Avatar billede hanskp Nybegynder
18. september 2014 - 17:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Optager til PC-instruktion

Hej.
.
Er der nogen der kan oplyse mig hvordan jeg kan optage en film over det der laves på PC-en.
Jeg har planer om at lave instruktionsmateriale til et program.
.
Mvh.
Hans
Avatar billede supertekst Ekspert
18. september 2014 - 18:10 #1
Avatar billede eurositi Ekspert
18. september 2014 - 18:16 #2
På internationalt kaldes en sådan video for "screencast" eller "video tutorial", hvilket du evt. kan søge efter. Der findes en del gratis programmer til formålet - faktisk kan man vist gøre det med VLC med lidt øvelse.

http://atomisystems.com/activepresenter/
-  Helt gratis. Har brugt den lidt, og den ser fin ud.

http://www.screencast-o-matic.com/
- Har jeg brugt en del. Gratisversionen har en tidsgrænse på 15 minutter pr. video samt teksten "Screencast-o-matic" i bunden af skærmen.

De bedre har en redigeringsfunktion, som giver mulighed for at fremhæve vigtige detaljer vha. grafik, zoom, billed-overlays eller tekstbokse.

Ovennævnte programmer optager som standard kun i 10 billeder/sekund, da man som reel ikke behøver mere til screencasts. Men man kan selve regulere billedfrekvensen. Lavere billedfrekvens sparer plads og gør det muligt at producere screencasts i HD opløsning, som fylder mindre end 10 eller 20 mb. - Ideelt, hvis de skal sendes som emails.
Avatar billede conz Juniormester
18. september 2014 - 18:21 #3
ShareX er endnu et gratis program, med den fordel at den kan encode videoen med handbrake efter optagelse, og derved opnå god kvalitet med lav filstørrelse. Den kan endda konvertere det til gif, hvis du skulle ønske det.
Avatar billede Jhja Seniormester
19. september 2014 - 00:10 #4
ShadowPlay fra Nvidia er egentlig en spiloptager, men kan også optage det du ser på skærmen. Den fåes kun sammen med Nvidia GeForce Experince. Er gratis og forsat beta.
http://www.geforce.com/geforce-experience/shadowplay
Avatar billede Jhja Seniormester
22. september 2014 - 22:31 #5
Nå, hvordan gik det?
Avatar billede hanskp Nybegynder
28. januar 2015 - 09:33 #6
Hej.
Mange tak for svaret.

Mvh.
Hans
Avatar billede hanskp Nybegynder
28. januar 2015 - 09:34 #7
Hej.

Mange tak for svaret.

Mvh.
Hans