Avatar billede Rohde87 Nybegynder
11. september 2014 - 13:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

"Fryser"

Hej i mange kloge hoveder :)

Jeg har en computer, som jeg har samlet sammen, og har haft den i 2-3 år nu. Men den er begyndt sådan underligt at "fryse", CPU forbruget sætter den op på 90 %, og den burger stort set alle 16 gb ram. Det kommer for det meste hvis jeg kopiere et eller andet fra min computer over på en usb. Jeg kan godt åbne "Denne computer", og oppe, men så snart det er et spil eller film eller noget, så gør den bare ingen ting.

Der går normalt en 5 min, før den så reagere igen.

Jeg har lige formateret den, med helt nyt windows. Så vil hører om det kan være noget hardware som er problemet? ny cpu? nye ram? ny harddisk?

På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2014 - 15:02 #1
har du haft den åbnet og renset - specielt grafikkort, ram, cpu-blæser samler støv, og varme er ikke godt selvom man fryser ;)
Avatar billede Rohde87 Nybegynder
11. september 2014 - 15:09 #2
Ja, det er nok kun ca. 1 måned siden, den er blevet gjort ren. Varmen fra blæserne er ikke ret varm, så tror ikke det er fordi computeren bliver for varm.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2014 - 15:28 #3
Er det indbygget grafikkort? Hvis du har sat grafikkort i, så prøv lige en test på det indbyggede (husk drivere). Bare for at se, om fejlen ligger i grafikken (lettest at teste).
Avatar billede Rohde87 Nybegynder
11. september 2014 - 15:41 #4
Der er et indbygget grafikkort, men har også sat mit eget i, men kan ikke forstille mig det er grafikkortet, der er ingen problemer i spil. Det er faktisk kun når jeg kopiere noget, eller har en masse ting åben på engang, så derfor tænker jeg der er ram eller cpu.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2014 - 16:17 #5
Ok. Prøv at gå ned på 8gb ram, og test. Er det også dumt, så skift ram med dem, der er udtaget. Test så igen.
Kører begge setup ringe, ville næste ting at teste være harddisk. Der er testtools til læs/skriv, der løber alle sektorer igennem. Det kan være, at et område er i ringe forfatning.
Avatar billede Rohde87 Nybegynder
11. september 2014 - 16:21 #6
Tak, det prøver jeg.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2014 - 16:37 #7
disktjek via kommandoprompt:
chkdsk /r /x
derefter evt fx http://www.filecluster.com/downloads/ATTO-Disk-Benchmark.html
Avatar billede Rohde87 Nybegynder
25. november 2014 - 07:52 #8
...