Avatar billede kim1a Ekspert
07. september 2014 - 18:57 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

To trådløse netværk i samme bolig

Jeg har en router fra Yousee (CG3700) som jeg har fået at vide er den model de nu kører med, hvorfor den ikke kan skiftes.
Bagpå er der kun 2 lan-porte og da jeg ønsker kabling på min stationære og samtidig min Playstation (for at kunne streame til tvet).
Derudover bruger jeg Sonos, samt philips hue. Sonos har en ekstra port som hue sidder i, og derfor mangler jeg en port.
Jeg pønser derfor på at investere i en switch eller router mere, men spekulerer på om der er nogle fordele eller ulemper ved den ene eller den anden.
Jeg overvejer f.eks. om det vil være en fordel at have bedre trådløs dækning ved at have to netværk, men omvendt er jeg nervøs for om de så forstyrrer hinanden.
Ligeledes tænker jeg at det måske var bedre at få en router med nok indgange og så bare lade Yousee's router fungere som modem?
Har I nogle tanker - tests, ideer?
Avatar billede chalde Seniormester
08. september 2014 - 08:09 #1
Personligt valgte jeg din løsning #2, altså "skrotte" yousee's (smide den i bridge mode) og have min egen router til at håndtere det.

Men, du vil sagtens kunne have 2 trådløse netværk. Du kan f.eks. sætte begge trådløse enheder op med samme SSID og kryptering. Dine trådløse enheder vil derfor kunne roame imellem dem alt afhængig hvilken der har den bedste dækning. For at undgå interferens (både i mellem dine egne og eventuelle naboers), anbefales det at du løbende tjekker dit trådløse netværk og vælger kanaler der giver mindst mulig interferens. Se f.eks: http://www.maketecheasier.com/find-best-wifi-channel/
Avatar billede kim1a Ekspert
09. september 2014 - 21:47 #2
Tak for link og info - det var helt optimalt. Jeg endte med en løsning hvor begge routere har samme SSID og kode, samtidig med at min egen router ikke bruger DHCP - således at jeg har sat forbindelsen mellem de to direkte i en alm lan port, fremfor "internet" indgangen.
Dette var nødvendigt, da jeg ellers arbejdede med to netværk og ikke kunne arbejde mellem Stationær og Playstation (da de var koblet til hver sin).

Smid et svar og få lidt point.
Avatar billede kim1a Ekspert
10. september 2014 - 13:12 #3
Argh - tillægsspørgsmål:
Hvordan kommer jeg ind på min routers setup igen (den som er sat til ikke at DHCP noget) - jeg kan ikke finde ud af hvilken adresse den har på netværket.