Avatar billede saralone Nybegynder
04. september 2014 - 23:02 Der er 2 kommentarer

Lufttryk

Hvad afhænger lufttryk af.
nogen der har et svar?😊
Please hjælp!!!!
Avatar billede aliaz Nybegynder
05. september 2014 - 08:37 #1
Det er meget småt med informationer du giver.

I atmosfæren ved jeg faktisk ikke hvad der styrer høj- og lavtryk. Trykforskelle styrer vind, vindretning og meget af vejret generelt. Det må man kunne finde mere om på fx Wikipedia.

I lukkede beholdere kan man svare på spørgsmålet ved at kigge på idealgasligningen.

p*V = n*R*T

Trykket p afhænger således af volumen V, antallet af molekyler n, gaskonstanten R (dog konstant) samt temperaturen T (http://da.wikipedia.org/wiki/Idealgasligning).
Avatar billede Antlars Novice
05. september 2014 - 08:56 #2
Det kommer an på hvad du mener med lufttryk.
Men i alm. daglig tale er det højden over vandoverfladen som er bestemmende.