Avatar billede GFB123 Nybegynder
11. september 2014 - 20:19 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af firma?

Kan jeg oprette en hjemmeside hvor jeg kan sælge ting uden at have et firma eller have et cvr nr. Og være moms registreret?

Håber i kan hjælpe
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. september 2014 - 21:42 #1
Jeg er bestemt ikke ekspert på området, så måske husker jeg fejl...

Jeg mindes dog:
Du kan tjene 60K pr år mener jeg, uden at du skal have CVR.
Og det indmelder du så som B-Indkomst.

Alternativt spørg på amino.dk, der sidder mange iværksættere, så jeg er sikker på der er eksperter på netop dette område.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. september 2014 - 23:23 #2
Du må have en omsætning på op til 50.000 kr om året før der skal moms registreres. Men der skal naturligvis føres en form for regnskab og betales skat af fortjeneste.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. september 2014 - 08:26 #3
hvis du vil have andre en din familie som kunder, så skal der på hjemmesiden fremgå kontaktoplysninger (navn, adresse, tlf osv).
Der er ingen (håber jeg) der køber fra sider uden kontaktoplysninger.
Avatar billede Rosenborg Praktikant
12. september 2014 - 20:21 #4
Hej GFB123.

1. Du skal først moms registrere din virksomhed når du når op på 50000kr på et år.

2. Selv om du ikke er momsregistreret, så skal der stadig betales skat af pengene.

Så svaret er ret simpelt, du kan sagtens oprette en hjemmeside og sælge lige hvad du vil indenfor lovens rammer uden at være momsregistreret :)

Hav en god aften.
Avatar billede GFB123 Nybegynder
12. september 2014 - 20:29 #5
Hvordan skal jeg registrere mig hvis jeg er umyndig. Og hvad skal man gøre (en guide) for at kunne starte det op. Uden  at have registreret et firma.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. september 2014 - 20:36 #6
hvis du vil have et firma, der kan skrive under på noget (fx køb af varer), så skal der være en myndig person i firmaet til det.
Som umyndig (over 15 under 18) må du købe og sælge kontant - og ikke andet. afbetaling, afdrag, kredit er udelukket.
Under 15 må du intet (dine forældre hæfter for evt handler - også slik hos købmanden).
Avatar billede GFB123 Nybegynder
12. september 2014 - 20:45 #7
Har du en guide til det. Hvordan jeg gør?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. september 2014 - 21:06 #8
1 få en kunde, og aftal hvad kunden vil have.
2 hvis du ikke har penge, så må kunde betale dig forud (allerede g'er er kunderne væk)
3 køb varer kontant, og lever til kunde
Husk, at hvis du handler i dit navn hos din leverandør, så er det dig, der hænger på reklamationer fra kunde hvis/når der er en defekt vare. Hvis du køber i kundens navn, så skal kunden jo have den faktura for at kunne reklamere ved defekt, og så kan du næppe lægge 10% fortjeneste på.

Så det er en dødssejler - glem det med at blive rig i en fart.
Avatar billede GFB123 Nybegynder
12. september 2014 - 21:19 #9
Hvordan starter jeg mit. "Firma" op. Altså med B-indkost og så videre? Hvordan gør jeg det
Avatar billede claes57 Ekspert
12. september 2014 - 21:48 #10
Et regneark.
En kolonne med dato, en med ting (fx køb disk til Peter), en med beløb. Hvis det er noget du betaler, så sæt minus foran, får du penge, så positivt tal.
Tæl sammen for alle beløb i et år. Er sum negativ, så har du tabt penge - bare dumt. Er det positivt, så skal beløbet noteres under b-indkomst på selvangivelsen.
Og så start med at finde kunder.

