Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
14. september 2014 - 23:50 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvilken sikkerheds-"pakke" skal man vælge til en helt ny, ubrugt pc med Win 8.1?

Hejsa,

Jeg har netop købt en alm. bærbar med Win 8.1 præinstalleret og ellers intet andet installeret. Hvilke gratis(!) sikkerhedsprogrammer kan I anbefale, at jeg installerer, så jeg er sikret mod virus, malware og hvad man ellers kan blive angrebet af, og kan sikre sig imod?

På min gamle pc med Win Vista har jeg installeret følgende programmer:
-Sunbelt Personal Firewall (Windows Firewall deaktiveret)
-Ad-Aware
-Windows Defender

Tidligere har jeg vist nok brugt Avaste.

Med ovenstående programmer har jeg på 5 år haft ét alvorligt virus (eller hvad det nu var) angreb, som lagde min pc ned, men ellers er jeg sluppet nogenlunde.

Jeg ser frem til at høre jeres anbefalinger.

Mvh.
Avatar billede kurtba Ekspert
15. september 2014 - 00:46 #1
Windows defender er jo indbygget i win 8, så når du tidligere har været tilfreds med den, så kan du jo bare fortsætte.
Jeg bruger den selv som eneste beskyttelse. Ingen ekstra firewall (er jo indbygget i router).
Bruger så Malwarebytes i den gratis udgave til at lave en scanning engang i mellem, men den er ikke aktiv til daglig.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2014 - 09:58 #2
og evt også adblock plus i browseren, så man ikke kommer til at klikke på noget mod sin vilje.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2014 - 18:09 #3
Microsoft anbefaler at man bruger et andet antivirus på sin computer med Windows.

"Microsoft has admitted Windows users should install antivirus above and beyond its own Security Essentials, describing its protection as merely a "baseline" that will "always be on the bottom" of antivirus software rankings."

http://www.pcpro.co.uk/news/security/384394/microsoft-security-essentials-is-designed-to-be-bottom-of-the-antivirus-rankings

#1 Defender i Windows 8 er ikke det samme som Defender i Vista !
http://da.wikipedia.org/wiki/Windows_Defender

Med ovenstående programmer har jeg på 5 år haft ét alvorligt virus (eller hvad det nu var) angreb, som lagde min pc ned, men ellers er jeg sluppet nogenlunde.

Flot, problemet er bare at et gratis antivirus ikke registrere alt. Hvilket fremgår af deres hjemmeside.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2014 - 18:24 #4
købte viruskontroller registrerer heller ikke alt - det vil altid være timer bagud i forhold til virus fremkomst. De gratis er så typisk op til et døgn bagud. De gratis opdateres typisk når du starter pc, og så ikke mere får næste døgn.

De bedste gratis er fx
http://www.avira.com/en/avira-free-antivirus
http://www.avast.com/index

I win8 og 8.1 hedder det Defender, og er lagt ind fra start - men det er det samme som security essentials i vista/7. Det er microsoft, der fucker op i navne - men sådan er det. Det er defender og SE fra den gamle der er samlet i et produkt.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2014 - 19:31 #5
købte viruskontroller registrerer heller ikke alt - det vil altid være timer bagud i forhold til virus fremkomst.

Jeg har aldrig anbefalet antivirus, da det er for gammelt et system. Jeg har altid anbefalet et Internet Security program.

Cert.dk har for længe siden gjort opmærksom på at et antivirus ikke giver nok beskyttelse.

"Der kommer så meget malware på internettet, at den traditionelle antivirus ikke yder tilstrækkelig beskyttelse"
https://www.cert.dk/artikler/artikler/CW04022011.shtml

I win8 og 8.1 hedder det Defender, og er lagt ind fra start - men det er det samme som security essentials i vista/7. Det er microsoft, der fucker op i navne - men sådan er det. Det er defender og SE fra den gamle der er samlet i et produkt.

Det fortæller det link jeg har lagt ind jo også.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2014 - 20:03 #6
Hvordan skelnes mellem antivirus (de moderne) og internet Security? Som sælger af et produkt kan de vel kalde det, hvad de vil, eller har du en lov, der forhindre antivirus-programmer i at blive kaldt internet security software?
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2014 - 05:29 #7
#6 du blander æbler og pærer sammen.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2014 - 06:05 #8
"Hvordan skelnes mellem antivirus (de moderne) og internet Security"

Der er HIPS i et Internet Security og en firewall der i modsætning til Microsoft firewall kontrolere URL på de forskellige hjemmesider.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2014 - 17:17 #9
Lidt info om HIPS fra Kaspersky.
http://www.kaspersky.com/images/Kaspersky_Lab_Whitepaper_HIPS_ENG.pdf

HIPS effectively combats:
New threats before antivirus databases are updated.

