Avatar billede grafik-anders Mester
20. september 2014 - 11:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan nulstiller jeg BIOS på Lenovo U330p?

Hej Alle

Jeg har købt en ny Lenovo U330p laptop, men var træt af windows 8 efter 3 dage. Derfor forsøger jeg at installere en windows 7 licens (64 bit) på den. For at kunne Boote fra USB-drevet ændrer jeg i BIOS. Installationen gik fint, men da jeg åbnede fungerede intet på grund af manglende drivere. Jeg fandt driverne (via min gamle PC) på lenovos hjemmeide:
http://support.lenovo.com/us/en/products/laptops-and-netbooks/ideapad-u-series-laptops/ideapad-u330p-notebook

Jeg viste ikke, om man skulle installere dem i en speciel rækkefølge, så jeg prøvede bare at installere dem fra en ende af. Det gik faktisk også uden mærket (en enkelt undtagelser - men kunne ikke se, om der rigtigt var noget i vejen), men ved den sidste driver gik det helt galt:
BIOS Update for Windows 8.1 (64-bit), Windows 8 (64-bit), Windows 7 (32-bit, 64-bit) - IdeaPad U330 Touch, U430 Touch, U330, U530 Touch, U330p, U430p

Nu vil min nye bærbar ikke starte op og den skriver:
'Default Boot Device Missing or Boot Failed.
Insert Recovery Media and Hit any Key Then Select ‘Boot Manager' to choose a new Boot Device or to Boot Recovery Media'.

Skyldes fejlen, at jeg ikke fik ændret BIOS opsætningen tilbage igen? Eller er der rækkefølgen på installationen af drivers?

Noget andet?

Og hvad gør jeg nu?

Jeg har fundet en video på nettet vedr. nulstilling af BIOS ved at tage batteriet ud på en laptop, men jeg ved ikke, om det er nødvendigt her? Hvis det er - nogen, som ved, om det er svært?

Håber, at I kan hjælpe?

Mvh.
Anders
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2014 - 13:07 #1
nulstilling af BIOS ved at tage batteriet ud på en laptop
Det fungere ikke på en moderne computer.

Derfor forsøger jeg at installere en windows 7 licens
Jeg forstår ikke hvad du mener.

Nu vil min nye bærbar ikke starte op og den skriver:
'Default Boot Device Missing or Boot Failed.
Insert Recovery Media and Hit any Key Then Select ‘Boot Manager' to choose a new Boot Device or to Boot Recovery Media'.

Har du sat den tilbage til UEFI. Hvis du ikke har sat den tilbage, vil den jo forsøge at starte op på diskdrev.
Avatar billede grafik-anders Mester
20. september 2014 - 13:39 #2
Hej

Med at jeg forsøger at installere en win7 licens mener jeg, at jeg instsllerer win7 (styresystem fra dvd).

Jeg kan ikke komme ind i BIOS - Som om, at det er helt galt med den? Skal man ikke trykke F1 ved genstart?

Mvh.
A
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2014 - 15:16 #3
Ved det ikke ( måske ) men i følge vejledningen fra Lenovo til U330 er der en NOVO knap sikkert i venstre side af computeren. Se billed.
http://i.imgur.com/yVaqaGw.png

Vejledning.
http://www.lenovo.com/shop/americas/content/user_guides/u330p_u430p_ug_english.pdf
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2014 - 15:27 #4
Computeren skal være slukket når du trykker på knappen.
Avatar billede grafik-anders Mester
22. september 2014 - 08:52 #5
Hej

Jeg har prøvet at slukke computeren og trykke på knappen, men det gør ikke nogen forskel. Skal jeg evt. holde den inde, mens jeg tænder computeren?
Skal jeg trykke på den længe eller sådan noget?

Mvh.
Anders
Avatar billede grafik-anders Mester
22. september 2014 - 09:33 #6
Hej igen

Nu skete der noget - den manglede vist strøm :)

Jeg ændrede boot-menuen og den starter nu op :)

Jeg er dog ikke helt sikker på, hvad den endelig skal stå på? Hvad betyder 'UEFI' og hvad betyder 'Legacy Support'?

Nu står den til:
Boot Mode: [Legacy Support]
Boot Priority: [UEFI First]
USB Boot: [Enabled]

Det ser ud til at virke, men er det sådan, at den skal stå?
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2014 - 16:30 #7
UEFI er til når den skal boote op på harddisken.

Legacy er når den skal boote op diskdrev eller USB.

"men er det sådan, at den skal stå?"

Det ser rigtig nok ud, hvis du altså skal boote op på harddisken.
Avatar billede grafik-anders Mester
24. september 2014 - 09:41 #8
Cool-nok og tak til alle. Send gerne svar :)

og tillægsspørgsmålet på faldrebet: Hvordan tjekker jeg, at jeg har alle de rigtige drivere installeret korrekt? Er jeg sikker, hvor der under enhedshåndtering ikke er flere gule udråbstegn?
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2014 - 10:20 #9
Hmmm jeg forstår ikke helt det med driver, når man køber et styresystem på en DVD burte det, være med alt det der er nødvendig for at kunne få en computer til at fungere.
Avatar billede grafik-anders Mester
24. september 2014 - 14:53 #10
Ja, - jeg forstår det heller ikke.

Jeg fandt drives på Lenovos hjemmeside - de var ikke på min win 7 DVD.