Avatar billede Guldsmeden Juniormester
17. september 2014 - 17:32 Der er 9 kommentarer

PC holdbarhed - hvornår køber man nyt?

Jeg er den glade og tilfredse ejer af en Medion Akoya PC, som efterhånden er 6-7 år gammel, og der har aldrig været det ringeste problem. Men alderen bekymrer mig, for hvornår står den pludselig af - og hvad kan forårsage det?

Mit brug er hvad jeg vil kalde moderat, omend dagligt. Billed- og tekstbehandling, mailtjek, netbank etc. og lidt poker, men ikke heavy duty spil. Desuden holder den fri store dele af året, når jeg er på rejse, og min bærbare tager over.

Specifikationer:
Intel Core 2 Quad CPU
Q6600 2,4 GHz - 3,0 GB RAM
64-bit x64 processor

Senest har jeg opdateret styresystemet fra Vista til 8.1 og oplever, at den er blevet en del hurtigere i opstart og i det hele taget.

Men igen: alderen. Hvilke faktorer spiller ind på om den pludselig står af, og vil der være et forvarsel? Bør jeg skifte ud nu "mens legen er god"?
Avatar billede Slater Ekspert
17. september 2014 - 19:21 #1
Som regel bliver en computer for langsom til at man kan holde den ud, eller inkompatibel med moderne software, længe før den fysisk står af.

De bevægelige dele, såsom harddisk og blæsere, bliver slidt med tiden, og resten kan blive bøjet af opvarmning osv, men det er ikke noget givet, at en computer på et tidspunkt bare giver op pga. alderdom. Der er stadig folk der bruger 30 år gamle computere. Så bliv du bare ved den ind til dens evner irriterer dig, og sørg for at have en backup af vigtige filer.
Avatar billede Guldsmeden Juniormester
17. september 2014 - 19:56 #2
Tak for et udmærket svar - jeg kører videre med min trofaste maskine, indtil den måtte begynde at gøre knuder.

Et lille tillægsspørgsmål: har det nogen indflydelse hvor meget maskinen holdes tændt? Jeg hører til den sparsommelige type, som altid slukker lyset i rum, hvor ingen opholder sig, og bruger jeg ikke min pc i flere timer ad gangen, SLUKKER jeg ganske enkelt, og den står heller ikke og kører om natten. Som sagt kan den blive lagt helt i hi, når jeg er på lange rejser af måneders varighed - hvilket vel også har en slags indflydelse på hodbarheden?
Avatar billede Blueeyez Mester
17. september 2014 - 19:58 #3
Du smider 100 - 200 kr til siden hver måned og sparer op til en ny.. hvornår man vil skifte er op til en selv :-) (Med undtagelse af hvis pcen dør)
Avatar billede sonalias Seniormester
18. september 2014 - 08:11 #4
Den holder lidt længere ved at holdes slukket da der som #1 siger så ikke er slid på fysiske dele, men det er sjældent nu om at dage at fysiske dele helt står af :) Men ja, ville nok så småt begynde at spare op til en ny.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
18. september 2014 - 08:16 #5
Helt enig med #1
Når en PC står af, er det som regel fordi en enkelt komponent er defekt. På en stationær er det forholdsvis nemt og billigt at udskifte komponenten. Kun hvis det er bundkort eller processor, skal den på lossepladsen. Det vanskelige er at stille diagnosen, men så beskriver man symptomerne her på Eksperten, og der vil være hjælp til at finde den rigtige komponent.
Avatar billede Guldsmeden Juniormester
18. september 2014 - 11:33 #6
Det er netop det fede ved Eksperten - det er et fremragende forum af folk, der virkelig har lyst til at dele deres viden. Tak - og hurra for det!
Avatar billede Guldsmeden Juniormester
18. september 2014 - 11:35 #7
Nu jeg har jeres opmærksomhed, jeg har ofte undret mig over, hvorfor min store stationsre maskine altid står og knurrer og ligesom tygger på noget hele tiden, også når jeg ikke sidder ved tasterne - det gør min bærbare jo slet ikke..?
Avatar billede sonalias Seniormester
18. september 2014 - 14:31 #8
Der er ingen forskel på hvad en bærbar og en stationær computer foretager siger, det bedste gæt vil være at du har en masse baggrunds programmer installeret på din stationære som står og bruger regnekraft :)
Avatar billede usepc Praktikant
18. september 2014 - 17:37 #9
Et gæt: Knurren kan have noget med pc'ens blæser at gøre. Måske den ikke længere er (i høje) nok omdrejninger.