Malwarebytes.
https://blog.malwarebytes.org/intelligence/2013/05/whatiships/

HIPS respond to certain changes that other software wants to make on your system. For example any HIPS will keep an eye on the registry key : HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
and others like that, from where programs are started automatically when Windows boots up.

HIPS forhinder at malware sætter sig på boot, så computeren ikke kan starte op ! Mon ikke mange af dem der får Ukash virus kunne bruge dette system !

HIPS findes ikke i et antivirusprogram.
Avatar billede hkandersen Praktikant
19. september 2014 - 21:53 #10
Mit forslag:
Jeg har haft noget at det bedste (og tungeste) antivirus-program (Norton Endpoint) installeret, men det tog virkelig kraft fra mine pc.
Bruger nu i stedet: Avast (som kører hele tiden. Scanner "light" ved hver opstart, og fuld scanning 1 gang om ugen). Desuden bruger jeg Advanced System Care fra Iobit (som jeg bruger efter behov til "oprydning", hvis jeg synes pc'en bliver sløv/"mærkelig"). Endelig kører jeg engang imellem (hver 2-3 måned) Crap-cleaner. Jeg har få gange (over de sidste 10 år) haft meget mærkelig opførsel af min pc, hvor jeg var sikker på at den virkelig var "besat". Hver gang har en stor "oprydning" med disse 3 programmer fået den i tip-top form igen. Alle 3 programmer bruger jeg i gratis-versionen.
PS. Jeg er ikke pc-nørd, så de programmer jeg har valgt at bruge, er nogle som jeg synes er nemme at bruge.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2014 - 08:57 #11
Jeg har haft noget at det bedste (og tungeste) antivirus-program (Norton Endpoint) installeret, men det tog virkelig kraft fra mine pc.

Et Endpoint antivirusprogram er normalt ikke noget, man bruger på en almindelig privat computer, men på en Workstation eller server.

Fra Synmatec : Client Workstations and Servers System Requirements.
http://www.symantec.com/endpoint-protection/system-requirements
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2014 - 09:06 #12
PS. Jeg er ikke pc-nørd, så de programmer jeg har valgt at bruge, er nogle som jeg synes er nemme at bruge.

Vi prøver med et blled.
http://i.imgur.com/0CBQrdO.png
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2014 - 09:36 #13
Du / i, får lige et tips mere.

"En keylogger er et stykke software, der registrerer alt input fra tastaturet. Det bruges til at spionere mod den bruger, hvis computer er inficeret med virusen, oftest med henblik på at stjæle passwords, kontonumre og andre følsomme oplysninger, når brugeren handler eller ordner bankforretninger via nettet."

http://da.wikipedia.org/wiki/Keylogger
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
26. september 2014 - 23:40 #14
Tak for alle de mange kommentarer og svar. Ved ikke, om jeg er blevet meget klogere. Er nok bare blevet bekræftet i, at computersikkerhed er en jungle af software og meninger. Ikke så underligt, at det går galt så mange gange...

Jeg giver point til hkandersen, der har givet et svar, og forsøger også at give point til nogle af de bedste kommentarer (hvis jeg kan finde ud af det...)
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
26. september 2014 - 23:54 #15
Hejsa igen,

Jeg vil gerne give points til #1, 2, 3, 4, 5, 9 og 13. Så vidt jeg kan se, så kræver det, at I sender et svar i tråden her, som jeg så kan accceptere.

Jeg afventer :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2014 - 08:59 #16
"Er nok bare blevet bekræftet i, at computersikkerhed er en jungle af software og meninger. Ikke så underligt, at det går galt så mange gange..."

Man kan lære at færdes i en jungle ;-)
Du har givet hkandersen alle pointene. Jeg jeg springer over ;-)
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
27. september 2014 - 22:48 #17
Ingen grund til at springe over! Ja, jeg har givet hkandersen 30 points, men jeg har flere, hvor de kommer fra! :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2014 - 09:59 #18
Så må du oprette en ny ( pointtråd ) tråd. Vi kan ikke klikke på "Svar" når alle pointene er givet til hkandersen.
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
07. oktober 2014 - 21:55 #19
pixxel >> Jeg har netop oprettet et spørgsmål, så du kan høste 30 points.
Avatar billede kurtba Ekspert
07. oktober 2014 - 22:04 #20
Til orientering skal jeg ikke have point. Samler ikke på dem.