Avatar billede madsen77 Nybegynder
07. september 2014 - 21:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Summering af kolonner med flere betingelser

Hej

Jeg har et problem jeg håber nogen kan hjælpe med. Jeg har forsøgt nu i et par timer, men må erkende at mine skills ikke rækker så langt:

Jeg har lavet en formel:

=SUMPRODUKT(SUM.HVIS(INDIREKTE("'"&H4&"'!G:G");"Abonnement / administration";INDIREKTE("'"&H4&"'!F:F")))

Denne bruger jeg i et regneark, der som man kan se trækker information fra et andet regneark (Navnet står i H4 - derfor denne tilføjelse)

Den fungerer egentligt fint nok og returnerer også den sum af "abonnement / administration" der er i kolonne F i det andet regneark. Mit problem er at jeg skal bruge en betingelse til. Den skal altså ikke kun returnere summen på basis af kolonne G", men også på basis af kollonne A. Begge betingelser skal være tilstede for at den skal beregne summen.

På forhånd tak
Avatar billede jens48 Ekspert
07. september 2014 - 22:17 #1
Du skal bruge SUM.HVISER og så kommer formelen til at se sådan ud (hvis det er samme betingelse der testes for i kolonne A):

=SUMPRODUKT(SUM.HVISER(INDIREKTE("'"&H4&"'!F:F");INDIREKTE("'"&H4&"'!G:G");"Abonnement / administration";INDIREKTE("'"&H4&"'!A:A");"Abonnement / administration"))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. september 2014 - 07:05 #2
Ingen grund til at bruge både SUMPRODUKT og SUM.HVISER.

=SUM.HVISER(INDIREKTE("'"&H4&"'!F:F");INDIREKTE("'"&H4&"'!G:G");"Abonnement / administration";INDIREKTE("'"&H4&"'!A:A");"Abonnement / administration")

eller

=SUMPRODUKT((INDIREKTE("'"&H4&"'!G:G")="Abonnement / administration")*(INDIREKTE("'"&H4&"'!A:A")="Abonnement / administration")*(INDIREKTE("'"&H4&"'!F:F")))

gør det samme som formlen i #1.

Til madsen77
Full column references som for eksempel G:G er måske en bekvem skrivemåde men i mange tilfælde en rigtig dårlig ide (performance killer). Gør det også umuligt at bruge F9-teknikken/Formelrevisionsværktøjet.
Avatar billede madsen77 Nybegynder
16. september 2014 - 11:35 #3
Hej

Tak til jer begge, men jeg kan ikke få formlen til at virke. Kan det være fordi at jeg i kolonne A kigger efter tal, ikke tekst (i dette tilfælde tallet 5)

=SUMPRODUKT((INDIREKTE("'"&H4&"'!G:G")="Abonnement / administration")*(INDIREKTE("'"&H4&"'!A:A")="5")*(INDIREKTE("'"&H4&"'!F:F")))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. september 2014 - 17:03 #4
Fjern citationstegnene omkring 5.
Avatar billede madsen77 Nybegynder
20. september 2014 - 17:06 #5
Jeg værdsætter virkelig alle de gode input, men jeg får stadig blot returneret #Værdi!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. september 2014 - 21:18 #6
Men du værdsætter dog ikke input på en måde så tager gode råd til dig (om ikke at bruge "full column references").

Det virker fint for mig.

http://gupl.dk/714437/
Avatar billede madsen77 Nybegynder
22. oktober 2014 - 07:56 #7
Hej Xl-Enthusuast

Tak for det. Det hjalp med dit eksempel. Det viser sig at jeg ikke kan bruge formlen pga jeg havde et filter inde. Det er nu fjernet og jeg har ingen problemer mere.

jeg kan ikke give dig point, da det ser ud til at du har skrevet som en kommentar til mit spørgsmål. Hvis du svarer på dette indlæg som et svar, så smider jeg lidt point din vej

Tak for hjælpen

Michael
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. oktober 2014 - 08:33 #8
OK.