Avatar billede lisc Juniormester
15. september 2014 - 13:03 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Printe en pdf til en bog

Hej.
Hvordan konverterer jeg en A5 pdf (eller word) til en bog som jeg kan printe ud på dobbelt sidet A4 papir, så siderne kan foldes som en bog? Det drejer sig om 161 sider, så jeg vil helst ikke skulle rykke rundt i siderne manuelt :0) Jeg har MS Word 2010, Adobe Acrobat Pro og InDesign CS6 til rådighed.

Vh
Lisbeth
15. september 2014 - 13:10 #1
Hvilket format er dokumentet i nu?

Ville helt klart vælge InDesign, men det nuværende format kan sætte begrænsninger.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2014 - 13:12 #2
ved print fra adobe reader (pdf) kan du først vælge at printe alle ulige sider - så tager du papirstakken, vender den en omgang og sætter i printeren igen (dobbelttjek lige, at bagsiden af side 1 nu er øverst) - og udskriv så alle lige sider.
Du skal huske lige at klikke af i 'tilpas udskrift til papirformat'
Avatar billede lisc Juniormester
15. september 2014 - 13:32 #3
Hmm, ja det er godt nok, hvis jeg printer en A4 side til et A4 ark, men hvad hvis det er 2 A5 sider på hver side af et A4 ark?
15. september 2014 - 14:07 #4
Som tidligere nævnt er der flere muligheder - afhængig af formatet. MEN det forudsætter at du besvarer de spørgsmål, vi måtte have, for at finde den optimale løsning.
Avatar billede lisc Juniormester
15. september 2014 - 14:19 #5
Undskyld, jeg overså dit indput til tråden øverst oppe.
Format nu er pdf og jeg har også word versionen.
15. september 2014 - 14:48 #6
I word vælges fanen Sidelayout
Klik på ikont i nederste højre hjørne i gruppen Sideopsætning, for at åbne dialogboksen Sideopsætning.
På fanen Margener vælges i feltet Flere sider: 1-falset højformat
Indtast herefter margener: Øverst, bund, Indvendig og udvendig
Klik OK

Word justerer automatisk, så dit dokument vil teoretisk være på 164 sider (deleligt med 4)

Det bedste resultat ville du sandsynligvis have fåetved at vælge dette INDEN du begyndte at indtaste dokummentet. Det kan godt drille lidt at få det til at stå optimalt på siderne - især hvis der er mange illustrationer, tabeller, fodnoter m.m.m.

Jeg vil foreslå at du afprøver funktionen med et nyt dokument, for at få styr på, hvordan det fungerer, inden du eksperimanterer med det færdige dokument.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
15. september 2014 - 23:17 #7
Hvis alt andet mislykkes, og du må bruge slavemetoden:

Split pdf dokumentet til enkeltsider i Acrobat Pro.
Indsæt hver side enkeltvis i denne skabelon
http://finnrasmus.dk/164_sider.indd

Det vil være oplagt at placere de tre blanke sider som 2, 163 og 164 så omslaget kun har tryk på forsiden.
Siderne i skabelonen er nummereret. Hvis siderne i pdf filen er nummereret fortløbende, må det dækkes ved at mindske billedfelternes højde.

Så kan du printe fra InDesign med opsætning som beskrevet i #2
Avatar billede lisc Juniormester
16. september 2014 - 08:34 #8
Ok, erikjuul, så har jeg sat et nyt dokument op som du beskrev og har kopieret min tekst ind (det virkede bedre end at konvertere det eksisterende dokument). Word lagde dog ikke de 3 sider til og det ligner grangiveligt det samme dokument som før. Kikkede på sideopsætning igen, og så at den er hoppet over til stående retning i stedet for liggende, og det vil den ikke lade mig ændre på....

FinnRasmussen: Tak for din skabelon. Vil lige gemme den manuelle metode til sidste udvej ;0)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
16. september 2014 - 09:13 #9
164 sider giver 41 falsede A4 ark. Når de lægges sammen, vil der ske en forskydning, så det er nødvendigt at skære kanten.
Forskydningen vil rykke siderne længere og længere ud mod kanten, så yderste margen på midtersiderne bliver for lille.
Løses ved at flytte siderne sammen i ryggen. Yderste 10 ark ingen forskydning. Næste 10 ark, hver side 1 mm nærmere ryggen, næste 10 ark 2 mm osv. Nemt i InDesign.
Det er en ordentlig mundfuld.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
16. september 2014 - 09:21 #10
Hvis man vælger ikke at skære kanten, skal siderne ikke rykkes.
Avatar billede lisc Juniormester
16. september 2014 - 09:31 #11
Lyder kompliceret... Hvorfor dælen har Adobe Acrobat ikke bare en indstilling der hedder convert to booklet og så flytter den selv siderne hen i den rigtige rækkefølge? Programmeringsteknisk burde det da ikke være så pokkers svært. Så kunne den komme med en fejlmelding, hvis der ikke var margen nok.

