Avatar billede w13 Novice
16. september 2014 - 16:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

VPN med Windows logger på, men kan ikke finde serveren

Hej Eksperter

På min arbejdsplads kører vi med en Mac OSX Server, men der er stadig mange af de ansatte, som sidder med Windows XP.

Indtil for et par måneder siden fungerede VPN via serveren upåklageligt for alle, men pludselig virker det kun for Apple produkter (MacBooks, iPhones, iPads...).

Når jeg hjemmefra prøver at logge på fra Windows XP, så skriver den "Verifying username and password..." og derefter "Authenticated...", men jeg får ikke adgang til serveren ude på arbejdet. Prøver jeg at pinge serverens IP-adresse, kan den slet ikke findes.

Kører jeg en IPCONFIG, får jeg dette (ved ikke, om det siger jer noget):

PPP adapter H&G VPN:
  Connection-specific DNS Suffix: opasia.dk
  IP Address: 10.0.20.243
  Subnet Mask: 255.255.255.255
  Default Gateway: 10.0.20.243

Er der nogen, der kan hjælpe mig videre med dette? Jeg aner slet ikke, hvor jeg skal begynde for at fejlsøge dette...

På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen
Tobias
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
15. oktober 2014 - 13:52 #1
Hej Tobias

Lige et par småspørgsmål:
01: Kan du pinge andre servere?
02: Har du mulighed for at teste fra en anden Windows maskine med et andet OS (Win7 eller Win8)?
03: Er Mac OSX serveren blevet opdateret for nyligt?
04: Er VPN-softwaren blevet opdateret?
Avatar billede w13 Novice
21. oktober 2014 - 10:51 #2
Se mine svar. :)

1) Nej, jeg kan ikke pinge andre af de servere, som burde være tilgængelige, når jeg var på VPN'et.
2) Win7 er heller ikke samarbejdsvillig.
3) Ja, Mac OSX serveren er blevet opdateret for nylig.
4) Jep, VPN-softwaren er ligeledes blevet opdateret.
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
21. oktober 2014 - 11:51 #3
Hvis du ikke kan pinge noget i netværket hverken fra din XP eller Win7, så vil jeg antage en af de følgende:
1: At din konto ikke bliver valideret og at du derfor ikke opnår forbindelse.
2: Er du er forbundet men i et subnet, der ikke har adgang til resten af netværket. Jeg ved det lyder spøjst, men jeg har set det før.
Det virker i min optik til at det er antagelse 1.

At VPN-softwaren og OSX-serveren begge er blevet opdateret hjælper ikke, da det kan være én af de to, der er skyld i det.
Prøv at finde versionnumret på VPN-softwaren. Kontakt dernæst deres support og spørg efter kendte problemer med den version af OSX I bruger.
Prøv evt. at undersøge om der er nogle problemer med den version af OSX I nu bruger.
Avatar billede w13 Novice
14. april 2015 - 12:34 #4
Kom aldrig videre. Smid nogle svar - så får I point! :)
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
17. april 2015 - 10:52 #5
Hej W13
Svar smidt.