Avatar billede perav Nybegynder
06. september 2014 - 15:19 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Store problemer med win 8.1

Har igennem den sidste tid oplevet flere pc'er som crasher efter/under opdatering til win 8.1.
Jeg kan også se i Microsoft forum at mange har samme problem og at det samtidig er over hele verden denne opdatering får pc'er til at crashe.

I går måtte jeg geninstall en pc, da det ikke var muligt at rep den.

I dag har jeg så problemet igen, det drejer sig iøvrigt at begge disse pc'er er en Toshiba sattelite som begge er født med win8.
Denne sidste pc ser samtidig ud til også at have beskadiget recovery-partitionen, da jeg får denne besked når jeg prøver at nulstille den: "Pc'en kan ikke nulstilles. Der mangler en krævet drevpartition". Jeg kan jo ikke komme ind i windows på normal vis, men har haft HDD i en dock og kan godt se windows strukturen og kunne også godt sikkerhedskopierer vigtige filer. Dette er jo faktisk microsoft's problem, kan man stille dem til ansvar for disse fejl? - Det kan man nok ikke, de har sikkert garderet sig :-) Men hvad kan jeg gøre med denne pc???
Avatar billede claes57 Ekspert
06. september 2014 - 15:34 #1
Microsoft har fraskrevet sig ansvar for alle ting, der kan ske som følge af brug af deres software.
Hvis ikke deres support kan klare det, så er det dit problem.
Men kan du heller ikke starte i fejlsikret? Ellers et image af hele disken fra maskinen i går, og køre den ind her. Så lige tilrette licensnummer, og lægge de korrekte data ind.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2014 - 15:40 #2
Problemet er sikkert, at recovery ser at der på den partition den vil gendanne på, ligger en nyere version, og derfor vil den ikke downgrade. Har også hørt noget om at når man opgraderer til 8.1 får den en ny licenskode, som sikkert også gør at den bøvler når man vil tilbage.

Du kan ikke på nogen måde komme ind og lave en systemgendannelse til før den opgraderede til 8,1?
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2014 - 16:07 #3
Enig med #2 i, at data på disken kan forhindre en ny-installation, og man kan ikke installere 8 oven i 8.1.
Den partition hvorpå windows skal køres ind, bør overskrives, bare 1.gang, med f.eks Killdisk eller andet prog.
Hvis man har forandret partitionerne, kan det give Recovery partitionen problemer med at genkende HDD.
Men har man nøglen, kan man, efter overskrivning,  bruge en anden windows 8 installations disk, hvis disken i det hele taget kræver en nøgle. Jeg har, for kort tid siden, på 2 computere, installeret en windows 8 pro, som var købt til en 3.die maskine. Da 8 var installeret stod windows bare som aktiveret, helt uden nøgle. De 2 maskiner var også født med windoes 8 pro.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2014 - 17:53 #4
#3 Det er måske fordi at nøglen ligger gemt i bios på en preinstalleret OEM maskine:
http://www.youtube.com/watch?v=7AMjOWJEMpU
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2014 - 18:23 #5
#2 Problemet er sikkert, at recovery ser at der på den partition den vil gendanne på, ligger en nyere version, og derfor vil den ikke downgrade.

Det er ikke rigtig, recovery er ligeglad med hvad der ligger på C Drev den vil overskrive hvad der ligger på C Drevet.

#1 "Pc'en kan ikke nulstilles. Der mangler en krævet drevpartition".

Prøv at læse dette indlæg - det ser ud som om at recovery er ødelagt på din PC.

http://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows8_1-system/recovery-factory-reset-umuligt-efter-upgradering/c57468e9-226b-4754-9f92-81ebfdd3955e

Og dette
http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=14&tid=770694

Jeg vil tro at den skal ind til reparation.
Avatar billede perav Nybegynder
06. september 2014 - 18:23 #6
Det er jo så underligt at den første pc godt ville foretage en recovery fra partitionen, men ikke den anden.

Jeg kan godt se logikken i at den ikke vil foretage en downgrade, men når den godt vil på den ene pc men ikke på den anden, ???

Det vil faktisk så være sådan at kunderne som køber pc med windows 8 bør overskrive partitionen når der er blevet opgraderet til 8.1 ellers kan de støde ind i dette problem. Det er ikke kundevenligt for ældre mennesker og personer som ikke har forstand på at rode med dette område og så skal betale sig fra at få det ordnet.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2014 - 18:35 #7
Om du kan få den repareret på garanti eller reklamation afhænger af hvor længe du har haft den.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2014 - 18:39 #8
Hold nu op med det downgrade fis ;-) recovery vil overskrive hvad der ligger på harddisken - hvis det virker.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2014 - 18:47 #9
#4 Jep!

