Avatar billede Latte Mester
15. september 2014 - 13:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Makrohjælp

Månedligt downloader jeg et Excel ark med data. Data er ikke de samme i hver måned, men der indgår altid nogle data, som skal slettes.

1.    Jeg vil gerne lave en makro, som:
Hvis der i A:A står "KO" i en linje, så skal hele linjen fjernes

Og meget gerne også en anden makro, der med et smæk, kan fjerne linjerne med "KO", "HEST" og "HUND" i A:A
Ko, hest og hund vil ikke stå i samme linje i de forskellige måneder

2.    Jeg vil gerne lave formel som:
A1 er måske blank. B1 indeholder et tal.
A1 og B1 skal ganges. Hvis A1 er blank skal B1 ganges med 100. Hvis A1=65, skal B1 ganges med 65
Avatar billede gammerath Nybegynder
15. september 2014 - 13:28 #1
=HVIS(A1=0;B1*100;HVIS(A1=65;B1*65;A1*B1))
Avatar billede Latte Mester
15. september 2014 - 14:07 #2
Det prøvet jeg. A1 kan være blank eller en anden værdi, som eksempelvis kan være 65 eller et helt andet tal. Hvordan klarer den den?
Avatar billede gammerath Nybegynder
15. september 2014 - 14:10 #3
Forstår ikke helt hvad du mener. Kan du forklare det bedre eller komme med nogle eksempler?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2014 - 15:04 #4
=HVIS(ER.TOM(A1);B1*100;B1*A1)
Avatar billede jens48 Ekspert
15. september 2014 - 20:47 #5
Disse 2 makroer skulle kunne slette hele rækken,hvis der i Kolonne står "Ko", eller "Ko", "Hest eller "Hund"

Sub SletKO()
LastRow = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
For x = LastRow To 2 Step -1
If Cells(x, 1) = "Ko" Then
Cells(x, 1).EntireRow.Delete
End If
Next
End Sub

Sub SletKoHestHund()
LastRow = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
For x = LastRow To 2 Step -1
If Cells(x, 1) = "Ko" Or Cells(x, 1) = "Hest" Or Cells(x, 1) = "Hund" Then
Cells(x, 1).EntireRow.Delete
End If
Next
End Sub

Bemærk at makroerne skelner mellem store og små bogstaver.

Angående formelen, så kan dette måske bruges:
=A1*B1+100*B1*(A1=0)
Avatar billede Latte Mester
16. september 2014 - 11:46 #6
Makroen virker helt fantastisk - tak :)

Formlen kan jeg ikke rigtig få til at virke