Avatar billede vuske Seniormester
10. september 2014 - 18:41 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hente slettede filer tilbage igen

Jeg har fået slettet nogle filer (mapper) ved en fejl kan de hentes igen. Mit styresystem er Windows 8,1
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2014 - 18:47 #1
Og du har tømt papirkurven?
Avatar billede vuske Seniormester
10. september 2014 - 18:50 #2
ja den er tømt
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2014 - 19:00 #3
Lå filerne internt på harddisken, eller er det på eksternt medie?
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2014 - 19:08 #4
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2014 - 19:09 #5
Ligger de internt på harddisken vil jeg opfordre til at tage disken ud af computeren og tilgå den fra anden computer. Der sker nemlig det, at hvis man forsøger at installere recovery programmer kan/vil de kunne overskrive filerne.
Har du et recovery program installeret på pc nu, inden filerne forsvandt kan du bruge programmet uden risiko for at du sletter ydeligere.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2014 - 19:14 #6
Alternativt burde man kunne bruge Hirens boot cd og redde dem den vej. Hirens kører helt udenom harddisken.
Du skal dog have et eksternt medie du kan gemme de fundne filer på.
Hirens har disse værktøjer til formålet:

Recovery Tools
DataRescue DD 1.0 DrDD is a disk imager intended for data recovery and backup of partially corrupted storage devices, the main advantages are Range Selection and Copy Backward Direction.
DiskDigger 0.8.3.176 Undelete and recover lost photos, videos, music, documents and other formats from your hard drive, memory cards and USB flash drives.
DiskGenius 3.2 Restore deleted partition, Rebuild MBR, Rebuild partition table, Recover files, Restore formatted partition, Backup files by partition, Disk clone, Backup partition table, Create/Delete/Format Partitions etc.
IsoBuster 3.0 CD/DVD/Blu-ray and Disk Image File data recovery tool that can read and extract files, tracks and sessions from CD-i, VCD, SVCD, CD-ROM, CD-ROM XA, DVD, DVCD BD and HD DVD and other media as well as a wide variety of disk image formats, it also has retry-mechanisms for damaged CD/DVD.
Partition Find and Mount 2.31 Partition Find and Mount software is designed to find lost or deleted partitions.
PartitionRecovery 1.0 A freeware tool to recover accidentally deleted partitions.
PhotoRec 6.14b Tool to Recover File and pictures from Dos/Windows/Linux.
Recuva 1.43.623 Restore deleted files from Hard Drive, Digital Camera Memory Card, usb mp3 player etc.
Restoration 3.2.13 A tool to recover deleted files.
ShadowExplorer 0.8 Shadow Explorer allows you to browse the shadow copies created by the Windows Volume Shadow Copy Service and retrieve older versions from files you accidentally deleted or altered.
Smart Partition Recovery 3.3 Find Lost NTFS partitions and restore them back.
SoftPerfect File Recovery 1.2 Restore accidentally deleted files from hard drive, USB flash drives, CF and SD memory cards.
TestDisk 6.14b Tool to check and undelete partition from Dos/Windows/Linux.
TrID File Identifier 2.10 Alternative of UnChk and FileChk to recover filetype from the file content.
Unstoppable Copier 5.2 Allows you to copy files from disks with problems such as bad sectors, scratches or that just give errors when reading data.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2014 - 19:15 #7
Enig med #5 man kan miste data hvis de overskrives med et Recovery program, derfor må man heller ikke gendanne data til samme pertition, som de hentes fra. Og så er der jo også Recuva
http://www.filehippo.com/download_recuva
Avatar billede vuske Seniormester
10. september 2014 - 19:15 #8
Det er en bærbar computer og filerne lå på mit c-drev
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2014 - 19:25 #9
Så vil jeg ikke anbefale du bruger computeren mere, da filer let kan blive overskrevet af alt muligt du bruger computeren til.
Computeren leder nemlig efter fri plads  på harddisken i det daglige brug, og er filerne slettet kan pladsen genbruges.

Jeg havde selv valgt at tilslutte disk til anden pc og redde den vej.
Det gøres med en sata/ide adapter eller harddisk dock
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2014 - 19:26 #10
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2014 - 19:32 #11
Nu er der jo også den mulighed, at installere et Rcovery program på en anden partition - hvis du har det. Så det bliver f.eks. D:\programmer, og når det man henter fra recovery også lægges på D, overskrives intet.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2014 - 19:41 #12
#11 Kan man ikke risikere at nogle filer bliver sendt til c også?
Synes jeg har set under en installations process hvor der alligevel blev sendt enkelte filer til system32 mappen.
Nogle programmer skal have filer liggende der for at virke.
Ved dog ikke om dette er tilfældet med Recuva.
Avatar billede vuske Seniormester
10. september 2014 - 19:47 #13
Jeg har selv løst problemet - jeg lavede en systemgendannelse, og det var nok
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2014 - 19:48 #14
Jo til reg.basen, men det er da Ok. System32? det ved jeg ikke, men de slettede filer ligger vel ikke der?
Det turde jeg godt selv. Men ellers er der jo Hirens, som du har fåreslået.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2014 - 19:50 #15
Nå det var system filer. Det kunne du jo så lige have nævnt.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2014 - 19:56 #16
#13 ok.
Avatar billede vuske Seniormester
11. september 2014 - 08:30 #17
det var ikke systemfiler der var slettet, det var PowerPoint, Word og Excel der var slettet
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
11. september 2014 - 13:52 #18
Så skynd dig at hente dette program som er beregnet til lige præcis sådan nogle tilfælde.

https://www.piriform.com/recuva

Når du har installeret programmet skal du følge disse trin.

Åbn programmet.

Husk at sætte flueben ved "Aktiver dyb scanning", vælg den mappe som filerne lå i og de filtyper du har slettet ved et uheld.

Start scanningen og vent indtil den er færdig.

Og til slut skal du gendanne de filer den fandt på et usb stik eller en ekstern harddisk.

Håber det hjælper.
Avatar billede MADOlsen Forsker
11. september 2014 - 14:04 #19
@MadsHaupt: Jeg har været efter dig før, og nu er jeg det så lige igen: Læs nu lige en tråd igennem, inden du begynder at smide om dig med kommentarer! Spørgeren HAR fået løst problemet!
Avatar billede vuske Seniormester
11. september 2014 - 14:04 #20
Jeg har fået mine filer tilbage igen, som jeg skrev, hvis der er nogle der mener at de har løst min opgave og fortjent mine point så kom med et svar
Avatar billede 220661 Ekspert
11. september 2014 - 17:17 #21
Du har jo selv løst problemet ved at systemgendanne.
Så jeg vil ikke lægge beslag på nogle point.
Avatar billede vuske Seniormester
14. december 2014 - 10:45 #22
jeg ta'r dem