Avatar billede ovec Juniormester
20. september 2014 - 09:39 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Aktivering af CD-Rom i Bios

På en Aser Aspire 3050 bærbar vises CD rom/DVD drevet ikke når jeg går ind i Computer - dvs jeg kan ikke starte på en DVD når jeg eksempelvis skal installere noget fra en DVD eller CD-Rom

Jeg går i Bios og i Boot funktionen kan jeg se CD-Rom som jeg kan flytte op og ned med F5/F6 - jeg har sat den op i øverste position

I højre side af skærmen er der et felt med "brugervejledning" Item Specific Help - her står der bl.a. - exclude or include the device to boot <Shift + 1> enables or disables a device - jeg mener jo at det er den jeg skal bruge for at få drevet vist så jeg kan bruge drevet - men det eneste der sker når jeg trykker på Shift (den til store bogstaver) og efterfølgende på 1 tallet så lyder der bare et DUD (altså en lyd) - det lyder jo som jeg gør noget forkert - men hvad - det er spørgsmålet

Og drevet vises ikke når jeg går ind i Computer efter genstart
Gode foreslag er meget velkomne
Avatar billede poko1 Ekspert
20. september 2014 - 10:52 #1
Har dit CD/DVD Drev er drevbogstav? du skal i diskhåndteringen og kontrollere!
Avatar billede ovec Juniormester
20. september 2014 - 12:58 #2
poko1. tak for din tilbagemelding - i diskhåndtering er DVD drevet ikke vist . kun selve harddisken er vist
Avatar billede poko1 Ekspert
20. september 2014 - 14:16 #3
Prøv at se i enhedshåndteringen
http://gratisupload.dk/vis/714415
Avatar billede ovec Juniormester
20. september 2014 - 20:54 #4
poko1 - du mener jeg skal trykke på knappen Søg efter hardwareændringer i enhedshåndtering - ikke?

Den knap den mangler på Aser Aspire 3050 - jeg har kigget på min Win 8.1 og der er knappen - men ikke der hvor jeg måske kunne bruge den - andre gode forslag?
Avatar billede poko1 Ekspert
20. september 2014 - 21:05 #5
Prøv højreklik på navnet det giver samme mulighed
http://gratisupload.dk/vis_billede/714436/
Avatar billede ovec Juniormester
20. september 2014 - 22:57 #6
poko1 - Nu har jeg fået den defekte PC åbnet  med Ekspertens side og højreklikket på Søg efter hardvareændringer og får en liste med mulighedder - men hvad gør jeg så?

Helt nederst er der en linie der hedder
Vis detaljer om elementet og her kan jeg komme ind på for mig noget uforståeligt - i hvert fald udenb en nærmere forklaring
Avatar billede poko1 Ekspert
20. september 2014 - 23:18 #7
Kan du s enheden ? Så prøv at højreklikke og tryk fjern og genstarte
Avatar billede ovec Juniormester
21. september 2014 - 00:06 #8
Jeg forstår dit svar således at jeg skal fjerne Dvd/cd -rom-drev - ved at højreklikke og så vælge slet

Jeg kan ikke markere hverken hovedteksten eller underteksten der er navnet på CDRom drevet
Hvis jeg højreklikker er der ikke nogen slettefunktion - men disse
Gem Billede som
Kopier billedes webadresse
Kopier billede
Abn billede på ny fane
Søg efter dette billede på Google
Udskriv
Vis detaljer om element

Jeg fandt så ud af at der i enhedshåndtering var nævnt et CD Rom drev - dette slettede jeg - restartede - og jeg kunne se at den installerede et drev - den forlangte restart - men stadigvæk intet drev vist sammen med Harddisken,

Jeg gik i Bios der er en funktion der hedder sæt til standard eller lignende - den aktiverede jeg - men stadigvæk med det samme resultat
Avatar billede poko1 Ekspert
21. september 2014 - 07:09 #9
Så tror jeg dine forklaringer på dit problem fra starten har været vildledende! Så er det fordi du ikke har en CD sat i dit drev? og for at se drevet uden skal du i kontrolpanelet mappeindstillinger  fanen vis sætte flueben i vis skjulte filer mapper og drev.

http://gratisupload.dk/vis_billede/714439/
Avatar billede ovec Juniormester
21. september 2014 - 10:10 #10
Er ked af hvis mine indledende opl. ikke har været tydelige nok.

Har været i kontrolpanel/Mappeindstillinger/Vis og forsøgt mig med Vis skjulte mapper og Vis ikke skjulte mapper - jeg har prøvet Gendan standardindstillinger - Nulstil mapper - intet ændrer noget.

Har prøvet at lægge en Skive i drevet - En Vista installations DVD - kan høre at "der sker noget" i drevet, men kun et kort øjeblik - min tanke var at re installere Vista da der er nogle andre småting der ikke virker- og hvis jeg kunne lave denne installation så kunne problemet måske være løst, men problemet er jo at jeg ikke kan få startet DVD en.

Har prøvet i min Win 8.1 i mappeindstillinger
og der vises DVD drevet både med Vis skjulte mapper og Vis ikke skjulte mapper sat til/og fra men det kan selvfølgelig være forskelligt i Vista
Avatar billede poko1 Ekspert
21. september 2014 - 10:49 #11
Kan du køre filer fra et USB Stik? Så lav en bootbar USB Nøgle
Avatar billede poko1 Ekspert
21. september 2014 - 10:53 #12
Avatar billede poko1 Ekspert
21. september 2014 - 10:56 #13
Skal hentes fra en ny side
http://wintoflash.com/home/en/
Avatar billede ovec Juniormester
20. oktober 2014 - 10:47 #14
Poko1
Tak skal du have - jeg har fundet ud af der er en anden fejl - så jeg har lagt den lidt til side - men tak for hjælpen - er du rar at lægge en kommentar så jeg kan bekræfte den så du får dine points.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. oktober 2014 - 10:58 #15
Læg selv et svar samler ikke point :-)
Avatar billede ovec Juniormester
20. oktober 2014 - 11:17 #16
poko1 - ok men tak alligevel