#5 Det er da en almindelig erfaring, at windows nægter downgrade.

Ja Recovery kan muligvis ikke fungere mere, men derfra og så til at sende computeren til reperation sedr jeg ikke meningen i, og da slet ikke når spørger, efter al sandsynlighed, kommer til at betale selv.
"har også forsøgt at lave en bootable usb med et styre system på, men den vil ikke starte op ved boot selvom bios kan finde den"
Det viser ikke, at det ikke kan lade sig gøre at boote fra USB.

#6 Hvis du ikke kan få recovery til at virke, er det mit forslag, at du overskriver disken, og kører en windows 8 DVD/USB ind og satser på, at nøglen ligger i bios. Det kan du i alt fald ikke miste noget på.
Avatar billede perav Nybegynder
06. september 2014 - 18:49 #10
Ja jeg har da gjort dette masser af gange, så mener jo heller ikke at det skulle betyde noget, men noget kan jo tyde på at recoverypartitionen er forsvundet eller defekt.

Prøver lige at sætte HDD i dock igen, måske jeg kan se recoverypartitionen fra admin på min pc.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2014 - 18:49 #11
Ps. Har man selv lavet softwarefejl, er der ikke længere garanti.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2014 - 18:54 #12
Er der oprettet recovery diske som der blev lavet medens den var 8,0?
Avatar billede perav Nybegynder
06. september 2014 - 19:37 #13
Der er ikke lavet noget som helst på denne pc, men det var der heller ikke på den anden Toshiba-pc.

Normalt er pc'er i dag udstyret med en partition med en recovery-version fra producenten. Den virkede også fint på den første pc. (der har også altid været en version af windows på en genoprettelsespartition på alle de pc'er jeg har haft i mine hænder igennem årene)(har drevet virksomhed i 9 år)

Jeg har lige kigget på HDD fra en dock og den er udstyret med 5 partitioner: 1 som primær med Windows på. 1 med noget EFI-systempartition. 3 partitioner som alle hedder Genoprettelsespartitioner (450 Mb/350 Mb/9,98 Gb) Iflg admin er de sidste 3 partitioner helt uden indhold, så om der aldrig har været en recovery-version på den ved jeg ikke, så skulle det være på den partition på 9,98 Gb. Om det så er windows 8.1 der har slettet recovery ved jeg ikke. Jeg må nok prøve at finde en windows 8 CD og se om jeg kan få den lagt ind og så givet den en korrekt licens.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2014 - 19:54 #14
#13 Ok.
Finder du en cd, så håber jeg for dig at installationen ser den nøgle der ligger i bios og aktiverer Windows.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2014 - 20:08 #15
#9 #5 Det er da en almindelig erfaring, at windows nægter downgrade.

Jeg tror ikke du har nogen erfaring med windows 8.0 og 8.1. Recovery vil installere windows 8.0 på en computer der er opgraderet til windows 8.1.

Microsoft :
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-8/restore-refresh-reset-pc

Hvis du har opgraderet din pc fra Windows 8 til Windows 8.1, og din pc har en Windows 8-genoprettelsespartition, vil nulstilling af din pc gendanne Windows 8. Du skal opgradere til Windows 8.1, når nulstillingen er fuldført.

Ja Recovery kan muligvis ikke fungere mere, men derfra og så til at sende computeren til reperation sedr jeg ikke meningen i

Det er forskelligt fra producent til producent hvad de giver af garanti.

#13 e sidste 3 partitioner helt uden indhold
Du er nød til at se indholdet i et partionsprogram.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2014 - 20:12 #16
Jeg hopper ud af tråden, det kører jo rundt i ring.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2014 - 20:31 #17
#15 Det modsiger jo ikke det jeg skrev. 8 kan ikke installeres oven på 8.1.
Det der kan gøres, og ok det vidste jeg ikke, er at man kan nulstille og derefter installere 8.

Hvis producenterne skulle betale for fejl begået af brugerne, blev det meget dyrt for dem. Jeg har aldrig set andet end, at hvis brugeren selv er skyld i fejl, så skal brugeren også selv betale, og det finder jeg fair nok.

@ perav Din Recovery er EFI (UEFI) er UEFI sat til i bios?

