Avatar billede Steen Seniormester
14. september 2014 - 15:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til beregning af modstand

Jeg har en 12 volt / 12Watt 1A transformer hvor der skal tilkobles -  3 stk.  3W /  700mA  /  DC3.2 ~3.8V  LED  på
- hvor stor er den modstand jeg skal bruge for at LED dioderne ikke for  meget spænding ?

Steen
Avatar billede richardjensen Seniormester
14. september 2014 - 16:13 #1
<Jeg har en 12 volt / 12Watt 1A transformer hvor der skal tilkobles -  3 stk.  3W /700mA  /  DC3.2 ~3.8V  LED  på>

Hvis du skal bruge 3x 700mA (altså 2,1 A) kan din trafo ikke klare det,da den jo kun er beregnet til 1 A.
MEN - din trafo giver jo vekselstrøm (AC) og LED's skal have jævnstrøm (DC).
Hvis det,du kalder transformer, har indbygget ensretter så den afgiver DC,skal du bruge en formodstand,som du kan beregne værdien af med ohms lov:V=R*I og hvis vi vælger 3,5 volt til LED's skal spændingsfaldet over modstanden være 12-3,5v =8,5 v.
Altså skal modstanden være ca 12.5 ohm.
Der vil så afsættes knap 9 W i modstanden, og du må vælge en modstand, spm kan klare det uden uden at brænde af.
Avatar billede Steen Seniormester
14. september 2014 - 19:02 #2
Jeg bruger allerede 12 volt(DC)/12Watt 1A transformer til 4 LED, men det går for meget ud over lysstyrken, at de ikke får "føde" nok.

Jeg har indsat et link i denne besked, som viser hvilken løsning jeg bruger i dag, men som ikke giver max. lys.

Derudover er der model no.1 og no.2 jeg jeg havde forestillet mig, at det skulle laves, uden dog at vide om det er muligt.

Link til billede
http://gupl.dk/714249/
Avatar billede richardjensen Seniormester
14. september 2014 - 19:46 #3
Jeg vil gerne vide, hvad I begge forstår ved en LED.
En LED opfattes normalt som en lysdiode,- som typisk skal have  en spænding på ca. 1.2 v  og trækker ca. 20 mA.
Avatar billede Steen Seniormester
14. september 2014 - 20:40 #4
Avatar billede Antlars Novice
14. september 2014 - 21:00 #5
Hvis du skal have fuldt lys på pærerne, skal du bruge løsning 2 (parallelforbindelse), men det kan din transformator (omformer) ikke klare, da der vil blive et forbrug på 2,1 Amp.
Avatar billede Steen Seniormester
14. september 2014 - 21:14 #6
Håber der er plads til min uvidenhed, men kan denne bruges selv om den er på 24W ?
Ved ikke om http://gupl.dk/714252/

Ved ikke om den kan bruger, evt med flere paralle forbindelser
Avatar billede Antlars Novice
15. september 2014 - 09:31 #7
Hvis den er på 12V DC, så kan den bruges til 2 pærer.
2 pærer= 6W
2 gange formodstand= 18W
= 24W

Så kan du jo bruge din 1. omformer(12W) til den sidste pære + formodstand.

Hvis du bygger det op, så husk at formodstandene bliver rimeligt varme.(De omdanner 27W til varme).
Avatar billede Steen Seniormester
15. september 2014 - 19:51 #8
Antlars smid et svar og der er point
Avatar billede Antlars Novice
15. september 2014 - 20:13 #9
Kan du ikke nøjes med halvdelen? -Det er jo egentlig bare en viderebygning på #1. Han var den første med korrekt svar.