Avatar billede KrtaSpm Nybegynder
08. september 2014 - 12:46 Der er 5 kommentarer

Beregning af arbejdstid på lige/ulige uger

Hej alle.

Jeg har et lille problem, som jeg håber nogen af jer kan hjælpe med.
Har kæmpet med det et pr. dage og ikke lige se en løsning.
Jeg håber, at nogle af jer Excel GURUer kan hjælpe.

Det, jeg forsøger at gøre, er følgende: Jeg har en medarbejder arbejdsplan, hvor det er muligt at registrere, når en medarbejder starter og slutter ferie.
Planen er, at dokumentet skal være i stand til at beregne, hvor mange timer personen er væk, hvilket jeg har fået den til at gøre.
Hvor mine problemer starter, er, at nogle medarbejdere har forskellige tidsplaner afhængig af, om det er en lige eller ulige uge.

Eksempel: En medarbejder starter ferie 01-01-2014 og slutter sin ferie 08-01-2014 resultatet skal være 35 timer og 45 minutter. idet d. 1, 2 og 3 er i en ulige uge og d. 6, 7 og 8 er i en lige uge.

Er det muligt at lave en formel, der kan kontrollere, om start / slut datoer og datoerne, i mellem, er i en ulige / lige uge og derefter beregne det korrekte antal af timer?

Jeg har lagt et billede op, men kan sagtens sende arket til dem der er interesseret.

http://s14.postimg.org/5mpuriukx/Test_Case.jpg

På forhånd tak.

Kenneth Andersen
Avatar billede danjo Novice
08. september 2014 - 21:52 #1
Der skal vel også tages højde for, om der er en dag i ugen, hvor de ikke arbejder så mange timer som de andre? F.eks. Man-Tor kl. 6-14 og fredag kl. 6-13... eller har de altid lige mange timer hver eneste dag, uanset dagene i ugen?

Har arbejdet meget med den slags skemaer, så jeg ved af erfaring, at arbejdstider kan være lidt tricky, især hvis der er tale om to eller flere skift.

MVH
Dan Johansen
www.consona.dk
Avatar billede KrtaSpm Nybegynder
09. september 2014 - 08:40 #2
Hej Dan.

Ja det er det der er udfordringen :)
De fleste har de samme arbejdstimer hver uge.
Her kan jeg sagtens få skemaet til at virke.

Men som sagt der hvor den giver udfordringer er at et pr. medarbejdere har skiftende tider hver anden uge.
Antallet af timer pr. dag er dog fastlagt.
Jeg har lige forsøgt at sætte et skema ind nedenunder som måske kan kaste lidt lys over hvordan arbejdstimerne er fordelt på henholdsvis en med skiftende timer og en der har samme tider hver uger.

Giver det mening?

Eksempel:
          Person 1        Person 2
        Ulige  Lige    Ulige  Lige
Mandag  07:00    09:45    07:30    07:30
Tirsdag 07:00    07:45    05:30    05:30
Onsdag  06:00    08:30    08:00    08:00
Torsdag 09:45    07:00    09:45    09:45
Fredag  07:30    08:45    08:45    08:45

Med venlig hilsen

Kenneth Andersen
Avatar billede danjo Novice
09. september 2014 - 11:05 #3
Jeg har kigget lidt på din tegning, og må sige, at jeg ville nok bruge en anden vinkel, især hvis du ikke kan/må bruge VBA programmering.

Jeg ville starte med at lave en tabel over de forskellige skift der findes i jeres virkomshed og deres arbejdstider. Tiderne skal være i 100 dele.

Derefter en tabel med hele året, hvor du har datoen, ugenummeret, arbejdstid fra (formel med henvisning til "Skift" tabellen), arbejdstid til (samme type formel som arbejdstid fra) og til sidst antal arbejdstimer (formel der udregner forskellen).

Dette vil give dig et grundlag for en Pivot tabel, hvor du blot kommer feltet med arbejdstimer ned i feltet værdi (value), og hvor du laver et filter på datoen.

Nu vil du kunne indtaste datoerne fra og til, og Pivot tabellen vil give dig de nøjagtige timer.

Hvis du skal bruge det sammenlagte antal timer for flere medarbejdere, kan du lave en pivot tabel pr. medarbejder og derefter et ark hvor de bliver vist og summeret op.

Hvad siger du til en sådan løsning?
Avatar billede KrtaSpm Nybegynder
10. september 2014 - 08:49 #4
VBA ville absolut være en mulighed, men er ikke helt så stiv i VBA endnu :) Men har mulighed for at lave ting i VBA.

Sad og legede lidt med Pivot i går aftes, men tror den kommer til at give lidt udfordringer. Specielt fordi nogle af data-erne er spredt ud på flere ark.
Jeg vil gerne sende arket til dig hvis du vil kigge på det?
Så kan du se hvordan det er bygget op og måske give mig en bedre idé om det er helt hat og briller som jeg har fået skruet sammen :)
Avatar billede anedi Ekspert
23. september 2014 - 15:16 #5
En hurtig løsning kunne være at indsætte yderligere en kollonne for hver person med faktisk arbejdstid.

Den faktiske arbejdstid vil kunne bestemmes ved:
=hvis(er.lige(B3);E3;D3), så kan du summere på den i stedet for.

Vh
Anedi