Avatar billede popstar Nybegynder
08. september 2014 - 18:15 Der er 4 kommentarer

Excel sagsbehandlingstid

1) Jeg har brug for at kunne beregne en sagsbehandlingstid, hvor der tages højde for at arbejdstiden fx er man-fredag 08:00-16:00 og eventuelle lukkedage.

2) Samtidig skal jeg kunne beregne et gennemsnit af denne behandlingstid.

Jeg har altså en starttid dd:mm:åå tt:mm:ss (A1) og slutdato (A2), hvor jeg vil kende dage, timer og minutter mellem de to tider.

Modtages en sag kl. 16:15, som afsluttes dagen efter kl. 08:15, skal resultat kun være 00:15 min., da arbejdstiden først starter kl. 08:00.
Avatar billede danjo Novice
08. september 2014 - 21:45 #1
Umiddelbart kan det ikke lade sig gøre uden VBA programmering. Men til gengæld, vil man kunne lave en knap oppe i båndet, der hedder "Sagsbehandslingstid". Afhængig af din løsningsmodel, kan det laves med et fint lille vindue, hvor du indtaster sagsnummer, dato og tid fra og dato og tid til, hvorefter den beregner sagsbehandlingstiden og lægger oplysningerne om på et ark, sammen med de foregående sager.

Her vil Excel i samme omgang kunne beregne den gennemsnitlige sagsbehandlingstid, og evt. give dig oplysninger i form af diagrammer, der viser den gns. behandlingstid pr. kvt., md. eller uge.

Hvis du vil have et tilbud på en sådan løsning er du velkommen til at skrive til mig.

MVH
Dan Johansen
www.consona.dk
Avatar billede natkatten Mester
09. september 2014 - 09:31 #2
Hmm, jeg vil passe på med at sige, at det ikke kan lade sig gøre uden VBA programmering. Jeg tror nemlig godt, at det kan løses via en formel.

Men når dette er sagt, så kan der helt sikkert laves en bedre løsning i VBA.
Avatar billede danjo Novice
09. september 2014 - 11:09 #3
Der er meget der kan lade sig gøre med formler, men det kræver mange gange, at man bruger en masse mellemregningsceller, og de skal enten skjules eller sættes over på andre ark, og til sidst kan det blive meget uoverskueligt. Men nu sætter jeg også altid brugeroplevelsen meget højt :-).
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. september 2014 - 09:48 #4
Om det kan gøres bedre ned VBA skal jeg afholde mig fra at vurdere, men du kan da prøve følgende:

=(ANTAL.ARBEJDSDAGE(A1;A2;Lukkedage)-1)*($B$2-$B$1)+HVIS(UGEDAG(A2;2)>5;$B$2;MEDIAN(REST(A2;1);$B$2;$B$1))-HVIS(UGEDAG(A1;2)>5;$B$1;MEDIAN(REST(A1;1);$B$2;$B$1))

hvor:

B1 = Arbejdstid-start
B2 = Arbejdstid slut
Lukkedage = navngivet område der indeholder datoer for lukkedage.