:0/
Avatar billede lisc Juniormester
16. september 2014 - 09:48 #12
Tror minsanten jeg har løst problemet!!
Acrobat kan jo. I forbindelse med udskriften kan man sætte den op til booklet og så flytter den siderne så de passer med at siderne foldes og lægges sammen. MEN idet jeg ville skære A4 siderne over og sætte A5 siderne sammen med en spiralryg, så skal de faktisk printes som Multiple i stedet. I sidste ende var det FinnRasmussens beskrivelse af forskydningen der gjorde mig opmærksom på hvad der var galt, så Flemming, hvis du skriver et svar så giver jeg dig point.

Også stor tak til Erik Juul, jeg har lært noget nyt! :0)
16. september 2014 - 10:03 #13
Word tilføjer automatisk et antal sider, så det bliver deleligt med 4. Det sker først i forbindelse med udskriften, så du ser dem ikke som en del af dokumentet.

At sideorienteringen er stående er helt korrekt. Det er jo den enkelte A5-side, der er tale om. At det udskrives som liggende A4, håndterer Word for dig med de nævnte indstillinger.

Så alt lyder som om, det har været helt perfekt. Du manglede bare at udskrive dokumentet, for at se resultatet.

At du har haft problemer med at konvertere dit oprindelige dokument, er ikke overraskende. Det er ikke en af Word's mange stærke sider, at ændre formateringen af et stort dokument. I særdeleshed ikke hvis der er mange elementer indsat.
Avatar billede lisc Juniormester
16. september 2014 - 10:16 #14
Ok, så prøver jeg altså lige at printe word dokumentet...
Avatar billede lisc Juniormester
16. september 2014 - 10:22 #15
Hvor meget skal jeg så ændre i udskriftsindstillingen?
Skal jeg der sætte det op til to sidet, A5 til A4 output, dobbeltsidet og så videre? Eller sørger Word selv for de rigtige indstillinger?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
16. september 2014 - 10:43 #16
Giv point til erikjuul, hans løsning kommer tættest på det, du har brug for.
Venlig hilsen
Avatar billede lisc Juniormester
16. september 2014 - 11:53 #17
Ok :0)
17. september 2014 - 07:49 #18
Det eneste du skal ændre i udskriftsindstillingerne er, at du skal vælge dobbeltsidet udskrivning.
Avatar billede lisc Juniormester
17. september 2014 - 11:36 #19
Nope - det virker ikke.
Den udskriver det stående, uanset om jeg i printerindstillinger ændrer det til landskape eller ej.

Finn... jeg har stadig din løsning som sidste udvej. Det er en super skabelon du har lavet ;0)
17. september 2014 - 18:10 #20
Hvilken printer udskriver du på? - er printerdriveren den korrekte og opdaterede?
17. september 2014 - 18:19 #21
Du skal ikke ændre til Liggende udskrift! - Husk på at formatet er A5, og det er derfor stående, der skal være valgt.

Har så sent som i dag lavet en 8-sidet A5-folder efter denne fremgangsmåde, og udskrevet - endda på en Lexmark-printer  - og det eneste der manglede da det kom ud af printeren var at folde;-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. september 2014 - 18:49 #22
Skabelonen er oprettet, fordi jeg troede, at det skulle printes som et hæfte, hvor de falsede sider lægges ind i hinanden. Derfor virker sidernes indbyrdes placering "rodet".
Avatar billede lisc Juniormester
18. september 2014 - 08:07 #23
@erikjuul, måske har det noget med vores printeropsætning at gøre. Hvos vi  "bare" printer fra et program, så er der en masse default styringer som træder i kraft, så som s/h udskrift, dobbeltsidet o.l.

@FinnRasmussen, jeg synes din skabelon er super. Det var bare mig der troede at hvis jeg skærer A4 siderne over så ville det blive anderledes end at folde dem, men det gør det jo slet ikke fordi jeg printer på begge sider. Er det en automatiseret funktion, at InDesign kan dele sidenummerering op på denne måde, eller har du lavet det manuelt?

Jeg vil nu prøve at lave et test dokument, og printe det fra word. Hvis det heller ikke virker, så bruger jeg InDesign versionen.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
18. september 2014 - 08:41 #24
Hvis InDesign har en automatisk funktion, kender jeg den ikke, så skabelonen er lavet manuelt. Forholdsvis nemt, når man i forvejen kender det færdige sideantal. Ellers ikke.
Avatar billede lisc Juniormester
18. september 2014 - 13:54 #25
YES, nu virker det!!!

Hvis jeg kopierer teksten ind fra mit oprindelige dokument, så laver den det bøvl med højformat, men hvis jeg ændrer sidelayout på mit gamle dokument, så vil den gerne blive som tværformat og så printer den korrekt.

Endlig! Tusind tak til jer begge to. Erik vil du skrive "svar"?

:0)
Lisbeth
19. september 2014 - 08:13 #26
Det kommer her!

Godt det lykkedes for dig.