Avatar billede saralone Nybegynder
04. september 2014 - 22:42 Der er 3 kommentarer

lufttryk!!!!!

håber virkelig en kan hjælpe har en stor opgave og har svaret på mange spørgsmål, men da jeg så når til dette går jeg i stå, håber der er en der har svaret....:-)
her er spørgsmålet: Hvad afhænger lufttryk af?
HJÆLP!!!!!!!!
Avatar billede syvon Nybegynder
05. september 2014 - 00:02 #1
ved ikke om det er atmosfærisk lufttryk du mener, men hvis det er så afhænger Lufttryk af Tyngdekraften.
Avatar billede magic-mouse Novice
05. september 2014 - 07:32 #2
Som du sikkert ved, så er ting som er varme oftest lettere end ting som er kolde, for at skabe et lufttryk (barometer tryk) altså højtryk eller lavtryk, bliver man nød til at varme en del af atmosfæren op og afkøle en anden del.

Det hjælper en stor metalkugle os med, den som hænger ca 8 lysminutter direkte op når klokken er 12 på dagen.

Når solen varmer atmosfæren op udvides den og lyftes op det gør at den flytter sig mod de koldere områder hvor den trækkes sammen og bliver mindre.

Det kaldes så for vind.
Avatar billede Antlars Novice
05. september 2014 - 09:04 #3
Luftens tryk (atmosfærisk tryk) afhænger af højden over havoverfladen. Jo højere, desto lavere tryk. Derfor er det også nødvendig med trykkabiner i fly som flyver over en vis højde.