Hvis du har nøglen, kan dette link måske bruges? Jeg er ingen erfaring med det. http://windows.microsoft.com/en-GB/windows-8/upgrade-product-key-only
Avatar billede perav Nybegynder
06. september 2014 - 22:46 #18
Jeg tvivler nu på at EFI-partitionen er recovery, partitionen er 260 Mb, tror nu ikke windows kan ligge der, selvom den så var komprimeret :-)Mener at windows fylder ca 20 Gb. Alt er relativt :-)

Mht hvem der skal betale, kan der jo diskuteres meget om, men det er jo klart at se på nettet, at mio mennesker oplever crash ifm. opdatering/opgradering til windows 8.1. Microsoft erkender jo også selv at de har flere hundrede sager liggende lige nu (kun i DK), men forsvarer sig med at der jo er mange mange flere hvor det kører fint.

I de tilfælde som jeg er stødt på i den sidste tid, er det jo pc'er som er født med windows 8 og som crasher efter opdat til windows 8.1, det kan jo ikke være kundernes skyld! - men jeg er jo godt klar over at Microsoft gerne vil holde sig skadesfri.

UEFI er sat til i Bios
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2014 - 00:53 #19
Hvis du har tomme partitioner og kun 20GB data, nej så har du ikke længere nogen Recovery.
Jeg vil blive meget overrasket hvis producenten eller forretningen vil arbejde gratis med en software installation. Og ærlig talt, hvorfor skulle de dog også det? det er jo ikke deres skyld.

Det er rigtigt, at der har været store problemer med opgradering til win 8.1, men for mere end en måned siden læste jeg, at Microsoft arbejdede på at løse problemet. Jeg kan kun sige, at på mine 3 PCér en Asus bærbar, en Medion stationær og en Lenovo stationær gik installationerne helt uden problemer, og de er alle født med windows 8 pro.
Jeg mener stadig væk det er værd at overskrive disken og installere windows pro 64bit, som computeren nok er født med.
Avatar billede perav Nybegynder
07. september 2014 - 11:30 #20
Jeg har nu kigget på den anden Toshiba jeg har, som nu fungerer fint og at jeg også fik den opdateret til win 8.1. Harddisken på de to maskiner er bygget ens op med 5 partitioner og når jeg kigger på denne HDD står genoprettelsespartitionerne også som om de var tomme.

Jeg har kigget på dit link #17 men ved ikke helt om jeg kan bruge det, for jeg har jo ikke et OS som fungerer, OS ligger godt nok på sin partition, men vil ikke starte, jeg kan heller ikke komme i Fejlsikret tilstand. Jeg behøver jo en windows 8.1, da det er det der ligger på den nu. Desværre er der ikke nogen licensnøgle i bunden af pc'en. Måske jeg skal kontakte Toshiba, hvordan jeg kan få en version af windows8.1 ?
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2014 - 11:54 #21
Har du sat "Vis skjulte filer" til?
Kan man ikke, med sin nøgle, downloade en Iso med windows? Eller giver det da ikke mening.
Jeg er ikke sikker på, at du kan bruge en 8.1, men hvis du kan, skal du først ind i Kontrolpanelet under system og skrive den kode af, som ligger der.
Avatar billede perav Nybegynder
07. september 2014 - 17:16 #22
Pc'en er født med Win 8 fra Toshiba, men der sidder ikke nogen label i bunden med licensnøglen. Der sidder noget som måske Toshiba kender til. Der sidder dog Win8 lille label men der står jo kun Win8 og ikke andet.
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2014 - 17:32 #23
Nej det jeg mener er, at windows har fået en ny nøgle med 8.1.
http://peecee.dk/upload/view/442190
Men jeg tror ikke du kan bruge en 8.1 DVD, men nu får vi se.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. september 2014 - 21:40 #24
Det tror jeg heller ikke han kan.
Mediet skal jo maths den nøgle der ligger i bios, der gør at den starter på 8,0 igen før man så henter (eller lader være med at hente) 8,1.

Jeg får selv tilbud om at opgradere, men vil ikke gøre det på grund af risikoen. Og ja jeg kunne vælge at lave et image før jeg prøver, men hvorfor skulle jeg gøre det? Får man i det hele taget noget brugbart ud af at opgradere til 8.1?
Det er sikkert minimalt vil jeg tro.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. september 2014 - 21:41 #25
maths= matche
Avatar billede perav Nybegynder
12. september 2014 - 18:55 #26
Jeg har kontaktet sælger af pc, for at hører hvorfor der ikke sidder en licensnøgle i bunden af pc, jeg afventer fortsat svar.
Avatar billede perav Nybegynder
21. september 2014 - 20:31 #27
Jeg takker for alle jeres forslag. Har aftalt med leverandør at de får den ind til undersøgelse. Der er garanti på den men får se hvad de finder frem til.
Send et svar så er der point.
Avatar billede perav Nybegynder
01. november 2014 - 23:29 #28
Svarene