheder, du kan enten pakke hver mappe til en zip fil som du kan "encrypte" med en kode, eller du kan højreklikke på mappen og vælge "security" tabben og her vælge hvem der har adgang til mappen, på den måde kan du tilføje adm kontoen og den enkeltes konto som skal have adgang, antaget at i har et fælles login system på stedet.
Avatar billede sonalias Seniormester
04. september 2014 - 08:39 #2
En lille kommentar som jeres it afdeling forhåbentlig har styr på er at hvis i har en så vigtig mappe med vigtige papirer skal i selvfølgelig huske for at have backup på den ene eller den anden måde :)
Avatar billede Blueeyez Mester
04. september 2014 - 13:56 #3
Ville nok bruge en nas server evt en fra Asustor og så bruge ftp/webdav. Mange programmer benytter ftp/webdav og så kan i styrer det derfra..
Avatar billede sonalias Seniormester
05. september 2014 - 10:54 #5
#4 det er da på ingen måde en løsning da "passwordet" ligger i ren tekst og mappen ikke er låst men bare skjult....
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
05. september 2014 - 11:10 #6
Ikke brugbar. Jeg faldt bare tilfældigt over den.