Avatar billede mik28 Seniormester
13. september 2014 - 20:03 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

NUC vil ikke boote

Hej Eksperter

Jeg har anskaffet mig en NUC (Intel NUC D54250WYK2 - Barebone) som jeg gerne vil kører Ubuntu på. Jeg er kommet til at jeg kan instalere Ubuntu på maskinen, men når jeg så forsøger at boote den så får jeg at vide at den ikke kan finde en bootfil. Hvad er der galt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. september 2014 - 20:19 #1
Du vi boote fra en Ubuntu installation på en USB-pind? Er USB sat til boot i BIOS?
Avatar billede mik28 Seniormester
13. september 2014 - 20:24 #2
Nej. Jeg har installeret Ubuntu på harddisken. Når jeg forsøger at boote får jeg at vide at maskinen ikke kan finde en bootfil
Avatar billede mik28 Seniormester
13. september 2014 - 20:27 #3
"No bootfile name received"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. september 2014 - 20:27 #4
Forklar lidt mere. Hvilken harddisk? Hvordan installeret på harddisken?
Avatar billede mik28 Seniormester
13. september 2014 - 20:44 #5
Harddisken er en Samsung 840 EVO mSATA SSD - 250GB. Linux Ubuntu er installeret fra en USB-nøgle som sådan uden problemer, sådan at forstå at jeg endte med at få beskeden at Linux var installeret og jeg skulle fjerne USB-nøglen og reboote maskinen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. september 2014 - 20:47 #6
Super. Så har du gjort hvad du skulle gøre. Jeg har selv haft samme omgang med sådan en NUC - og den kører stadig, kan jeg se. 155 dage siden sidste ... hmm ... strømafbrydelse, eller hvad det nu var.

Igen, BIOS? Kan den boote fra din harddisk?
Avatar billede mik28 Seniormester
13. september 2014 - 20:55 #7
Når jeg kigger i BIOS står min harddisk som første bootenhed, men det virker som om den forsøger at boote fra netværk. Altså må svaret være nej
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. september 2014 - 21:46 #8
Øv. Det siger mig ikke lige noget. Du kunne installere Ubuntu een gang til ... men det gør nok ingen forskel.

Kan du huske nogle af de valg, du tog, fx mht Grub-loader, partitioner. (og jeg kan altså ikke lige huske hvad den spørge om)
Avatar billede mik28 Seniormester
13. september 2014 - 22:18 #9
Jeg lod den selv afgøre hvordan partitionerne skulle se ud og den skulle anvende hele disken
Avatar billede mik28 Seniormester
13. september 2014 - 22:59 #10
Har prøvet at installere det igen og det virkede. Jeg ønsker mig dog en grafisk brugerflade og jeg fik ingen mulighed for at vælge en.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. september 2014 - 23:58 #11
Hvilken Ubuntu version? Server?
Avatar billede mik28 Seniormester
14. september 2014 - 12:33 #12
Jeg skal bruge NUC'en som server, men det ville være rart at have en GUI til at adm brugere og programmer. Måske griber jeg det forkert an. Måske er SUSE vejen frem. Det har jeg brugt før. Tak for hjælpen :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. september 2014 - 13:04 #13
I mine øjne skal en server ikke slæbe rundt på en GUI. Men ellers kan du bare installere en almindelig Ubuntu, og tilføje se server programmer du har brug for.

Der er selvfølgelig flere måder at gøre det på. Ja, det er nemt at klikke sig frem i en GUI, men man glemmer ofte historikken.

Med kommandolinie, og ændringer i tekstfiler/konfigurationsfiler kan man nemmere skrive en kommentar hvornår, hvem, hvorfor ændringen blev lavet. Man kan tage backup af gamle filer, ja, man kan sågar lad dem indgå i versionsstyring. Jeg vover påstanden: det er den professionelle måde at gøre det på. ;)
Avatar billede mik28 Seniormester
14. september 2014 - 19:43 #14
Du har i princippet helt ret. Jeg forsøger mig med SUSE. Tak for hjælpen
Avatar billede mik28 Seniormester
14. september 2014 - 20:58 #15
Mine nosser er snart så lange at jeg trækker dem hen af gulvet. Nu bliver jeg mødt med grub> når jeg forsøger at installere SUSE. Det er ikke nok at kopiere .iso filen over på en usb-enhed right. Jeg skal bruge f.x  LiLi Usbcreator
Avatar billede mik28 Seniormester
15. september 2014 - 13:02 #16
Jeg går ikke ud fra du vil have points ud fra dit dit alias. Jeg har fået svar på mit spørgsmål og lukker derfor