En lettere vej er at aftale fx en pc med en kunde. Du finder dele, men lader kunde købe dem hjem. Og du tager så fx 250kr for at samle maskinen. Evt Windows og drivere og andet programel er 250kr ekstra. Så vil dit regneark kun indeholde dato, pc til Peter, 500kr
Og der vil altid være tjent penge.
Avatar billede GFB123 Nybegynder
13. september 2014 - 08:16 #11
Mange tak Claes. Nu mangler jeg kun at vide hvordan jeg kommer igang. Hvordan registrerer jeg B indkost og er der andet jeg skal gøre får at kunne starte med at sælge på lovlig vis
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2014 - 08:32 #12
Du holder regnskab i excel. Lav fx et ark for hvert kalenderår (pga skat).
Når du så laver selvangivelsen, så opgiver du hele indtægten minus evt udgifter i feltet til b-skat. Og det er det hele. Du får så enten indregnet skat i næste års forskudsskat, eller nogle girokort til betaling.
Hvis du fra start sætter 40% af din indtjening på en bankkonti! så har du nok til at betale skatten. Er der lidt for meget på kontoen, så kald det feriepenge, og fyr dem af på noget godt.
Avatar billede GFB123 Nybegynder
13. september 2014 - 10:45 #13
Så jeg kan bare sætte en hjemmeside op og begynde at sælge? Bare jeg holder regnskab og sørger for at opgive det til B skat hvert år? Hvordan tjekker de så om man er myndig
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2014 - 11:04 #14
Så længe du er over 14 og kun handler kontant og for rimelige beløb, så er det ok. Men typisk skal du jo have en konto og et kontantkort i bank, så du kan sende penge ved bestilling af varer og ydelser, og til at modtage betaling.
I dit regnskab kan du også sætte drift af hjemmesiden ind som udgift. Dvs hvad du betaler til udbyder.
Om du får nogle kunder når du ikke er myndig er så en anden sag.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. september 2014 - 11:07 #15
Og lidt ud over hvad du spørger om: kan du overhovedet lave "hjemmesider", på de måder, der forventes i dag? Find ud af det, ved at lave frivilligt arbejde for fx foreninger, og få dem bedømt her på eksperten.dk - i nye spørgsmål, naturligvis.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. september 2014 - 11:09 #16
Nå, ok, nu skal jeg da lige læse hvad du skriver. Det handler ikke om hjemmesider, men om en hjemmeside til salg af noget. Jeg trækker min foregående kommentar tilbage ;)
Avatar billede GFB123 Nybegynder
13. september 2014 - 12:16 #17
Det jeg mener er at skal man ikke skreve til nogle at man begynder at sælge. Eller hvad. Og hvordan gør jeg med B inkomst. Og ja jeg kan godt lave hjemmesider
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2014 - 13:15 #18
Det skal ikke meldes nogen steder bare du er under 50000kr pr år. Så er det hobbyvirksomhed.
B-skat: når du udfylder selvangivelse om foråret, så skriver du indtægten ind i det felt, der står b-indkomst ved. Resten klarer skat selv.
Bare husk at notere alle køb og salg med dato, beløb og kunde - skat kan nemlig finde på at spørge efter disse data ved deres kontroller. Så alle fakturaer på køb skal gemmes, og du skal have styr på en oversigt over salg - derfor regnearket.
Avatar billede GFB123 Nybegynder
13. september 2014 - 15:43 #19
Hvordan tjekker de så om man er myndig?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2014 - 15:49 #20
bank-konto - skatteopgørelse - der er dit cpr-nummer.
Dine kunder har så manglende cvr-nummer som advarsel, og der, hvor du evt køber varer, så sker det typisk med dit kontant-kort, og uden cvr-nummer.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2014 - 15:51 #21
Du skal i øvrigt huske at få det aftalt med forældre/værge - da det typisk er dem, der laver selvangivelsen, og kan risikere at hæfte for garanti-reparationer.
Avatar billede GFB123 Nybegynder
13. september 2014 - 15:51 #22
Hvor gammel skal man være for at gøre det? Skal man være myndig
Avatar billede GFB123 Nybegynder
13. september 2014 - 15:53 #23
Hvordan skal man logge ind på skat.dk? Med erhverv eller som borger? Når man skal opgive sin B-indkomst
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2014 - 16:02 #24
er du under 15, så må du slet ikke købe varer udover indkøb for familien. Rent faktisk skal 14-årige konfirmander med mange kontanter også afvises i butikker hvis de ikke ledsages af voksen.
Du logger ind med nemid (det ved jeg ikke, om du kan få) som borger og har tilgang til selvangivelsen. Men jeg ved ikke om den er spærret for umyndige.
Avatar billede GFB123 Nybegynder
13. september 2014 - 16:07 #25
Må man sælge ting som fx hjemmesider hvis man er 16? Eller skal man stadig være myndig? Hvad hvis selvangivelsen ikke er spærret. Må man så eller skal man stadig være over 18?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2014 - 16:30 #26
Du kan bare sælge hjemmeside design/opsætning alt det du vil. Men selvangivelsen er altså et juridisk dokument som værge skal skrive under på / acceptere med nemid. Så er du under 18, så skal du have hjælp til den del af forældre/værge.
Dropper du at få det clearet med forældre/værge, og dermed ikke indberetter det til skat, så er det sort arbejde, og strafbart. Det er en meget dum måde at starte på.
Avatar billede GFB123 Nybegynder
13. september 2014 - 16:32 #27
Okay. Tak for hjælpen claes57. Giv et svar
Avatar billede GFB123 Nybegynder
13. september 2014 - 16:36 #28
Faktisk lige et sidste spørgsmål. Er det 1 gang om året man skal oplyse B indkost?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2014 - 16:40 #29
Der indberettes skat en gang årligt - der er en deadline 30. apr i efterfølgende år. Dvs indtægt i 2014 skal indberettes senest 30. apr 2015.
Hvis du var et firma (moms og det hele) så er deadline 30. juni. Og selvangivelsen lidt mere kompliceret.